מערך שיעור
לחץ חברתי
פיתוח: נועה שפירא ושלמה זיס, ייעוץ: שרה ליפקין ותהילה גרינוולד

מטרת הפעילות היא לדעת להבחין מתי אין להיכנע ללחץ חברתי.

רקע

אנחנו חיים בחברה, ולכן איננו חופשיים לנהוג תמיד כרצוננו. עלינו להתחשב באחרים ולהתאים את עצמנו למה שמקובל בקבוצה. ואם כך, האם עלינו להיכנע ללחץ חברתי, גם אם אנחנו מתנגדים לכך?

בהפעלה זאת נבחן היבטים שונים של לחץ חברתי:

  • האם אנחנו בעד או נגד היענות ללחץ חברתי?
  • מתי אין להיכנע ללחץ חברתי?

מטרות

א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע ללחץ חברתי.
ב. חינוך לשוני – התנסות של התלמידים בהבעת עמדה מנומקת (בעל-פה ובכתב) בנושא:
לחץ חברתי.

שימו לב בכל שלב בהפעלה להיבט של החינוך החברתי ולהיבט של החינוך הלשוני.

הנחיות

א. בפעילות זאת הובא אירוע העוסק בנושא לחץ חברתי.
ב. בסוף הפעילות יבררו התלמידים לעצמם נקודות לבירור אישי ביחס לתופעות של לחץ חברתי:

  1. מתי כדאי לעשות את מה שנראה לנו או את מה שחשוב לנו? ומתי כדאי לעשות את מה שהרוב עושה?
  2. איזו תחושה הביטוי "לחץ חברתי" מעורר אצלכם? האם התחושה חיובית או שלילית? הסבירו
  3. מתי, לדעתכם, לחץ חברתי יכול להיות חיובי?

ג. התלמידים יכירו טיעונים בעד ונגד היענות ללחץ חברתי, ויתנסו בהם לקראת דיון בכיתה.
ד. בשלב הדיון בכיתה מומלץ לקיים משחק תפקידים: שני תלמידים או תלמידות ייצגו שתי דמויות מן האירוע שבדף לתלמידים. 

הפעילות

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדפים והדיון בכיתה: 2 שיעורים
ג. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים:
בקשו מהתלמידים לשתף את הכיתה בדברים שכתבו, כגון:

1. מתי כדאי לעשות את מה שנראה לנו או את מה שחשוב לנו? ומתי כדאי לעשות את מה שהרוב עושה?
2. איזו תחושה הביטוי "לחץ חברתי" מעורר אצלכם? האם התחושה חיובית או שלילית? הסבירו.
3. מתי, לדעתכם, לחץ חברתי יכול להיות חיובי?
4. אילו טענות יש לכם בעד היענות ללחץ חברתי?
5. אילו טענות יש לכם נגד היענות ללחץ חברתי?

ד. משחק תפקידים:

1. שני תלמידים או תלמידות ייצגו שתי דמויות מן האירוע, שהובא בדף לתלמידים.
דמות א: תלמיד או תלמידה ייצגו את יערה, המתנגדת ללחץ החברתי עליה.
דמות ב: תלמיד או תלמידה ייצגו את נטע, המפעילה לחץ חברתי על חבריה.

2. הנחו את התלמידים, המשתתפים במשחק התפקידים, להיעזר בטיעונים שעלו בדף לתלמידים ובדיון בכיתה.

ה. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
1. היכולת להקשיב, להאזין, להיות סובלניים, להבין – כל אלה הם תנאי הכרחי לשיחה טובה.
2. גם ההשתתפות בשיחה חשובה – לפיתוח רעיונות, להבעת תחושות, דעות ותגובות במילים.
3. הדיון והשיחה מתקיימים ב"תורות". חשוב לחכות בתור, לא להאריך מדי בדיבור וגם לא לקצר מדי.
(הפעילות על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח 2004. עמודים 166–167)

מידע נוסף למורים

א. קראו את ההפעלה לחץ חברתי באתר האינטרנט בין הצלצולים.
ב. קראו גם הרחבה בפרק הישגים נדרשים בחינוך הלשוני.

הישגים נדרשים

נקודות לבירור אישי הישג נדרש 4 – קריאת טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונות הבנת המשמעות הגלויה של הטקסט:
א. הבנת מילים בהקשר.
ב. הבנת הנושא או הנושאים המפורשים.
ג. קישור לידע העולם.

טיעונים: בעד ונגד היענות ללחץ חברתי.
הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות.
הצגת טיעון על נושא, על טקסט או על סוגיה תוך:
א. העלאת נימוקים רלוונטיים לביסוס הטיעון.
ב. התייחסות לטיעונים שכנגד.

הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים.
הבעת עמדה מנומקת על טקסט – כתוב, דבור או חזותי – על נושא או על סוגיה.

דיון בכיתה הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות.
1. השתתפות בשיחה ובדיון תוך:
א. הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים.
ב. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם.
2. הצגת רעיונות (בשיחה או בדיון) תוך התאמת תוכן הדברים וצורתם לנושא, לנמען ולנסיבות, באמצעות:
א. דיבור לעניין וברמת פירוט מתאימה תוך ביסוס הנאמר.
ב. הצגת רעיונות ברצף הגיוני.
3. מתן תשובות ענייניות לשאלות על חומר נלמד, תוך שימוש בהסבר, בתיאור, בהדגמה ובהנמקה – על-פי דרישות המטלה.

הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים.
הבעת עמדה מנומקת על טקסט כתוב או דבור – על נושא או על סוגיה.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן