רקע
הפעילות עוסקת בשיר שני חברים מאת יהודה אטלס. באמצעות השיר נטפל בנושאים: חברות, ויכוחים ומחלוקות בין חברים וכן בפתרונות להם.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
הפעילות עוסקת בשיר "שני חברים" מאת יהודה אטלס. בנושאים: חברות, ויכוחים ומחלוקות בין חברים וכן בפתרונות להם.
הפעילות עוסקת בשיר שני חברים מאת יהודה אטלס. באמצעות השיר נטפל בנושאים: חברות, ויכוחים ומחלוקות בין חברים וכן בפתרונות להם.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה בתחומים: חברות ופתרון סכסוכים בין חברים
ב. חינוך לשוני – הבנת משמעות המילה חברות
שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.
נושאי הפעילות יטופלו באמצעות הפעילויות הבאות:
א. קריאת השיר שני חברים מאת יהודה אטלס
ב. בירור שאלות בעקבות השיר
ג. מציאת חרוזים לשמות חברים
ד. סיפור אירוע
ה. כתיבת מכתב אישי לחבר/ה
הערה:
כידוע לכם, ביחסי חברות יש מצבים של הסכמה ומצבים של קונפליקט, וחשוב למצוא את הדרך להתמודד אתם בהידברות ובכבוד הדדי.
א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדפים ולדיון בכיתה: 45 דקות
ג. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים – היעזרו בשאלות הבאות:
1. מה הם ההבדלים בין שני החברים בשיר שני חברים?
2. מה מתחרז עם השם אלי ומה מתחרז עם השם אדר?
3. אילו חרוזים מצאתם לשמות של חברים מהכיתה?
4. האם במציאות החברים שלכם תמיד מסכימים אתכם או שהם תמיד רבים אתכם?
5. אילו חברים אתם מעדיפים: חברים שבדרך כלל מסכים אתכם, או חברים שמרבים להתווכח אתכם? מדוע?
6. האם קרה לכם שרבתם או התווכחתם עם ילד/ה מהכיתה, אך זה לא הפריע לכם להישאר חברים שלו/ה. ספרו על
מקרה כזה.
ד. עבודה בזוגות – כל זוג ימציא או יעלה ממאגר החוויות שלו מקרה של מריבה ויציג אותו בפני הכיתה.
ה. בקשו מהתלמידים להציע דרכים בונות לפתרון הקונפליקטים המוצגים בפניהם, כגון: פשרה, ויתור, התנצלות, התחשבות וכבוד הדדי.
ו. מכתבים אישיים
הערה: מכיוון שהמכתבים אישיים, רצוי לא להקריא אותם בכיתה.
מומלץ לאסוף ולקרוא אותם ולהחזיר עם משוב אישי לכל ילד/ה.
ז. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
* הקשבה
* השתתפות
* הדיון והשיחה מתקיימים ב"תורות".
(על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח, 2004. עמודים 166–167)
אוכלוסיית היעד: עד סוף כיתה ד
הישג נדרש 3 – הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית
א. כתיבה בכתיב נכון ובכתב קריא
ב. שימוש באוצר מילים שהולם את הנושא, את הנמענים ואת המטרה
ג. שמירה על רצף בין משפטים ובין פסקאות
הישג נדרש 4 – קריאת טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונות
א. הבנת המשמעות הגלויה של הטקסט:
1. הבנת מילים בהקשר
2. הבנת הנושא או הנושאים המפורשים
3. קישור לידע עולם
ב. הבנת המשמעות הסמויה בטקסט:
1. קישור לידע עולם
2. הערכה ונקיטת עמדה לגבי הכתוב
דיון בכיתה – הישגים נדרשים
הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות
א. בהשתתפות בשיחה ובדיון יש:
1. הקשבה לדברי אחרים ותגובה הולמת
2. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם
ב. הצגת רעיונות (בשיחה או בדיון) תוך התאמת תוכן הדברים וצורתם לנושא, לנמענים ולנסיבות באמצעות:
1. דיבור לעניין וברמת פירוט מתאימה תוך ביסוס הנאמר
2. הצגת רעיונות ברצף הגיוני
ג. מתן תשובות ענייניות לשאלות על חומר נלמד, תוך שימוש בהסבר, בתיאור, בהדגמה ובהנמקה – על-פי דרישות
המטלה
ד. סיפור בעקבות חוויה, כדי לשתף אחרים באופן שניתן לעקוב אחר השתלשלות העניינים.