פעילות מתוקשבת
לאן נעלם הזמן? – לומדים לתכנן ולנהל את הזמן
דינה ציונית ומור קאשי ורכזון, צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

יחידה מתוקשבת העוסקת בניהול מיטבי של הזמן. מטרת הפעילות היא לגרום לתלמידים לשים לב למה הם בוחרים להקדיש את הזמן שלהם, מה הם מרוויחים מכך ואיך ניתן לנהל את הזמן בצורה יעילה יותר.

רקע

גיל ההתבגרות מאופיין בין היתר במחויבויות שונות של בני הנוער: לימודים, חברים, חוגים, משפחה ועוד. לעיתים, ריבוי המשימות והתפקידים יוצר אצל המתבגרים תחושה של הצפה ועומס, והם מרגישים כי אינם מצליחים לתמרן בין כל הפעילויות והמטלות.

ניהול זמן יעיל מאפשר לנצל את הזמן באופן טוב יותר. בבית הספר הזמן מנוהל עבור התלמידים – יש זמנים מדויקים וקבועים לשיעורים, להפסקות, לארוחות וליציאה הביתה. בבית, התלמידים עצמם צריכים לבחור כיצד לנהל את זמנם, אך הם לא תמיד יודעים כיצד לעשות זאת ולעיתים מרגישים שהזמן "בורח להם מבין האצבעות".

תלמידים רבים משקיעים חלק ניכר משעות הפנאי מול המסכים (טלפון סלולרי, מחשב, טלוויזיה). במחקר שנערך בבריטניה בפברואר 2019 בקרב 2,000 הורים וילדים, נמצא כי הילדים מבלים כשלוש שעות וחצי ביום מול המסכים (23 שעות בשבוע).

מאחר שהזמן הוא משאב מוגבל וקבוע, חשוב לתת לתלמידים כלים לפיתוח מיומנות של ניהול זמן נכון. מטרת הפעילות היא להעלות למודעות התלמידים לשים לב למה הם בוחרים להקדיש את הזמן הפרטי שלהם, מה הם מרוויחים מכך ואיך ניתן לנהל את הזמן בצורה יעילה ואפקטיבית יותר.

(מבוסס על: Ynet ,12/02/19, שלמה קניאל – ניהול זמן וניהול למידה של סטודנטים, ניהול זמן – שפ"י)

מטרות

  • התלמידים ילמדו לתכנן ולנהל את הזמן שלהם.
  • התלמידים יהיו מודעים לזמן שהם מקדישים לפעילויות שונות.
  • התלמידים יוכלו להשוות בין הזמן שהם מקדישים לפעילויות שונות לבין הזמן שבני גילם מקדישים לפעילויות האלה.
  • התלמידים יתנסו בניהול הזמן שלהם.

הנחיות

עמוד 1 ­­– לאן נעלם הזמן? לומדים לתכנן ולנהל את הזמן

בעמוד זה מוצג נושא היחידה באמצעות סרטון קצר של נער המשחק בטלפון הנייד שלו.

קראו את התקציר ושאלו את התלמידים:

האם אתם מזדהים עם הסרטון?

האם גם אתם מרגישים קושי לנהל את הזמן שלכם?

 

עמוד 2 – הזמן של בני הנוער

בעמוד זה מופיעים נתונים ומידע על הזמן שמקדישים בני נוער לעיסוקים שונים.

שאלו:

האם הופתעתם מהנתונים?

איזה נתון הפתיע אתכם במיוחד?

תוכלו לשתף איפה אתם ביחס לנתונים שמופיעים באינפוגרפיקה?

 

עמוד 3 – לאן נעלם הזמן שלכם?

בעמוד זה התלמידים יענו על שאלון אישי, כדי ללמוד יותר על עצמם ועל הזמן שהם מקדישים לעיסוקים המתאימים לבני גילם.

בסיום השאלון יש משוב קצר והומוריסטי. המשוב כללי ואינו מדויק, אך מאפשר לתלמידים להבין לאילו עיסוקים הם מקדישים יותר זמן על חשבון עיסוקים אחרים.

כשהתלמידים יסיימו לענות על השאלונים, שאלו אם השאלון שיקף את ההרגשה שהייתה להם קודם בנוגע לעצמם, או שהופתעו?

 

עמוד 4 – רשימת מטלות אישית

לפני התלמידים טבלה שבה יוכלו להזין את המחויבויות שלהם לשבוע הקרוב.

אחריה מצורפת טבלה המעוצבת כיומן שבועי, ובה רשימה של מטלות האופייניות לתלמידים בגיל זה.

התלמידים יוכלו לגרור את המטלות, ולשבץ אותן לפי ימים ובסדר המועדף עליהם (ניתן לגרור את אותה מטלה ולשבצה בימים שונים ובמשבצות זמן שונות).

הטבלה היא דוגמה לניהול נכון של מטלות בזמן קצוב:

קובעים מה הן המטלות לאותו שבוע.

יוצרים סדר עדיפויות ומשבצים בלוח השבועי.

 

מלבד הדוגמה והתרגול מופיעות גם שתי נורות תזכורת המסייעות לבצע את המטלות בזמן:

להימנע מהסחות דעת.

 

להתמודד עם דחיינות.

 

שאלו את התלמידים – האם הסחות דעות ודחיינות משבשות את ניהול הזמן שלכם? כיצד?

 

 

עמוד 5 – עצות לניהול זמן

התלמידים יסדרו בסדר הנכון עצות לניהול זמן.

התלמידים יכתבו עצה משלהם שעוזרת להם להתמודד עם הסחות דעת או עם דחיינות.

שימו לב – מדובר בשאלה שיתופית, לאחר השליחה יש שיתוף והצטברות של כל העצות.

 

לסיכום

בקשו מהתלמידים להרחיב על העצות שנתנו במטלה, ולספר איך הגיעו לתובנה בנוגע אליהן.

שאלו אם הם מתכוונים ליישם חלק מהעצות שקיבלו מחבריהם לכיתה.

 

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן