שאלה ותשובה
ילד בן 5 עם בעיה בוויסות חושי

שאלה לגבי התמודדות בגן עם בן 5 הסובל מבעיה בוויסות חושי.

ד"ר עידית ליוש מומחית בתחום הגיל הרך. ד"ר ליוש מרצה במכללת אורות ישראל. חברת צוות מומחים במדור מזה מספר שנים.
שאלה

אני עובדת כגננת שילוב עם ילד בן 5, ילד מקסים ונבון ללא כל קושי לימודי. יש לו בעיית וויסות תחושתי (לעיתים רגישות יתר-לגירוי אודיטורי ולעיתים תת רגישות למשל למגע) שמן הסתם משפיעה על התנהגותו אך מעבר לכך הוא מתקשה מאוד בשמירה על הכללים וכל הזמן פועל בדרך שמסכנת אותו וילדים אחרים. הוא יכול להכות ילדים, לטפס על עצים בחצר או לזרוק אבנים מעבר לגדר על הכביש. מקרים כאלה קורים מספר פעמים ביום. כשמדברים איתו על מה שעשה הוא יכול לומר-לא זכרתי שאמרת שאסור, לא זוכר מה עשיתי ולאחרונה אמר – לא רציתי להפסיק (אולי התכוון ל-לא יכולתי להפסיק). עבדנו על פי מודל הרמזור – עוצרים, חושבים, פועלים), אנחנו עושים הטרמות, משוחחים אחר כל פעם, אני עושה איתו העצמה בפני כל הגן בתחומים החזקים שלו,אך כלום לא משתנה. התוצאה היא שכועסים עליו הרבה, מושיבים אותו בצד והחוויה שלו בגן – לדברי ההורים היא חוויה שלילית. אשמח לרעיונות כיצד ניתן לעזור לו לשלוט יותר בהתנהגותו.
תודה.

תשובה

מהתיאור המפורט של גננת השילוב נראה שמעבר לבעיה של הויסות החושי, יש לילד גם בעיות התנהגות משמעותיות, וצריך לבדוק מה עומד בבסיסן. במקרה זה עושה רושם שלא רק הרקע חושי אחראי לבעיה אלא דברים נוספים, כגון: יש קושי רגשי נוסף, או  נטייה לסכן ולהסתכן.מהתיאור המפורט של גננת השילוב נראה שמעבר לבעיה של הויסות החושי, יש לילד גם בעיות התנהגות משמעותיות, וצריך לבדוק מה עומד בבסיסן. במקרה זה עושה רושם שלא רק הרקע חושי אחראי לבעיה אלא דברים נוספים, כגון: יש קושי רגשי נוסף, או  נטייה לסכן ולהסתכן.מכיוון שהבעיה של הוויסות החושי כבר זוהתה  (וזה צעד משמעותי), ומכיוון שהגננת עשתה ועושה את כל הדברים הנכונים – אבל זה לא עובד, אני מציעה לפעול במישורים נוספים:1. כדאי לפנות למרפאה בעיסוק על מנת להעמיק את הבירור לגבי הרגישות השמיעתית ולגבי קשיים נוספים אפשריים. לאחר מכן מומלץ לבנות עבור הילד תכנית טיפולית שתותאם לצרכיו. נראה לי שהילד זקוק לטיפול שונה מזה שגננת השילוב עושה אתו. ילדים בעלי רגישות תחושתית זקוקים לפעילות של גרייה חושית מותאמת לאורך כל היום, על מנת לספק צרכים ועל מנת לרכוש דרכים להתמודדות ולוויסות. 2. בדרך כלל ילד עם בעיה בויסות החושי מתנהג בצורה שונה גם בבית. יש לבדוק עם ההורים האם תופעות אלו קורות גם בבית, ואם כן – מומלץ להפנות את ההורים להדרכת הורים. הורים שמעוניינים לסייע לילדם יצטרכו לעבוד אתו, בצורה מותאמת, מודרכת ונכונה, החל מהבוקר ולאורך כל היום. גננת השילוב, שעובדת עם הילד רק בזמנים קצרים (יחסית), לא יכולה לשמש כגורם המטפל היחיד. 3. כדאי מאוד לערב גם את הפסיכולוג/ית של הגן ולבדוק אם יש קשיים נוספים, ודרכי טיפול אחרות/נוספות אפשריות.

אין ספק שבמקרה הזה יש צורך לפעול בצורה מערכתית, תוך שיתוף של כל הגורמים שקשורים לילד, על מנת לסייע לו לרכוש דרכי התנהגות שתתאמנה לצרכיו ותאפשרנה לו לחוות חוויה חיובית במוסד החינוכי.

בהצלחה ד"ר עידית ליוש.

סייעה בהכנת התשובה: תמר ליוש, מרפאה בעיסוק  OT Msc

לחצו להמשך קריאה
הקטן