הנחיות
1. צפו בסרטון "כינמת".
2. דיון על הסרט:
א. שאלו את התלמידים:
- מה ראינו בסרטון?
- האם תוכלו לשער מדוע מיכל הפיצה את השמועה על כינרת שיש לה כינים?
- האם אתם חושבים שמיכל שיערה מה יקרה לאחר מכן?
- מה הייתה מיכל יכולה לעשות לאחר שהשמועה כבר התפשטה כדי לנסות לתקן את המצב?
- מה דעתכם על ההתנהגות של שאר תלמידי הכיתה ? האם הם היו צריכים לשתף, להשתתף?
ב. כתבו על הלוח את הפתגם הידוע "חיים ומוות ביד הלשון".
שאלו את התלמידים: מה הכוונה בפתגם הזה? איך הוא קשור למה שקרה לכינרת?
ג. שאלו את התלמידים: כיצד הייתם אתם מרגישים לו הייתם במקומה של כינרת? כתבו על הלוח את מילות הרגש / משפטי התיאור שיציעו.
ד. אמרו לתלמידים: אפשר לראות שרוב התחושות שכתובות פה הן תחושות לא נעימות. זה מראה לנו שמצב שבו מפיצים שמועות או מנדים ילד הוא מצב שגורם להרבה כאב וסבל לילד הדחוי.
ה. שאלו: מה לדעתכם קרה אחרי שכינרת ומיכל השלימו? האם הן יחזרו להיות חברות כמו קודם? האם לדעתכם כינרת תוכל לשכוח את מה שקרה?
ו. אמרו לתלמידים: לילד שנפגע כמו כינרת יכול להיות קשה להתאושש ממקרה כזה – וגם אם נראה שהוא כבר השלים עם החברים והכל כאילו חזר להיות רגיל, ל"פצע" כזה בלב יכול לקחת הרבה זמן להגליד, ויכולה להישאר צלקת.
ז. שאלות לדיון:
- האם חוויתם פעם או הכרתם מישהו שחווה מצב כזה? (בקשו לא להזכיר שמות)
- איך הרגשתם? איך הוא הרגיש?
- מה עשיתם?
- מה הייתם מציעים לכינרת לעשות?
ח. לסיכום: בקשו מהתלמידים לכתוב איך אפשר לנסות למנוע הפצת שמועות ונידוי חברתי. בקשו מהתלמידים להקריא את מה שכתבו.
פעילות להרחבה
- חלקו את הכיתה לחמש קבוצות. התלמידים ידמיינו שהם בני כיתתה של כינרת.
- כל קבוצה תקבל "תפקיד" של ילד/ה מהכיתה, המתלבטת כיצד להתנהג באותו מצב:
1. דנה יושבת ליד כינרת בשיעורי אומנות, אך הן אינן חברות קרובות. דנה קיבלה הודעה ב"ווטסאפ" שלכינרת יש כינים וצריך להיזהר ממנה, והיא מתלבטת אם להעביר לחברותיה הקרובות.
2. אורי ראה את כינרת רצה בוכה לשירותים בהפסקה, אחרי שהילדים המקובלים לעגו לה וקראו לה "כינמת", והתלבט מה לעשות.
3. עדי היא ילדה חדשה בכיתה, בקרוב היא מתכוונת לערוך מסיבת יום הולדת ולהזמין את כל ילדי הכיתה, היא מתלבטת האם להזמין את כינרת.
4. טל היא ילדה לא כל כך מקובלת, בעבר היא וכינרת לא דיברו כמעט אף פעם. היום בחצר כינרת ניגשה אליה וניסתה להתחיל לדבר איתה, וטל התלבטה מה לעשות.
5. אלעד ראה שרועי העלה לקבוצת הפייסבוק של הכיתה תמונה מאחד הטיולים ו"הדביק" על דמותה של כינרת בתמונה איורים של כינים. הרבה חברים של אלעד הגיבו בהתלהבות וחשבו שזה ממש מצחיק, והוא מתלבט אם להגיב וכיצד.
- התלמידים ידונו בקבוצה על ההתלבטות.
- לאחר מכן, ייערך דיון במליאה ונציג מכל קבוצה יקריא את ה"תפקיד" וישתף את הכיתה בנימוקים שעלו בקבוצה ובהחלטה.