וידאו
כינמת
נויה כסלו, עינת שמחי וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרט מסופר מנקודת מבטה של הילדה כינרת, המשתפת ומספרת לחברה שלאחותה היו כינים. החברה מפיצה עליה שמועה שלה עצמה יש כינים. בעקבות כך חברותיה מתרחקות ממנה והיא הופכת מבודדת, מנודה ומטרה ללעג.

על הסרט

הסרט עוסק בתופעה כואבת בעולמם החברתי של ילדים – הפצת שמועות, חרם ונידוי חברתי. הסרט מסופר מנקודת מבטה של כינרת, ילדה "רגילה" שיש לה חברות ומעמד חברתי. כינרת משתפת ומספרת לחברה שלאחותה היו כינים. החברה מפיצה עליה שמועה שלה עצמה יש כינים. בעקבות כך חברותיה מתרחקות ממנה והיא הופכת מבודדת, מנודה ומטרה ללעג. הילדים מתחילים לכנות אותה בשם "כינמת" במקום כינרת. בסופו של דבר, לאחר זמן, החברה מבקשת את סליחתה של כינרת והן משלימות.

נקודות למחשבה

  • חשוב שהתלמידים ישימו לב לכך שכינרת היא ילדה "רגילה" ולא דחויה, יש לה חברות (כלומר, זה יכול לקרות לכל אחד). הסרט מאפשר להזדהות עם סבלה של כינרת, אשר ברגע אחד, בעקבות שמועה שקרית, הופכת מילדה מקובלת ושמחה לילדה מנודה ועצובה.
  • כדאי להסב את תשומת לב התלמידים לנקודות בסרט שבהן חל שינוי ביחס אל כינרת (ומה גרם לכך), וכיצד כל שינוי כזה גרם לה להרגיש (למשל, לחוש שהיא רוצה להיעלם).

מטרות

1. התלמידים יבינו את הנזק והסבל שגורמים הפצת שמועות ונידוי חברתי.
2. התלמידים יפתחו תחושת אחריות של התלמידים לתפקידם במקרים של הפצת שמועות ונידוי חברתי.
3. התלמידים יפתחו תחושת אמפטיה כלפי דמותה של כינרת.

הנחיות

1. צפו בסרטון "כינמת".

2. דיון על הסרט:

א. שאלו את התלמידים:

  • מה ראינו בסרטון?
  • האם תוכלו לשער מדוע מיכל הפיצה את השמועה על כינרת שיש לה כינים?
  • האם אתם חושבים שמיכל שיערה מה יקרה לאחר מכן?
  • מה הייתה מיכל יכולה לעשות לאחר שהשמועה כבר התפשטה כדי לנסות לתקן את המצב?
  • מה דעתכם על ההתנהגות של שאר תלמידי הכיתה ? האם הם היו צריכים לשתף, להשתתף?

ב. כתבו על הלוח את הפתגם הידוע "חיים ומוות ביד הלשון".
שאלו את התלמידים: מה הכוונה בפתגם הזה? איך הוא קשור למה שקרה לכינרת?

ג. שאלו את התלמידים: כיצד הייתם אתם מרגישים לו הייתם במקומה של כינרת? כתבו על הלוח את מילות הרגש / משפטי התיאור שיציעו.

ד. אמרו לתלמידים: אפשר לראות שרוב התחושות שכתובות פה הן תחושות לא נעימות. זה מראה לנו שמצב שבו מפיצים שמועות או מנדים ילד הוא מצב שגורם להרבה כאב וסבל לילד הדחוי.

ה. שאלו: מה לדעתכם קרה אחרי שכינרת ומיכל השלימו? האם הן יחזרו להיות חברות כמו קודם? האם לדעתכם כינרת תוכל לשכוח את מה שקרה?

ו. אמרו לתלמידים: לילד שנפגע כמו כינרת יכול להיות קשה להתאושש ממקרה כזה – וגם אם נראה שהוא כבר השלים עם החברים והכל כאילו חזר להיות רגיל, ל"פצע" כזה בלב יכול לקחת הרבה זמן להגליד, ויכולה להישאר צלקת.

ז. שאלות לדיון:

  • האם חוויתם פעם או הכרתם מישהו שחווה מצב כזה? (בקשו לא להזכיר שמות)
  • איך הרגשתם? איך הוא הרגיש?
  • מה עשיתם?
  • מה הייתם מציעים לכינרת לעשות?

ח. לסיכום: בקשו מהתלמידים לכתוב איך אפשר לנסות למנוע הפצת שמועות ונידוי חברתי. בקשו מהתלמידים להקריא את מה שכתבו.

פעילות להרחבה

  • חלקו את הכיתה לחמש קבוצות. התלמידים ידמיינו שהם בני כיתתה של כינרת.
  • כל קבוצה תקבל "תפקיד" של ילד/ה מהכיתה, המתלבטת כיצד להתנהג באותו מצב:

1. דנה יושבת ליד כינרת בשיעורי אומנות, אך הן אינן חברות קרובות. דנה קיבלה הודעה ב"ווטסאפ" שלכינרת יש כינים וצריך להיזהר ממנה, והיא מתלבטת אם להעביר לחברותיה הקרובות.

2. אורי ראה את כינרת רצה בוכה לשירותים בהפסקה, אחרי שהילדים המקובלים לעגו לה וקראו לה "כינמת", והתלבט מה לעשות.

3. עדי היא ילדה חדשה בכיתה, בקרוב היא מתכוונת לערוך מסיבת יום הולדת ולהזמין את כל ילדי הכיתה, היא מתלבטת האם להזמין את כינרת.

4. טל היא ילדה לא כל כך מקובלת, בעבר היא וכינרת לא דיברו כמעט אף פעם. היום בחצר כינרת ניגשה אליה וניסתה להתחיל לדבר איתה, וטל התלבטה מה לעשות.

5. אלעד ראה שרועי העלה לקבוצת הפייסבוק של הכיתה תמונה מאחד הטיולים ו"הדביק" על דמותה של כינרת בתמונה איורים של כינים. הרבה חברים של אלעד הגיבו בהתלהבות וחשבו שזה ממש מצחיק, והוא מתלבט אם להגיב וכיצד.

  • התלמידים ידונו בקבוצה על ההתלבטות.
  • לאחר מכן, ייערך דיון במליאה ונציג מכל קבוצה יקריא את ה"תפקיד" וישתף את הכיתה בנימוקים שעלו בקבוצה ובהחלטה.

 

ביבליוגרפיה

הסרט באדיבות HIT המכון הטכנולוגי חולון.

המחלקה לתקשורת חזותית

היוצרת: רותם אלבז, המנחה: דנה בן דוד והדוברת: איריס זילברמן

לחצו להמשך קריאה
הקטן