מערך שיעור
מילים מילים
נועה שפירא, שלמה זיס, ייעוץ: שרה ליפקין ותהילה גרינוולד - שפות, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת בשיר "מילים" מאת בת-שבע שפירא. הפעילות מיועדת לכיתות ג'-ד'.

רקע

בפעילות זאת נעסוק בשיר מילים מאת בת-שבע שפירא, ונברר את השאלות:

  • למה טוב שיש לנו מילים?
  • מה אפשר לעשות במילים?
  • איך מילים עלולות לפגוע ואף להגיע עד כדי אלימות?

מטרות

א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע לשימוש במילים בכלל ולשימוש
במילים פוגעות בפרט
ב. חינוך לשוני – הבנת השימוש בשיר לצורך העברת רעיון, מחשבה, מסר

שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.

הנחיות

הפעילות עוסקת במילים ובשימוש שאנו עושים בהן. לשם כך יבוצעו הפעילויות הבאות:
א. קריאת השיר מילים מאת בת-שבע שפירא
ב. בירור שאלות בעקבות השיר
ג. משחק זיהוי רגשות ללא מילים
ד. כתיבה על אירוע

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדפים ודיון בכיתה: 45 דקות
ג. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים – היעזרו בשאלות הבאות:

1. מה כותבת השיר חושבת על המילים?
2. על-פי השיר, מה אפשר לעשות באמצעות המילים?
3. מה אתם נוהגים 'לומר' בלי להשתמש במילים?

ד. ציורים – תלמיד או תלמידה יציגו את הציורים שציירו, והתלמידים בכיתה ינסו לנחש איזה רגש צויר.

ה. תוספת לשיר – התלמידים יקריאו בכיתה את השורות שהוסיפו לשני הבתים של השיר.

ו. מילים פוגעות  התלמידים יציגו את הסיפורים שלהם בנושא מילים פוגעות.

ז. שאלות על מילים פוגעות – שאלו את התלמידים:

1. מה דעתכם: האם מילים יכולות להכאיב כמו מכות? אילו מילים?
2. איזה טון דיבור (צליל או נעימת קול) עלול לפגוע?
3. איך נוכל לצמצם בכיתה את השימוש במילים פוגעות?

ח. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:

* הקשבה
* השתתפות
* הדיון והשיחה מתקיימים ב"תורות".
(על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח, 2004. עמודים 166–167)

הישגים נדרשים

אוכלוסיית היעד: עד סוף כיתה ד

הישג נדרש 3 – הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית
כתיבה בכתיב נכון ובכתב קריא
שימוש באוצר מילים שהולם את הנושא, את הנמענים ואת המטרה

הישג נדרש 4 – קריאת טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונות
הבנת המשמעות הגלויה של הטקסט:
א.   הבנת מילים בהקשר
ב.   הבנת הנושא או הנושאים המפורשים
ג.   קישור לידע עולם

דיון בכיתה – הישגים נדרשים
הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות
א.   בהשתתפות בשיחה ובדיון תוך:
1. הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים
2. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם
3. דיבור לעניין וברמת פירוט מתאימה תוך ביסוס הנאמר

לחצו להמשך קריאה
הקטן