שאלה ותשובה
יחסי מורים-תלמידים

שאלה בנושא יחסי מורים-תלמידים.

שושנה היימן שושנה הימן, יועצת הורים/מורים, מנכ"ל לייף סנטר - המרכז להורות מקושרת, חברה בסגל בינלאומי מכון ניופלד, ומרצה במכון לנדר-מרכז אקדמי ירושלים. www.lifecenter.org.il
שאלה

בבית ספרנו, בית ספר יסודי יש מקרים רבים של התעללות מצד המורים בתלמידים, המופגנת בחוסר כבוד, השפלה, צעקות, והפניית הכיתה כנגד תלמידים.
אני מייצגת קבוצת תלמידים שלא מוכנה להתעלם מהמצב.
רצינו לשאול לדעתך המקצועית, האם יש לדבר עם המנהלת, רכזת השכבה, או לדבר עם קבוצת המורים המסוימת.
בתודה, התלמידים

תשובה

שלום תלמידים,
יחס של חוסר כבוד, השפלה, צעקות, וכו' לעולם לא יכול לטפח מערכת יחסים טובה ונכונה בין המורים והתלמידים. בלי מערכת יחסים טובה ונכונה, אין סיכוי שתלמידים ילמדו ויפיקו תועלת ממה שבית הספר רוצה לספק מבחינת הלימוד. מערכת יחסים המבוססת על השפלות, הפחדות, עונשים והרחקה רק מקלקלת את האווירה ואת אהבת הלימוד.
אני מעריכה את העובדה שאתם, התלמידים, רוצים לתקן את המצב. דרך הטבע היא שהמבוגרים יובילו ויתקנו את המצב; פה מדובר על הצעירים שרוצים לעורר את המבוגרים. פחות חשוב התפקיד של האדם אשר אתו אתם חושבים לדבר, מהאדם עצמו. אם הרכזת או היועצת היא אדם קשוב, יוזמת, רוצה ומסוגלת לתקן את המצב עבורכם, אז היא הכתובת. אם זו המנהלת, אז היא הכתובת. אתם לא רוצים לבקש עזרה ואז לגלות שמישהו הקשיב בנימוס אך בסופו של דבר לא עשה משהו בפועל כדי להזיז את הדברים. אפשר לשקול את האפשרות לגייס קבוצה של הורים ולבקש מהם לפעול למענכם, כי בית הספר הוא שלוחה של הבית. כשהורים שולחים את ילדיהם לבית הספר, הם בעצם ממנים את הצוות הבית ספרי והמורים ומעבירים להם את האחריות לא רק ללמד אלא גם לשמור, להגן, ולעזור לילדיהם. לכן, הורים יכולים לתמוך בכם בעניין הזה.
אני מאחלת לכם הצלחה, ושתשבו בכיתות של מורים שאוהבים אתכם, מאמינים בכם, ומתייחסים אליכם בחום ובהנאה כדי שתוכלו להתרכז בלימודים בכייף.

שושנה הימן

לחצו להמשך קריאה
הקטן