מערך שיעור
דיווח או הלשנה – האם כל הלשנה פסולה?
צוות חינוך חברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות בנושא הלשנה- האם כל הלשנה היא פסולה? מה בין הלשנה לדיווח?

רקע

בחברת הילדים דיווח על מעשים של ילדים נחשב הלשנה, מעשה שלילי ומגונה. מי ש"מלשין" על חברו, נחשב בוגד, משתף פעולה עם המבוגרים נגד הילדים. הלשנה על ילד או על ילדה שהעתיקו במבחן, או נעדרו מבית-הספר ללא הצדקה, או לא הכינו שיעורים, שונה לגמרי מדיווח על ילד או על ילדה, שמתעללים בילדים אחרים (מכים, מציקים, סוחטים כספים ועוד).

האם כל הלשנה פסולה? מתי חייבים לדווח על מעשה פסול?
בהפעלה זאת נבחין בין דיווח על מעשה פסול לבין הלשנה לא ראויה; נברר איזו "הלשנה" היא חובה מוסרית ואזרחית; נבחין בין נאמנות לחבר/ה לבין חיפוי על פשע; ונלמד כיצד "הלשנה" יכולה להיות כלי יעיל במלחמה נגד האלימות.

 

מטרות

  1. לבדוק מה ההבדל בין דיווח על מעשה פסול לבין הלשנה על מעשה, שאינו מזיק לזולת.
  2. לברר באילו מקרים יש חובה מוסרית ואזרחית לדווח על מעשה פסול, ובאילו מקרים דיווח הוא התערבות בעניינים של אחרים.

הנחיות

בפעילות זאת חמישה שלבים:

שלב א: תרגיל 

1. הציגו לכיתה את ארבעת המקרים הבאים.
2. שאלו את התלמידים: האם הייתם מדווחים על המקרה או לא? מדוע?

מקרה א – מלך הכיתה:

מאז ומעולם היה רועי מלך הכיתה. כולם עושים תמיד את מה שהוא רוצה, מעריצים אותו וגם… מפחדים ממנו. עד תחילת השנה הזאת הסתדרנו עם זה, עד שהגיעה לכיתה שליו, ילד חברותי ומצחיק שאוהב לבלות עם חברים. רועי לא אהב שהגיע ילד שסוחף את כולם והחל להעליב ולפגוע בו בכל הזדמנות. ברגע שהמורה יוצאת מהכיתה הוא נטפל אליו, מקלל אותו ואפילו דוחף אותו.

 מקרה ב – התלמידה המצטיינת:

ירדן תלמידה מצטיינת, והחלום שלה הוא ללמוד במגמה הריאלית. לקראת מבחן המיון במתמטיקה, היא התכוננה היטב והיתה בטוחה שגם הפעם תקבל ציון 100. במהלך המבחן היא נתקלה, להפתעתה, בשאלה על חומר שלא למדה. ירדן התייאשה. התשובה שווה 10 נקודות, וכל כך חשוב לה להתקבל… אם לא תענה על השאלה, הסיכויים שלה ממש יורדים. ירדן יושבת ליד דנה, והיא דווקא ענתה על השאלה. ירדן העתיקה ממנה את התשובה.

מקרה ג – מסיבת כיתה:

איתי אסף כסף לכבוד מסיבת הכיתה – 20 ש"ח מכל אחד, ובסך הכול: 800 ש"ח. ביחד עם מעיין הוא קנה את הממתקים ואת הציוד למסיבה, בסכום של 600 ש"ח. איתי שילם בקופה ולא אמר דבר על 200 ש"ח שנותרו בכיסו. אחרי יומיים הוא הגיע לכיתה, ולרגליו נעליים חדשות…

מקרה ד – שודדת דרכים:

לנעמה, תלמידת כיתה ו, יש דרך קלה ומהירה להשיג כסף. כאשר תלמידי הכיתות הנמוכות עוברים לידה ובידיהם כסף בדרכם לקיוסק, היא פשוט נעמדת מולם וחוסמת את דרכם. והם, במבט מבוהל בעיניים, מוסרים לה את מה שיש בידם.

1. דונו במליאה בשאלות הבאות:

א. מה ההבדל בין המקרים שבחרתם לדווח עליהם, לבין המקרים שבחרתם לא לדווח עליהם?
ב. מהו דיווח ראוי, הנעשה לשם מטרה טובה, ומהי הוא הלשנה?
ג. אם התברר לכם שחבר שלכם עשה מעשה פסול – כיצד תפעלו? מדוע?
ד. האם פגיעה בחבר צריכה להיות שיקול, כשמחליטים לדווח על מעשהו? מדוע?

שלב ב: מן העיתונות (1)

עמרי: "ילדים מפחדים להתערב, כדי שגם הם לא יחטפו אחר כך […] אבל התלמידים הכי מפחדים שיגידו עליהם שהם מלשינים, זה סיבה למכות רצח".

