שאלה ותשובה
מילוי מקום ברעש אחד גדול

שושנה היימן משיבה על שאלה בנושא מילוי מקום.

שושנה היימן שושנה הימן, יועצת הורים/מורים, מנכ"ל לייף סנטר - המרכז להורות מקושרת, חברה בסגל בינלאומי מכון ניופלד, ומרצה במכון לנדר-מרכז אקדמי ירושלים. www.lifecenter.org.il
שאלה

שלום.
אני מורה ממלאת מקום וכל פעם אני מרגישה בכתה כבמלחמה.
לפעמים התלמידים, שבכלל לא מכירים אותי, לא טורחים להיכנס לכתה כי חבריהם הודיעו להם שיש מורה מחליפה.
לפעמים הכתה רועשת וגועשת ולא שומעים אותי וכך אני חייבת לצעוק ולהתחרות בקולות התלמידים.
לפעמים התלמידים מדברים בקול, לא עובדים והחיזוק החיובי לתלמידים שעובדים לא עוזר כל כך.
לעניות דעתי החוצפה בכתות פשוט גואה. התלמידים רואים אדם שגדול מהם בכמה שנים ועליהם לכבד אותו, בלי קשר לכך שהוא מורה. במקום זה הם "מתעללים" בו, כי הם גם יודעים שאין בידו הכח להעניש אותם משמעותית. (לפעמים העונש של לצאת מהכתה יביא לכך שכולם יבקשו אותו…).

בכתות הגבוהות הדבר חמור יותר שכן אם בכתות הנמוכות טבלת נק' ומדבקות עוזרים, בכתה ה' זה כבר לא משמעותי בשבילם. וכי עליי לבוא עם מטבעות של כסף כדי לגרום להם שיקשיבו לי? או שאולי אחלק טאבלטים?!.

תשובה

מורה יקרה,
את לא לבד. מורים רבים בישראל חווים את מה שאת מתארת – ילדים שלא מעוניינים בלימוד, שלא מכבדים את מוריהם, ושלא לוקחים אחריות. היית מצפה לראות שילדים יותר מתעניינים בלימודים ככל שהם מתבגרים, ובדיוק ההפך קורא. כפי שאת כותבת, אפשר להשתמש בתמריצים כדי לאלף ילדים צעירים לעמוד בדרישות, אבל זה כבר לא עובד עם ילדים גדולים יותר. התמריצים האלה דווקא מקלקלים את הרצון הפנימי ללמוד, וצריך להפסיק את השיטה הזאת עם הילדים הצעירים, יחד עם שיטות אחרות נפוצות היום במערכת החינוך.
מה שאת מתארת הוא לא הבעיה העיקרית אלא סימפטומים של בעיה הרבה יותר עמוקה. ילדים רבים היום גדלים אלא לא מתבגרים. חסר להרבה מהם את התכונות הנדרשות ללימוד במערכת החינוך שלנו – יכולת לשיתוף פעולה אמתי, יכולת לראות את הטעויות שלהם ולקבל תיקון, יכולת להתגבר על קשיים, מסירות גם כשאין חשק, סקרנות ורצון ללמוד דברים חדשים, התחשבות, היכולת לשקול צדדים שונים של עניין, ועוד. כמורה את מצפה וצריכה שתכונות אלו קיימות בילדים, כי בלי זה את לא יכולה ללמד. אבל תכונות אלו חסרות בילדים היום. גם אם הם חסרות באחוז קטן של התלמידים, זה מקלקל את השיעור לכולם. אבל לצערנו, זה יותר מאחוז קטן.
דבר נוסף שמאוד חיוני ללימוד מוצלח גם חסר: הילדים מוכוונים לחברים במקום למורים. הם מחפשים את ההכוונה שלהם מהחברה ומהאינטרנט. אנחנו מאבדים את החברה ההיררכית שמסדרת את מערכת היחסים בין מבוגרים וילדים כך שהמבוגרים יכולים להוביל, לכוון ולהשפיע על הילדים, על הדור הבא. התחרות גדולה מדי עבור המורים – חברים, טלוויזיה, מחשב, טלפון חכם, ותרבות הנוער. בעצם הפתרון היחיד שיכול לעזור לך הוא להשיב את הילדים אליך; להשקיע בבניית מערכת יחסים עם התלמידים ולהפעיל את האינסטינקטים הקיימים בילדים שגורמים להם להקשיב לך, לקבל הנחיות ממך, לרצות להיות דומה לך, לרצות לשמח אותך ולרצות אותך, לעמוד בציפיות שלך, ולשתף אותך. כשאת בונה מערכת יחסים כזאת עם התלמידים, את בונה את ההקשר הנדרש ללמידה, כאשר חסר בילדים בגרות.
אני מציעה לך לקרוא את הספר "איחזו בילדיכם" מאת דר' גורדון ניופלד בהוצאת לייף סנטר. יש לדר' ניופלד ניסיון רב עם ילדים ובני נוער שנתקעו בתהליכי ההתבגרות. הוא גם כתב קורס למורים, "מנוע הלמידה: הכוח להיות מורה" שהבאנו לישראל ומומלץ לצוותי מרים.

בברכה,
שושנה הימן
0528-405568
לייף סנטר, המרכז להורות מקושרת www.lifecenter.org.il   info@lifecenter.org.il
03-9063153

לחצו להמשך קריאה
הקטן