רקע
האם שמירה על הוראות משמעת היא תנאי להגיע להישגים? מצד אחד, להישגים ניתן להגיע בזכות כישרון טבעי ויכולת אישית. מצד שני, בלי משמעת אין הצטיינות! בהפעלה זאת נדון בחשיבותם של משמעת, ציות לכללים ומשמעת פנימית ובמשמעות של משמעת עיוורת.
בהפעלה זאת נדון בחשיבותם של משמעת, ציות לכללים ומשמעת פנימית ובמשמעות של משמעת עיוורת.
האם שמירה על הוראות משמעת היא תנאי להגיע להישגים? מצד אחד, להישגים ניתן להגיע בזכות כישרון טבעי ויכולת אישית. מצד שני, בלי משמעת אין הצטיינות! בהפעלה זאת נדון בחשיבותם של משמעת, ציות לכללים ומשמעת פנימית ובמשמעות של משמעת עיוורת.
1. לדון במשמעותם של המשמעת והציות לכללים.
2. לבחון ולהעריך מחדש את הערכים המנחים את התלמידים בחיי היום יום בבית הספר.
בפעילות זאת ארבעה שלבים:
שלב א: סיפור
משמעות של משמעת / נגה מרון
כאשר באנו לשחק בחצר בית-הספר, לא יכולנו לדעת שבאותה שעה התקיימה בחדר הסמוך למגרש ישיבת המורים הגורלית. לא התכוונו לצותת, אולם הקולות הרמים שבקעו משם, גרמו לנו להקשיב לוויכוח בין רותי, המחנכת שלנו לבין המורה לטבע, אבנר.
"אתם יכולים לסמוך על שיפוטי, כי טבע הוא המקצוע שלי!" קרא אבנר בתקיפות, שלא כדרכו. "רק תלמיד אחד יביא לנו ניצחון בתחרות בין בתי-הספר בנושא: החי והצומח בארצנו – נמרוד! אין לנו עוד תלמיד ששולט טוב כל-כך גם בטבע וגם בידע כללי. אם הוא ייצג אותנו בתחרות – אנחנו מנצחים!"
"נמרוד לא ייצג אותנו! לא לאחר מה שעשה בטיול השנתי!" קראה רותי, והזכירה לצוות המורים את מה שקרה רק בשבוע שעבר אפילו אנחנו נבהלנו אז, כאשר נמרוד נעלם פתאום באמצע הטיול. שעה שלמה חיפשנו כדי לחפש אותו בשטח, לאחר שלא חזר לאוטובוס לאחר הפסקת האוכל. לפתע הוא הופיע לו, מדלג כאיילה על הסלעים ומנפנף בחדווה בנחש שחור שהחזיק בידו.
"אל תפחדו, הוא לא ארסי!" הסביר בחיוך למורה המבוהלת, והכניס בנחת את הנחש אל התרמיל שלו. רק בקושי הצליחה רותי לשכנע אותו להיפטר מן הנחש, וגם לאחר שהנחש נעלם בין הסלעים, היא לא נרגעה, וידענו שהפעם לא תסלח לו.
נמרוד תמיד היה כזה. עושה מה שמתחשק לו. הוא לא הכין שיעורי בית, אבל ידע לענות תשובות יפות, והמורה לטבע תמיד נתן לו טוב מאד. בסיורי טבע הוא יודע לזהות כל ציפור רק על פי הציוץ שלה, מגדיר כל קוץ וכל צמח ומזהה את החרקים הזעירים שמגיחים מתחת לסלעים. ומה הפלא? אביו הוא חוקר במחלקה לביולוגיה באוניברסיטה, ומאז שנמרוד נולד היה מתלווה לסיוריו המקצועיים בחיק הטבע.
"האמינו לי, רק עם נמרוד ננצח!" לחץ המורה אבנר. "אני מסכים שהוא צריך להיענש על הפרת המשמעת בטיול, אבל זה לא שייך לייצוג של בית-ספרנו בתחרות!"
"זה כן שייך!" התעקשה רותי. "אי אפשר לתת פרס למי שנוהג להתחמק משיעורים, ושהוראות המורים כאילו לא התכוונו אליו!"