בר: "באווירה של פחד, אם אתה מתערב, אתה מלשין. והכי מפחדים להלשין. מה, אני שטינקר? חנון? אומרים לך, 'למה הלשנת? ההוא נדפק בגללך', ועושים עליך חרם חברתי.
(מתוך: עדויות מאזור הקרבות, הארץ, 16.1.98)

1. האם גם בחברה שלכם דיווח הוא בכל מקרה הלשנה מגונה?
2. האם יש גם "הלשנה" חיובית וחשובה?

מן העיתונות (2)

הפרויקט בית-ספר בטוח מיושם בארבע השנים האחרונות בבית-הספר גינסבורג שביבנה. לדברי המשטרה הוא הוכיח את עצמו מעבר לכל הציפיות. בשנת הלימודים הקרובה הוא ייושם במאה בתי-ספר.

הפרויקט נועד לעצב אווירה של בית-ספר נטול אלימות וקונפליקטים ולנסות ולמנוע פשיעה ועבריינות. התלמידים שומעים הרצאות בנושאים מגוונים, כמו: הימנעות משימוש בסמים ובאלכוהול, ריסון האלימות, מניעת קורבנות; הזכות על גופם ומניעת תאונות דרכים.

מעבר לשלב התאורטי מפעילה המשטרה את חלון למשטרה. מש"ק משטרה מגיע לבית-הספר פעם בשבוע ומקבל תלמידים. רפ"ק נאווה ברוק, קצינת הנוער, אומרת :"זו בפירוש לא הלשנה, זו עזרה לחבר שהסתבך".

(על פי: תפתח חלון למשטרה, זמן דרום, 31.3.2000)

  •   מה דעתכם: האם גם התלמידים חושבים שזאת לא הלשנה אלא עזרה לחבר שהסתבך?

שלב ג: אירוע 

תום לומד בכיתה ז'. בדרך כלל, טוב לו בכיתה ובבית-הספר. יש לו הרבה חברים טובים, והוא מבלה אתם ונפגש אתם במסיבות. תום אפילו סיפר להוריו ולאחיות שלו שהחברים שלו טובים ונאמנים, חברים שאפשר לסמוך עליהם. הכול היה ממש בסדר, עד שבבוקר אחד ניגש תום אל הברזייה, ולמזלו הרע, פגש שם את עמיר מכיתה ט. עמיר הזה מפחיד את כל החטיבה…

עמיר התקרב אל תום ואמר לו בשקט מאיים: "ממחר בכל יום אתה דואג לארוחת צוהריים שלי! כל יום אתה נותן לי 20 שקל!". תום התחיל לגמגם: "אבל… אין…", ולפתע חש בעיטה חזקה בבטן, ושמע את עמיר מסנן: "בלי 'אבל' ובלי 'חבל'! ממחר אתה מממן אותי!".

מאותו בוקר תום מגיע לבית-הספר חיוור ומבוהל. לפעמים הוא גם נעדר וממלמל למורה כל מיני תירוצים משונים. החברים הטובים שלו יודעים מה קורה, אבל הם לא עושים דבר. הם לא רוצים להלשין על עמיר…

1. מה אתם הייתם עושים אילו הייתם חברים של תום? מדוע?
2. האם צריך לדווח על מעשיו של עמיר? מדוע?

שלב ד: תרגיל

1. חלקו את הכיתה לקבוצות.
2. הכינו כרזה גדולה, וכתבו עליה את הכותרת: איך אפשר לעזור לחבר בצרה?
3. שאלו את הקבוצות: תום הוא חבר טוב שלכם. איך תוכלו לעזור לו?
4. רשמו על הכרזה את ההצעות של הקבוצות.
5. תלו את הכרזה במקום בולט בכיתה.

דוגמה:

איך אפשר לעזור לחבר בצרה?

  • קבוצה גדולה של ילדים תדווח על המעשה למורה או למנהל/ת.
  • קבוצה של ילדים תיגש אל עמיר ותזהיר אותו שהם מתכוונים לדווח על מעשיו.
  • קבוצה של ילדים תגן על תום המותקף מפני עמיר.

שלב ה: ניסוח כללים

1. חלקו את הכיתה לקבוצות.
2. כל קבוצה תנסח שלושה כללים להבחנה בין דיווח ראוי לבין הלשנה פסולה.
3. התייחסו לנקודות הבאות:

  • מה ההבדל בין דיווח ראוי לבין הלשנה פסולה?
  • מתי דיווח על מעשה פסול הוא חובה מוסרית ואזרחית, ומתי הוא התערבות בענייני אחרים?

דוגמה:

  • צריך לדווח על כל מעשה של פגיעה פיזית או מילולית.
  • אם מישהו חורג מהכללים, אבל אינו פוגע בזולת, לא צריך לדווח עליו.
לחצו להמשך קריאה
הקטן