רקע
עמידה מן הצד – הוא מצב שבו עדים להצקה, אך לא מתערבים כדי למנוע אותה אלא עומדים מן הצד. מעשה זה נחשב לא חברי, לא מוסרי ואף פוגעני.
הפעילות עוסקת בנושא של עמידה מן הצד – מצב שבו מישהו רואה מעשה לא חברי, לא מוסרי או פוגעני, והוא איננו נוקט עמדה או פעולה כלשהי כדי לעצור את המעשה.
עמידה מן הצד – הוא מצב שבו עדים להצקה, אך לא מתערבים כדי למנוע אותה אלא עומדים מן הצד. מעשה זה נחשב לא חברי, לא מוסרי ואף פוגעני.
התלמידים יכירו את המושג "עמידה מן הצד".
התלמידים יביעו את דעתם בנוגע לדילמה העוסקת בעמידה מן הצד.
התלמידים יחשבו ויציעו דרכי התמודדות לפתרון הדילמה
כדי להתחיל את הדיון במשמעות העמידה מן הצד, אִמרו לתלמידים כי היום תעסקו בנושא אחריות אישית כלפי האחר.
שאלו: מהי לדעתכם אחריות אישית כלפי אחרים?
באילו תחומים היא מתבטאת?
בקשו מהתלמידים להעלות דוגמאות אישיות מעולמם. הדגישו כי בחשיפת הדוגמאות חשוב לשמור על אנונימיות ולהציגן בלי שמות, כך שיהיה אפשר להתייחס לדוגמה ולעיקרון בלי להיכנס להיבטים אישיים.
עמוד 1
בקשו מהתלמידים לומר מהי לדעתם "עמידה מן הצד".
שאלו מה הם יודעים על הנושא והאם יש להם דוגמאות לכך.
עמוד 2
עמידה מן הצד – הגדרה
בקשו מאחד התלמידים לקרוא את ההגדרה והסבירו אותה:
מצב שבו עדים להצקה, אך לא מתערבים כדי למנוע אותה אלא עומדים מן הצד. מעשה זה נחשב לא חברי, לא מוסרי ואף פוגעני.
צפייה בסרטון
מענה על שאלה על רגשות העולים בעקבות הצפייה בסרט.
*שימו לב שכל רגש הוא לגיטימי. יש אפשרות לשתף גם ברגשות שאינם מופיעים.
עמוד 3
בקשו מהתלמידים לתאר מה ראו בסרט.
בפעילות הגרירה תיאורים של הדוב והצבי. על התלמידים למיין את ההיגדים לפי שיוכם לדוב או לצבי.
עמוד 4
הדילמה של הנער שעומד מן הצד:
בפעילות זו מופיעות המחשבות העולות בראשו של הנער בזמן האירוע בין הדוב לצבי.
בעקבות כל מחשבה שעולה נסו לשער האם הנער יתערב או לא יתערב.
התלמידים יגררו כל מחשבה למקום המתאים לדעתם.
התלמידים יענו על השאלה כיצד הם היו נוהגים במקרה דומה.
בקשו מהם לשתף ולהסביר את עמדתם והתנהגותם.
דונו עם התלמידים בשאלת ההתערבות. העלו שיקולים בעד ונגד עמידה מן הצד.
עמוד 5
ההחלטה של הנער:
התלמידים יענו על שאלה הקשורה לסרטון שבו צפו, ואחר כך יסמנו כיצד לדעתם הוא הרגיש לאחר שבחר להתעלם וללכת.
הפנו את תשומת הלב של התלמידים לתמונה בפעילות שבה מופיע הנער לאחר שהפנה את גבו והתעלם ממצוקתו של הצבי. בתמונה הוא נראה עם זנב הזהה לזנבו של הדוב.
בקשו מהם להסביר מדוע זה מתואר כך, מה זה מעיד על הנער?
השאלה היא שאלה שיתופית. רק לאחר מענה עליה ניתן לראות תשובות של אחרים.
שאלו: מה גורם למי שנחשף לאירוע אלים להחליט אם להתערב או לעמוד מהצד?
עמוד 6
חשוב לשוחח עם התלמידים על האפשרות שלהם להשפיע גם אם קיים חשש מפני הפוגע. לא חייבים להתערב מיד, אפשר לדווח לאחרים, אפשר להזעיק עזרה.
בקשו מהם להציע דרכי פעולה אפשרויות כשנחשפים לאלימות.
ילדים רבים חוששים להתערב בזמן האירוע, אבל גם חוששים לספר למישהו על אלימות המופנית כלפיהם או כלפי חבריהם מפני שהם חושבים שדיווח הוא הלשנה או מעשה שלילי. לכן לפעמים הדבר נשמר בסוד והאלימות נמשכת.
בשיעור הבא תוכלו לדון בנושא הלשנה. אפשר להיעזר בפעילות המצורפת: דיווח או הלשנה – האם כל הלשנה פסולה?