שאלה ותשובה
מלכת הכיתה

שושנה היימן משיבה על שאלה בנושא מלכת הכיתה.

שושנה היימן שושנה הימן, יועצת הורים/מורים, מנכ"ל לייף סנטר - המרכז להורות מקושרת, חברה בסגל בינלאומי מכון ניופלד, ומרצה במכון לנדר-מרכז אקדמי ירושלים. www.lifecenter.org.il
שאלה

כיתה ט' בתיכון דתי רק בנות בכיתה. כל אחת מנסה למצוא את מקומה בכיתה החדשה. בת אחת מרגישה מלכת כיתה מתנשאת על כולן ונוהגת בשתלטנות ואפילו בדיקטטורה. הבנות רועמות אך מפחדות להציף את הנושא.
כיצד המחנכת או היועצת יכולות לטפל בעניין?

תשובה

זה בהחלט נושא רגיש; לפעמים המחנכת או היועצת מנסה לטפל במצב אלא מגלה שהמצב מחמיר או נוצר בעיות חדשות. כדי לראות את הכיוון בטיפול הבעיה, חשוב להבין מה מניע את "המלכה" ומה חסר לה.
כמו כל הבנות בכיתה, גם הילדה הזאת רוצה להתקבל, להשתייך, לחוש שאוהבים אותה, להיות משמעותית בכיתה. באופן אנושי, לכל אחד יש אינסטינקט להוביל, להשפיע, ולטפל, ויחד עם זה גם האינסטינקט להיות מטופל, לאהוד, לבוא אחרי ולנהוג לפי. ככל שאנחנו מתבגרים, כך אנחנו מפתחים את החוש מתי זה נכון להוביל ולטפל, ומתי זה נכון לקבל טיפול או לבוא אחרי. מי שמובילה, כשיש לה לב רך והיא מרגישה אכפתיות והתחשבות כלפי אחרים, היא דואגת להם, מתחשבת בהם, עוזרת להם ועושה דברים למען אחרים.
לפעמים, האינסטינקט להוביל מתעוות כאשר הילדה ממוגנת מפני רגשות האכפתיות. במקום לדאוג ולטפל באחרים עם לב חם ורך, היא רק רוצה את הבמה, מפקדת, ומנצלת אחרים. הלב שלה חסום מהרגשות המניעים אותה להתחשב באחרים ולחוש מה מתאים במצב הנתון. האינסטינקט להוביל ולדאוג לאחרים מתעוות והילדה הופכת להיות בריון. פירוש תסביך הבריון הוא שילוב בין ילד עם כוחות להוביל אבל לבו חסום מרגשות המניעים אותו לדאוג, לעזור, ולטפל באחרים. במקום לדאוג לאחרים, הוא משתלט על אחרים. זה היה לוקח דפים שלמים להסביר איך זה קורה לילדים, ולכן אני לא אפרט פה. אולי תהיה הזדמנות בפורום אחר להסביר איך ילד או ילדה מפתח/ת את המגננות הגורמות לו לאבד את הרגשות של אכפתיות והתחשבות ולהתנהג כבריון.
הפתרון הוא לרכך את לבה של הילדה כך שהיא תרגיש שוב את רגשות האכפתיות וההתחשבות. זה תהליך שדורש זמן, סבלנות, ודמות בוגרת בחייה של הילדה (המחנכת/היועצת) שיכולה לטפח איתה מערכת יחסים חמה שנותנת לילדה קרבה, ביטחון ותחושה שאכפת למישהי ממנה ולוקחת אחריות עליה בבית הספר. המערכת היחסים הזאת מאפשרת למחנכת או ליועצת לבוא לצדה, להדריך אותה ולעזור לה להשתמש בכוחות שלה לטובה. זה ייקח זמן עד שרואים סימנים של התרככות המגננות ויכולת של הילדה להרגיש צער, להוציא דמעות, ולהתנחם עי המחנכת או היועצת. מכיוון שריכוך המגננות לוקח זמן, בינתיים המחנכת והיועצת צריכות לפצות על ההתנהגות של הילדה. הן רוצות לזכור שהילדה לא בכוונה משתלטת אלא היא מקבלת פקודות ממוחה שמזמן הפעילה מגננות. חסר לילדה את הרגשות המניעים התנהגות אכפתית ומתחשבת ולכן גם את הבוגרות הנדרשת לקחת בחשבון את הרגשות ואת הצרכים של אחרים. המחנכת והיועצת בהקשר של מערכת היחסים יכולות להדריך את הילדה, ללוות אותה, בגישה שיש לילדה כוונות טובות. הן רוצות לספק לילדה את החוויה שמישהי דואגת לה ומטפלת בה. הן גם יכולות לספק לה את החוויה שהיא יכולה לעזור למישהי אחרת ולשם זה לתת לה תפקיד שיעורר בה תחושת האכפתיות ודאגה למישהי אחרת.
התהליך הזה הוא סוג של ריקוד שבו המחנכת והיועצת לוקחות צד קדימה, בודקות את תגובת הילדה, מתקדמות עוד צד, ולכן הלאה, בצורה אינטואיטיבית. אם הן עצמן יכולות להישאר עם לבבות רכים בזמן שהן מובילות את התהליך הזה, יהיה קל להן יותר לחוש את הדרך קדימה ולעזור לילדה הזאת להיות מנהיג עם לב פתוח ורך.
בהצלחה במשימה,

בברכה,
שושנה הימן
0528-405568
לייף סנטר, המרכז להורות מקושרת www.lifecenter.org.il   info@lifecenter.org.il
03-9063153

לחצו להמשך קריאה
הקטן