מערך שיעור
מה קרה, חתלתולה?
דינה ציונית, צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח, ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים.

הפעילות מבוססת על השיר מה קרה, חתלתולה? שכתבה ריבה דותן, והיא מזמנת שיח על הרגשות המתלווים להולדת אח או אחות חדשים. הדובר בשיר מאניש את החתלתולה ומשליך עליה את רגשותיו, כאמצעי ליצירת ריחוק בינו לבין בעייתו. השיר, והשיחה המוצעת בעקבותיו, נותנים לילדים לגיטימציה לבטא את תחושותיהם ומסייעים להם לגבש דרכי התמודדות פרואקטיביות התורמות להם עצמם ולמשפחתם.

לפעילות מצורפות כרטיסיות של רגשות ואירועים המזמנים שיחה

רקע

הצטרפות אח או אחות חדשים למשפחה מעוררת רגשות שמחה רבים אצל ההורים ואצל האחים הגדולים, אך זהו אירוע שגם מציב בפניהם אתגרים. האחים הבוגרים יותר נאלצים לחלוק עתה בתשומת הלב של ההורים, באהבה ובדאגה שלהם. פרויד היה הראשון שהתייחס ללידת אח כמאורע טראומטי לאח הבכור, וגם אדלר הסכים עם הגישה הזאת. ההסתגלות של האחים הבוגרים למצב החדש אורכת זמן, ולעיתים אף חלים שינויים שליליים בהתנהגותם בעקבות הצטרפות אח חדש למשפחה. הם חווים רגשות מעורבים – שמחה מצד אחד וקנאה ותחושת קיפוח מצד שני – וחוששים למעמדם במשפחה.בשירה העברית בשנים 1930–1940 עמדו ערכי החברה והמשפחה בראש סולם הערכים, והתווספות ילד חדש נתפסה כמחזקת את המשפחה ומגבירה את כוחה. על כן נתבע היחיד (הילד) להדחיק את קנאתו באח שנולד, למען טובת המשפחה. משנות ה-70 ואילך חל שינוי בסולם הערכים, ועולמו הרגשי של היחיד הועמד בראש סולם העדיפויות. כתוצאה מכך ממוקדות יצירות הספרות לילדים העוסקות בהולדת אח, בזווית הראייה של האח הגדול. במוקד היצירה עומדות מצוקותיו, מערכות היחסים שלו עם בני המשפחה ורגשי הקנאה הכרוכים בהולדת האח או האחות. יוצרי ספרות הילדים בני התקופה הנוכחית (המאה ה-21) שוב אינם נמנעים מלתאר את הפרת האיזון המשפחתי המתחוללת בעקבות כניסת אח חדש למשפחה. בתהליך איטי הועתק המוקד מהרחקה ומכיסוי רגשות הקנאה לעבר חשיפתם.מבוסס על הספר: ילד אז – ילד עכשיו: עיון משווה בספרות ילדים (תשנ"א – 1991), מחברת מירי ברוך, רעננה, ספריית פועלים.

לפני העברת הפעילות מומלץ לקרוא את המאמרים האלה:

התפתחות ויסות עצמי — משליטה חיצונית לשליטה פנימית

בלי "אתה כבר גדול": איך לעזור בקבלת אח קטן

אז מתי אתם מחזירים אותו לבית חולים?

מטרות

  • לשוחח על הרגשות המתלווים להולדת אח או אחות חדשים – ציפיות, כעסים ותחושות קיפוח.
  • להציע דרכי התמודדות עם הולדת אח או אחות – הצעת עזרה ומתן אפשרות לשיתוף.
  • להעלות את המודעות ליתרונות הטמונים במעמדם של אחים גדולים לתינוק שנולד.

הנחיות

קראו את השיר

מה קרה, חתלתולה? / ריבה דותן

מה קרה, חתלתולה?
את פוחדת? את חולה?
משהו עצוב קרה לך?
מישהו חשוב לא בא לך?
ואולי, אולי, פשוט,
יש לך אח קטן, חמוד,
ומיום שהוא נולד,
שכחו אותך מעט?

אל תבכי, קטנה שלי,
זה קרה גם לך – גם לי.

 

שאלות

מה הילד חושב שקרה במשפחה של החתלתולה?

למה הילד חושב שקרה משהו לחתלתולה?

האם באמת קרה לה משהו? מה קרה לה?

מה דעתכם? אולי במשפחתו של הילד קרה משהו?

הילדים יוכלו לבחור מבין כרטיסיות הרגשות ולתאר את הרגשות של החתלתולה.

 

לגננת:

  • כדאי לבקש מהילדים להוסיף משפט הסבר על הרגש שהם בחרו. כדאי גם שתבקשו מהם לציין כלפי מי מופנה הרגש: אימא, אבא או התינוק שנולד.
  • מותר בהחלט לבחור בכמה כרטיסיות יחד. אם הילד בוחר בשני רגשות, כדאי להסביר לו שזה בסדר לחוש שני רגשות, אפילו אם הם סותרים זה את זה.

 

בשיר כתוב:

"יש לך אח קטן, חמוד,
ומיום שהוא נולד,
שכחו אותך מעט"?

האם ההורים באמת שוכחים את הילדים הבוגרים יותר ברגע שנולד להם אח?

מה החתלתולה יכולה להגיד להורים שלה אם היא מרגישה שהם קצת שכחו אותה?

 

הזכירו לילדים כי השיר מסתיים במילים: "אל תבכי, קטנה שלי, זה קרה גם לך – גם לי".

שאלו: מה דעתכם, האם אתם חושבים שהילד מתאר בעצם את מה שהוא הרגיש כשנולד לו אח קטן?

 

מה הייתם מציעים לחתלתולה או לילד לעשות? אפשר להמציא עוד שורה לשיר.

האם גם אל משפחתכם הצטרפו אח או אחות חדשים? איך הרגשתם?

(אם אין לכם עדיין אחים או אחיות, תארו איך אתם חושבים שהייתם מרגישים.)

הילדים יוכלו לבחור שוב מכרטיסיות הרגשות ולספר.

 

לגננת:

ילדים שנולדו להם אחים צעירים עלולים להרגיש שמעמדם המשפחתי מתערער. אחת הדרכים לסייע לילדים הבוגרים להרגיש ביטחון היא לעודד אותם להשתתף ולעזור בסידורים הקשורים להולדת התינוק. כך הם יבינו שיש להם יתרון של ותק, ויש להם יכולות ומסוגלות שאין לתינוק שזה עתה נולד. כשההורים משתפים את הילדים ומסתייעים בהם, הילדים מבינים שלא זנחו אותם ובעיקר רואים שהתינוק החדש לא מהווה איום לגביהם ולא מסכן את הקשר שלהם עם הוריהם. את המסר הזה כדאי להעביר בעדינות גם להורים, כדי שיבקשו מהילדים עזרה על פי גילם ועל פי יכולתם.

הציעו לילדים את הכרטיסיות שבהם מתוארים מצבים של אינטראקציה בין ילדים צעירים לילדים בוגרים יותר, ושאלו:

  • איך אחים גדולים יכולים לעזור להורים?
  • מה אתם יכולים להגיד להורים כשאתם רוצים לעזור?
  • איך אחים גדולים יכולים לעזור לאחים הצעירים שלהם?
  • מה אתם יודעים לעשות טוב יותר מהאחים הקטנים?

האם יש דברים שאחים קטנים יודעים לעשות טוב יותר מאחים גדולים? מה למשל?

 

פרסום השיר באדיבות המשפחה

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן