רקע
בפעילות זאת התלמידים יכתבו כתבות בעקבות הראיונות שערכו בנושא: שיפור האקלים והתמודדות עם אלימות בבית-הספר שלנו. בדרך זאת יגבירו התלמידים את מודעותם לנושא ויתנסו בכתיבת כתבה.
מטרת הפעילות היא שיפור האקלים והתמודדות עם אלימות בבית הספר, באמצעות כתבה עיתונאית.
בפעילות זאת התלמידים יכתבו כתבות בעקבות הראיונות שערכו בנושא: שיפור האקלים והתמודדות עם אלימות בבית-הספר שלנו. בדרך זאת יגבירו התלמידים את מודעותם לנושא ויתנסו בכתיבת כתבה.
א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה ומניעת אלימות בבית הספר
ב. חינוך לשוני – כתיבת כתבה עיתונאית
שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.
א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן לכתיבת הכתבות: שני שיעורים
ג. פעילות לפני כתיבת הכתבה:
1. בדיקת כתבות מעיתונים – הביאו לכיתה (או בקש מהתלמידים שיביאו) כתבות מעיתונים ומכתבי-עת.
2. דיון בכיתה – דונו עם התלמידים בכתבות שהבאתם לכיתה.
————————————————————————-
בדיון התייחסו לנקודות הבאות:
א. כתבה היא ידיעה מורחבת, המתארת אירוע בסגנון סיפורי ומעמיק יותר.
ב. הכתבות מביאות:
1. עובדות והסברים על התופעה שרוצים לכתוב עליה.
2. סיפורים הממחישים ומדגימים את התופעות, כדי להסביר וכדי למשוך את הקוראים.
3. תיאורים: אווירה, מקום, אופי, דמויות, מחשבות ודעות של אחרים.
ג. כתבות בנויות משלושה חלקים:
1. כותרת משנה 2. פתיח 3. גוף
ד. רוב העיתונאים הכותבים כתבות, מקפידים לסיים אותן ב"שורת מחץ", כלומר – בסיום חזק ושנון, כדי להותיר רושם חזק
בלב הקוראים.
————————————————————————-
ד. כתיבה – התלמידים יכתבו את הכתבות שלהם בעקבות הראיונות (ראו חלק ראשון – מתכוננים לראיון).
ה. הקראה בכיתה – התלמידים יקריאו בכיתה את הכתבות שכתבו.
ו. דיון בכתבות ושיפורן – דונו בנושאים שיעלו בכתבות, ובאפשרויות לשפר אותן.
ז. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – בדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
1. הקשבה
2. השתתפות
3. דיון ושיחה ב"תורות"
ח. פרסום הכתבות בעיתון – שלחו את הכתבות לעיתון בית-הספר או הכינו עיתון כיתתי בתיאום עם הנהלת בית-הספר.
(על פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח 2004. עמודים 166-167)
ב. משך הזמן לכתיבת הכתבות: שני שיעורים
ג. פעילות לפני כתיבת הכתבה:
1. בדיקת כתבות מעיתונים – הביאו לכיתה (או בקש מהתלמידים שיביאו) כתבות מעיתונים ומכתבי-עת.
2. דיון בכיתה – דונו עם התלמידים בכתבות שהבאתם לכיתה.
————————————————————————-
בדיון התייחסו לנקודות הבאות:
א. כתבה היא ידיעה מורחבת, המתארת אירוע בסגנון סיפורי ומעמיק יותר.
ב. הכתבות מביאות:
1. עובדות והסברים על התופעה שרוצים לכתוב עליה.
2. סיפורים הממחישים ומדגימים את התופעות, כדי להסביר וכדי למשוך את הקוראים.
3. תיאורים: אווירה, מקום, אופי, דמויות, מחשבות ודעות של אחרים.
ג. כתבות בנויות משלושה חלקים:
1. כותרת משנה 2. פתיח 3. גוף
כתיבת כתבה הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים
כתיבה בתבנית (כתבה) תוך הצגת נקודות מבט שונות
הישג נדרש 3 – הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית
א. מתן כותרת, כותרות משנה ו/או חלוקה לפסקות
ב. ארגון רעיונות במבנים מתאימים
ג. רצף בין משפטים ובין פסקות ושימוש בקשרים (זמן, סיבה ותוצאה)
דיון בכיתה הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות
השתתפות בשיחה ובדיון תוך:
1. הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים
2. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם