תוכן
התפיסה החינוכית
התכנית המוצעת היא מערכתית, פרו-אקטיבית ומבוססת על הפסיכולוגיה הביהביוריסטית. היא משלבת כלים פסיכולוגיים עם כלים ניהוליים. היא מגדירה כללים ברורים ונוהל ניווט כיתה אחיד המופעל על-ידי כל המורים בבית-הספר. התכנית יוצרתשפה מערכתית אחידה הקשורה לעמידה בכללי בית-הספר. משוב סדיר וקבוע ניתן להורי התלמידים כל שבוע על סמך הנתונים של כל המורים, אשר מועברים למחנכים.
התכנית כוללת מדרג לציון מצטיינים כיתתיים ובית-ספריים בשמירת כללים ובלקיחת אחריות.
תלמידים שיש להם צרכים ייחודיים מקבלים תכניות אישיות מותאמות לקשיים שזוהו.
כמו כן, במסגרת התכנית ניתן לבנות מבנים שונים המאפשרים לתלמידים לקחת אחריות על חלקים שונים מחיי בית-הספר, כגון: נאמני הפסקה ומגשרים, הסעות ופעילויות מגוונות אחרות.
צוות בית-הספר שותף למיפוי האקלים פעמיים בשנה באמצעות שאלון שהוא בונה, הכולל את כל תחומי החיים הבית-ספריים.
הבסיס החינוכי של התכנית הוא חיזוק היכולת של המורים לבסס אווירה של למידה וחיזוק של היכולות לנהל מצבי משבר והתמודדות יעילה עם התנהגויות אנטי חברתיות של התלמידים.
ועוד בתכנית:
1. המורים לומדים להשתמש בשפה מערכתית אחידה ויעילה בניהול השיעורים.
2. הם מגבים זה את זה במצבי משבר.
3. היא מחזקת את ההתנהגויות הרצויות אצל התלמידים.
4. היא מחזקת יכולות של איפוק ושל הבלגה אצל התלמידים ומובילה לשינוי ההתנהגותי, ומכאן – לשינוי עמדות: "קודם עושים, ומזה לומדים".
5. היא נותנת מענה נקודתי וייחודי לתלמידים שיש להם צרכים מיוחדים.
דרכי פעולה
1. קביעת כללים בית-ספריים מוסכמים על כל הצוות הבית-ספרי.
2. הכנסת שפה אחידה בניהול ובניווט כיתה על-ידי כל המורים.
3. יצירת תכניות אישיות לתלמידים שיש להם צרכים מיוחדים.
4. הכנסת משוב תקופתי בנושאי האקלים – איסוף נתונים ולמידה.
5. ליווי צוות בית-הספר (הצוות המוביל ומליאת המורים) בתהליך השינוי.
תוצאות
1. שגרות (רוטינות) קבועות מתבססות בבית-הספר, ולאורן שבוע הלימודים מתנהל.
2. ירידה משמעותית באווירת האלימות וחוסר הביטחון שחשים תלמידים בבית-הספר.
3. מענה מסודר ומערכתי לתלמידים שיש להם קשיים התנהגותיים.
4. תחושת הביטחון של המורים גדלה, ובעיקר ההבנה "אני לא לבד בקשיים האלה…".