שאלה ותשובה
מריבות בין אחים וזלזול בהורים

חלי ברק- שטיין, פסיכולוגית חינוכית מומחית משיבה על שאלה בנושא מריבות בין אחים וזלזול בהורים.

חלי ברק שטיין פסיכולוגית חינוכית מומחית. מטפלת ומייעצת לילדים, הורים ומשפחות, מלווה מנהלים ואנשי חינוך. מעבירה הרצאות וסדנאות להורים ואנשי חינוך במסגרות שונות.
שאלה

בני בן 13.5 מקניט המון את אח שלו בן ה- 9. ישנם צעקות רבות בבית על רקע המריבות ביניהם.
גם כשאני מבקשת מבני בן ה- 13.5 לצאת מהמחשב או כשאני מנסה להנהיג הרגלים בבית, בני מסרב לשמוע בקולי וממש דוחף אותי כדי שלא אכבה את המחשב ובענין ההרגלים הוא אינו מקשיב לי. הוא רוצה קודם מחשב או טלויזיה ורק אחר כך צחצוח שינים וכו'.
מה עושים? האווירה מאוד עכורה בבית.
בתיה
נשאל בתאריך 12/08/2009

תשובה

חלי ברק שטיין:

אמא יקרה, לפי התיאור שלך הקושי שלכם כיום הוא חוסר משמעת. בנך הבכור לא ממושמע. גם אולי כי לא רכש הרגלים של ציות והקשבה לך, וגם כי הוא בגיל כזה, גיל ההתבגרות בו ציות להורים הוא לא דבר ברור מאליו. בואי ראי את העובדות- בנך מסרב לעשות מה שאת אומרת, במיוחד במקרים שאת אומרת לו דברים שהוא לא רוצה. אני מאמינה שאם היית אומרת לו ללכת לעשות משהו שהוא אוהב, למשל 'לשחק מחשב כל היום', לא היו לך בעיות ציות. הוא פשוט לא רוצה לעשות מה שאת מבקשת. והוא מצליח.

הבעיה היא שאת כועסת, חסרת אונים, לא יודעת מה לעשות ואיך להגיב, וכפי שכתבת – האוירה בבית עכורה.

אז מה עושים? יש הרבה מה לומר על משמעת, אבל בקצרה – כדי לעשות משמעת טובה, כדי שבנך יעשה מה שאת מבקשת, את צריכה לעשות מספר דברים-

1. להחליט מה את מבקשת ממנו, להגדיר את הבקשה בצורה ברורה. להחליט מה דרישות המשמעת שאת לא מוותרת עליהן , ועל אלו את מוותרת, כי לא את הכל תוכלי להשיג. למשל, אם ברור לך שהוא לא יכול להקניט את אחיו, תגדירי ברור מה אסור לו להגיד או לעשות, או לגבי המחשב. תהיי ברורה מה מותר ומה אסור. על מה את לא מוותרת, וממה את מוכנה להעלים עין בשלב זה

2. תגידי את דרישות המשמעת לבנך בטון נחוש, חד משמעי, ורגוע. תשתדלי בכל מחיר כמעט לא להגיע לכעס. כשאת כועסת, הוא גם כועס, והכל מסתבך. כל עוד את ברורה ורגועה, יש יותר סיכוי שהוא יציית לך.

3. תחליטי מראש מה התגובה אם הוא מציית (תקום מהמחשב, ואז תוכל … משהו טוב שהוא אוהב) ומה אם הוא לא מציית (תמשיך על המחשב היום, ומחר לא תוכל לשבת עליו בכלל). חשוב שהדברים שאת אומרת יהיו אחרי מחשבה ולא מתוך כעס. שיהיו דברים שאת יודעת שמתאימים לו, שיהיה לו שווה להתאמץ בשבילם. דברי ברוח חיובית, שאת יודעת שהוא יכול לעשות מה שמבקשים ממנו, וששווה לו… ותראי שזה ישפיע עליו לבחור לעשות את הדבר הנכון, ואם לא- תפעילי את הסנקציה שאמרת מראש. אל תאיימי סתם- תגיבי! אפילו אם הוא יצעק, או יגיד שלא אכפת לו – אל תוותרי. ובסוף הוא ילמד…

לדעתי, כדאי לך לקרא עוד על משמעת, את יכולה למצא מאמר באתר שלי, או בספר שלי 'בגובה העיניים', אולי תרוויחי גם משיחת יעוץ עם פסיכולוג או מהשתתפות בקבוצת הורים שעוסקת בנושאים האלו של משמעת וילדים בגיל ההתבגרות. אפשר לעשות שינוי ולשפר את המצב! נסי בכוחות עצמך, ואם תרגישי שאת צריכה עוד עזרה- קחי אותה, זה שווה את המאמץ. בהצלחה!!!

חלי ברק- שטיין, פסיכולוגית חינוכית מומחית ומנחת קבוצות. מחברת הספרים: 'בגובה העיניים', 'תקשיבו לי רגע!, וכשהילדים יוצאים מהבית', אתר ופורום www.hebpsy.net/barak

לחצו להמשך קריאה
הקטן