מערך שיעור
חלק שני – כתיבת כתבה
פיתוח: נועה שפירא ושלמה זיס, ייעוץ: שרה ליפקין ותהילה גרינוולד

מטרת הפעילות היא שיפור האקלים והתמודדות עם אלימות בבית הספר, באמצעות כתבה עיתונאית.

רקע

בפעילות זאת התלמידים יכתבו כתבות בעקבות הראיונות שערכו בנושא: שיפור האקלים והתמודדות עם אלימות בבית-הספר שלנו. בדרך זאת יגבירו התלמידים את מודעותם לנושא ויתנסו בכתיבת כתבה.

מטרות

א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה ומניעת אלימות בבית הספר
ב. חינוך לשוני – כתיבת כתבה עיתונאית

שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.

הנחיות

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן לכתיבת הכתבות: שני שיעורים
ג. פעילות לפני כתיבת הכתבה:
1. בדיקת כתבות מעיתונים – הביאו לכיתה (או בקש מהתלמידים שיביאו) כתבות מעיתונים ומכתבי-עת.
2. דיון בכיתה – דונו עם התלמידים בכתבות שהבאתם לכיתה.

————————————————————————-
בדיון התייחסו לנקודות הבאות:
א. כתבה היא ידיעה מורחבת, המתארת אירוע בסגנון סיפורי ומעמיק יותר.
ב. הכתבות מביאות:
1. עובדות והסברים על התופעה שרוצים לכתוב עליה.
2. סיפורים הממחישים ומדגימים את התופעות, כדי להסביר וכדי למשוך את הקוראים.
3. תיאורים: אווירה, מקום, אופי, דמויות, מחשבות ודעות של אחרים.

ג. כתבות בנויות משלושה חלקים:
1. כותרת משנה 2. פתיח 3. גוף

ד. רוב העיתונאים הכותבים כתבות, מקפידים לסיים אותן ב"שורת מחץ", כלומר – בסיום חזק ושנון, כדי להותיר רושם חזק
בלב הקוראים.
————————————————————————-

ד. כתיבה – התלמידים יכתבו את הכתבות שלהם בעקבות הראיונות (ראו חלק ראשון – מתכוננים לראיון).
ה. הקראה בכיתה – התלמידים יקריאו בכיתה את הכתבות שכתבו.
ו. דיון בכתבות ושיפורן – דונו בנושאים שיעלו בכתבות, ובאפשרויות לשפר אותן.
ז. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – בדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
1. הקשבה
2. השתתפות
3. דיון ושיחה ב"תורות"

ח. פרסום הכתבות בעיתון – שלחו את הכתבות לעיתון בית-הספר או הכינו עיתון כיתתי בתיאום עם הנהלת בית-הספר.
(על פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח 2004. עמודים 166-167)
ב. משך הזמן לכתיבת הכתבות: שני שיעורים
ג. פעילות לפני כתיבת הכתבה:
1. בדיקת כתבות מעיתונים – הביאו לכיתה (או בקש מהתלמידים שיביאו) כתבות מעיתונים ומכתבי-עת.
2. דיון בכיתה – דונו עם התלמידים בכתבות שהבאתם לכיתה.
————————————————————————-
בדיון התייחסו לנקודות הבאות:
א. כתבה היא ידיעה מורחבת, המתארת אירוע בסגנון סיפורי ומעמיק יותר.
ב. הכתבות מביאות:
1. עובדות והסברים על התופעה שרוצים לכתוב עליה.
2. סיפורים הממחישים ומדגימים את התופעות, כדי להסביר וכדי למשוך את הקוראים.
3. תיאורים: אווירה, מקום, אופי, דמויות, מחשבות ודעות של אחרים.

ג. כתבות בנויות משלושה חלקים:
1. כותרת משנה 2. פתיח 3. גוף

הישגים נדרשים

כתיבת כתבה הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים
כתיבה בתבנית (כתבה) תוך הצגת נקודות מבט שונות

הישג נדרש 3 – הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית
א. מתן כותרת, כותרות משנה ו/או חלוקה לפסקות
ב. ארגון רעיונות במבנים מתאימים
ג. רצף בין משפטים ובין פסקות ושימוש בקשרים (זמן, סיבה ותוצאה)

דיון בכיתה הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות
השתתפות בשיחה ובדיון תוך:
1. הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים
2. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם

לחצו להמשך קריאה
הקטן