רקע
בהפעלה זאת נעסוק בשאלות הקשורות לביקורת בדרך שאינה פוגעת:
א. איך נכון לבקר מישהו?
ב. איך נוכל להביע אי-שביעות רצון בלי לפגוע?
ג. איך אפשר לבקר "ביקורת בונה", אשר תועיל לשיפור הטעון שיפור אך לא תעליב?
מטרת הפעילות היא לעסוק בדרך בה ניתן לתת ביקורת בלי לפגוע בצד השני.
בהפעלה זאת נעסוק בשאלות הקשורות לביקורת בדרך שאינה פוגעת:
א. איך נכון לבקר מישהו?
ב. איך נוכל להביע אי-שביעות רצון בלי לפגוע?
ג. איך אפשר לבקר "ביקורת בונה", אשר תועיל לשיפור הטעון שיפור אך לא תעליב?
א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע לביקורת
ב. חינוך לשוני – כתיבה של טקסט ביקורת ושל משפטי ביקורת חיוביים ושליליים
שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.
הנחיות למורים
העיסוק בביקורת בדרך שאינה פוגעת, ייעשה באמצעים הבאים:
א. אירוע
ב. התאמה בין ביטויים הקשורים לביקורת והפירוש שלהם
ג. שכתוב של ביקורת פוגעת
ד. כתיבת כללים לביקורת ראויה ולא פוגעת
הפעילות
א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים
ב. משך הזמן למילוי הדפים ולדיון בכיתה: שני שיעורים
ג. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים – דונו בשאלות הבאות:
1. מה ההבדל בין ביקורת פוגעת ומעליבה לבין ביקורת בונה וחיובית?
2. כיצד אתם מרגישים, כשמבקרים אתכם ולא את המעשה שעשיתם?
3. האם בכיתה שלכם תלמידים ומורים מבקרים בדרך פוגעת או בדרך חיובית ובונה?
ד. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
1. הקשבה
2. השתתפות
3. הדיון והשיחה מתקיימים "בתורות".
(על פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח 2004. עמודים 166–167)
ה. בקשו מהתלמידים להציג את התוצרים שלהם: האמירות, הצירופים והכללים שניסחו.
המלצה: בחרו עם התלמידים את שלושת הכללים הטובים ביותר, כתבו אותם על פלקט, ותלו בכיתה.
תרמילון צירופים למורה:
אִזְמֵל הַבִּיקוֹרֶת, בִּיקוֹרֶת בּוֹנָה, בִּיקוֹרֶת גְּבוּלוֹת, בִּיקוֹרֶת הַמְדִינָה, בִּיקוֹרֶת הַמִקְרָא,
בִּיקוֹרֶת עַצְמִית, בִּיקוֹרֶת שִׁיפּוּטִית, הֶעֱבִיר תַחַת שֵׁבֶט בִּיקוֹרְתוֹ, חִצֵי בִּיקוֹרֶת,
לְמַטָה מִכָּל בִּיקוֹרֶת, מָתַח בִּיקוֹרֶת, מִתַחַת לְכָל בִּיקוֹרֶת, מְתִיחַת בִּיקוֹרֶת,
סִפְרַת בִּיקוֹרֶת, קְבוּצַת בִּיקוֹרֶת, שֵׁבֶט הַבִּיקוֹרֶת
דוגמה לכללים:
1. הביקורת אינה צריכה להכיל קללות.
2. יש לבקר את המעשה ולא את האדם.
הישגים נדרשים
עד סוף כיתה ו
הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים
כתיבת רשמים בעקבות אירוע (צפייה בטלוויזיה)
כתיבת הוראות להפעלת אחרים
הישג נדרש 3 – הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית
שימוש באוצר מילים שהולם את הנושא, את הנמענים ואת המטרה
כתיבת משפטים פשוטים ומורכבים תקינים מבחינה תחבירית
כתיבה ממוקדת בנושא ופיתוחו תוך שמירה על נקודת ראות מסוימת
הישג נדרש 4 – הבנת המשמעות הסמויה בטקסט
הבנת כוונות ועמדות
פרשנות הערכה ונקיטת עמדה לגבי טקסט (טלוויזיוני)
הישג נדרש 5 – הפקת מידע ולמידה מטקסטים כתובים מסוגים שונים
הבחנה בין דעות לבין עובדות וזיהוי עמדת הכותב/ת
גיבוש עמדה אישית מנומקת על טקסט (טלוויזיוני)
הישג נדרש 8 – הכרה והבנה של המערכת הלשונית: מבנים, תופעות ותהליכים בלשון
הכרה ושימוש בביטויים
הבחנה בקשרי משמעות בין מילים נרדפות והפוכות
דיון בכיתה
הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות
* השתתפות בשיחה ובדיון תוך:
1. הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים
2. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם
* הצגת רעיונות – בשיחה או בדיון – תוך התאמת תוכן הדברים וצורתם לנושא, לנמען ולנסיבות על-ידי:
1. דיבור לעניין וברמת פירוט מתאימה תוך ביסוס הנאמר
2. הצגת רעיונות ברצף הגיוני
3. בחירת משלב מתאים ושימוש בלשון קבילה
4. התאמת נימת הדיבור ועצמת הקול
* מתן תשובות ענייניות לשאלות על חומר נלמד תוך שימוש בהסבר, בתיאור, בהדגמה ובהנמקה, על-פי דרישות המטלה