פעילות מתוקשבת
כיף לשתף פעולה
דינה ציונית, צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים.

שיתוף פעולה בין התלמידים משפיע על האקלים בכיתה, משפר את השיח בכיתה, מאפשר לילדים להקשיב, מגביר את יכולת ההכלה שלהם ומפחית את השיפוטיות לחבריהם. שיתוף פעולה מקרב  את הלבבות, מחזק את האמפתיה ואת תחושת השייכות לקבוצה ומשפר את התקשורת הבינאישית. (לימור סופר פטמן, פסיכולוגית חינוכית, 2019)

רקע

שיתוף פעולה הוא צורך אנושי ופעולה קוגניטיבית אנושית שמתרחשת בערך בסיום שנת החיים הראשונה של ילדים. הם מתחילים לשתף פעולה ולתקשר. הם מתחילים להציב מטרות משותפות ותשומת לב משותפת. (מבוסס על עדה בקר, 2007)

מטרות

  • הילדים יבינו מהו שיתוף פעולה.
  • הילדים ילמדו מהם היתרונות בשיתוף פעולה הן מבחינה אישית והן מבחינה קבוצתית.

 

הנחיות

עמוד 1 – פתיח

הציגו לתלמידים את הנושא שבו תעסקו בשיעור.

בקשו מאחד התלמידים לקרוא את הקטע מתוך השיר "חברים" שכתב עלי מוהר.

שאלו: מה דעתכם על הכתוב בקטע?

מה אתם אוהבים לעשות לחוד (כדברי השיר)? מדוע?

 

עמוד 2 – חברים

התלמידים יקראו את השיר "חברים" שכתב עלי מוהר והלחין: יוני רכטר (הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם)

אפשר גם להקשיב לו.

התלמידים יענו על השאלות.

בקשו מהם לשתף בתשובותיהם.

התייחסו למשפט: "כדי לשתף פעולה צריכים לפחות שניים. הכי כייף לעשות זאת עם חברים!"

שאלו: מה אתם אוהבים לעשות ביחד? מדוע?

בקשו מהתלמידים לשתף בהצעות והסיבות אשר בגללן כדאי לקיים עשייה משותפת/לשתף פעולה.

(למשל- כי אפשר להצליח יותר, כי לפעמים קשה לבד, כי כל ילד מביא עוד רעיונות)

 

עמוד 3 – משתפים פעולה

התלמידים ישחקו במשחק שבו עליהם להחליט האם מה שמוצג בתמונות מחייב שיתוף פעולה או לא כדי שהפעולה תצליח.

בקשו מהתלמידים לתת דוגמאות מחייהם על פעולות שניתן לעשות לבד ובנפרד.

 

עמוד 4 – "עבודת צוות מחלקת את המאמץ ומכפילה את ההצלחה!"

יש פעולות רבות שאפשר לעשות לבד אבל כשעושים אותן יחד זה יכול להיות: נעים יותר, מקדם יותר או מוצלח יותר.

התלמידים ישחקו במשחק הזיכרון ובו עליהם למצוא זוגות ולהתאים בין הפעולה שאפשר לעשות לבד אבל נעים לעשות אותה ביחד.

 

עמוד 5 – סיכום
קראו את המשפט "עבודת צוות מחלקת את המאמץ ומכפילה את ההצלחה!"

התלמידים יענו על השאלות.

בקשו מהם לשתף בתשובותיהם.

כתבו על הלוח את היתרונות שיש בפעולות שעושים ביחד.

חלקו את הכיתה לקבוצות ובקשו מהם לעשות בהפסקה פעולה משותפת שנעים לעשות אותה במסגרת הבית ספרית.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן