מאמר
טיפול דינמי בהורים (PPT) – סקירה עדכנית של יישום המודל לטיפול ממוקד בעולמו הפנימי וברגשותיו של ההורה
ד"ר דרור אורן

הצורך בטיפול דינמי בהורים גובר כיום לאור ההכרה המתפתחת בכך שלהורות יש חלק משמעותי בתחושת המימוש העצמי, בהוויה ובזהות של האדם הבוגר, ובתחושת רווחתו האישית (well being). על רקע זה, פותח לפני כעשור מודל ייחודי של טיפול דינמי בהורים ובהורות. המודל, (Psychodynamic Parenthood Therapy (PPT, פונה להורה, ודן בהוויה ובזהות ההוריות שלה או שלו (אורן, 2011). המודל מתבסס על ההתנסויות בעבודה עם הורים בקליניקה הפרטית והציבורית, באופן ישיר ודרך מודרכים וסטודנטים, שהובילו לפיתוח של מודל המתמקד בעולמו הפנימי של האדם ההורה – ולא בהדרכתו.

תוכן

בשנים האחרונות ישנה כתיבה ענפה על הטיפול בהורים מהזווית של הטיפול בבעיות של הילדים באמצעות הוריהם, ובהקשר הרחב של שיפור התפקוד ההורי (כהן, 2017). ואולם לעומת הגישות המתמקדות בהורה בעיקר עבור השיפור של רווחת הילדים, מודל ה-PPT מציע שיטה פסיכותרפית המיועדת להורים החווים סבל רגשי בקשר להורות שלהם, ביחס ובהקשר לילדם; הורים החווים תחושות כמו כישלון, חרדת יתר, ניתוק, דחייה ורגשות קשים נוספים הקשורים להורותם. הסבל של ההורה נובע לא אחת מתפיסות לא מעובדות או מרגשות עבר מודחקים, מושלכים או מתעוררים מחדש, ונחווים באופן שלילי בהורות, אל מול הילד/ה, ביחס או כתוצאה מהיחסים עימו או עימה. הורה שחש מנותק, נכשל או מתבייש בעצמו כהורה, יזדקק לחיבור, לתיווך, לשהייה ולעיבוד, בעזרת הדמות המטפלת, בכאב הרגשי שהוצנע.

לקריאת המאמר המלא

 

ביבליוגרפיה

אורן, ד. (2020). טיפול דינמי בהורים (PPT) – סקירה עדכנית של יישום המודל לטיפול ממוקד בעולמו הפנימי וברגשותיו של ההורהפסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3950

לחצו להמשך קריאה
הקטן