"נמרוד יודע את החומר והוא משתעמם בשיעורים." ענה אבנר, "אין לו מה לעשות בכיתה! לעומת זה יש לו ידע רב, ותראו שהוא יביא לנו את הניצחון בתחרות. לדעתי, לא מדובר בפרס אישי לנמרוד, אלא בניצחון של בית-ספרנו!"
"הניצחון בתחרות אינו העיקר בעיניי", אמרה רותי. "מי שמפר את החוקים שקבע בית-הספר, אינו ראוי לייצג אותנו!"
"גם במחיר הפסד בתחרות?!" התרתח אבנר. "אני לא מבין אתכם! אתם לא מענישים את נמרוד אלא את בית-הספר
כולו. נמרוד חי את הטבע! אין מי שיצטיין כמוהו בתחרות בנושאי טבע! תראו שהוא יביא לנו את הגביע!
"מטרתנו אינה רק הישגים לימודיים", אמרה רותי, "אלא גם לחנך להתחשבות באחרים ולציות לחוקים שקבעה החברה.
הפעם נמרוד צריך לשלם את מחיר הזלזול שלו בתקנות בית-הספר!"
שלב ב: נקודות לבירור אישי
1. מיהו המועמד להשתתף בתחרות מטעם בית-הספר?
2. מדוע לדעת אבנר חשוב שנמרוד ייצג את בית-הספר?
3. כיצד התנהג נמרוד במהלך הטיול?
4. מדוע רותי מתנגדת להצעת אבנר?
5. מה רותי חושבת על הניצחון?
שלב ג: נקודות לעבודה קבוצתית
1. אבנר חושב שנמרוד אכן צריך להיענש על הפרת המשמעת בטיול, אך לדעתו, נמרוד צריך לייצג את בית-הספר
בתחרות.
א- האם, לדעתכם, יש להפריד בין המקרים?
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
2. רותי טוענת: "אי אפשר לתת פרס למי שנוהג להתחמק משיעורים, ושהוראות המורים כאילו לא התכוונו אליו"…
א- האם, לדעתכם, מגיע לנמרוד לייצג את בית-הספר?
ב- האם, לדעתכם, נציג בית-הספר בתחרות ידע צריך רק להראות ידע או שעליו לשמש גם דוגמה אישית בהתנהגות?
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
3. רותי אומרת: "הניצחון בתחרות אינו העיקר בעיניי"…
א- מה, לדעתכם, חשוב יותר חינוך לשמירה על הכללים או ניצחון בתחרות? נמקו.
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
שלב ד: הצעות הפעלה לדיון כיתתי
1. מונח במקום: לקראת ההפעלה יש לבקש מן התלמידים לבדוק (בביתם או בספרייה של בית-הספר) את ההגדרות של
המונחים הבאים:
משמעת משמעת פנימית משמעת עיוורת
2. אירוע: ליאור הוא שחקן שחמט מצטיין. המאמן שלו אוהב אותו וסומך עליו, כי ליאור פועל תמיד לפי הנחיותיו. אך יום
אחד, במשחק מכריע נגד שחקן שחמט מצטיין מאנגליה, עלה רעיון במוחו של ליאור ולפתע שינה מהוראות המאמן.
בהפסקה ניגש אליו המאמן ושאל אותו בכעס רב מדוע לא מילא אחר הוראותיו, ואיים עליו שיסלק אותו מהנבחרת לאחר
המשחק. ליאור חזר למשחק וניצח את יריבו. פרשני השחמט היללו ושיבחו את המהלך המבריק של ליאור.
– האם, תמיד צריך להישמע להוראות המאמן!
– המאמן לא סילק את ליאור מהנבחרת. האם, לדעתכם, היה המצב שונה לו הפסיד במשחק?
3. משחק תפקידים: לאחר המשחק זימן המאמן את ליאור ונזף בו על שלא פעל על פי ההוראות. ליאור לא קיבל את
הביקורת של המאמן. ערכו עימות ביניהם.
4. הגדרה: משמעת עיוורת היא משמעת מוחלטת ללא הרהור וללא ערעור. (מילון אבן שושן)
– מה, לדעתכם, עליכם לעשות כאשר נראה לכם שההוראות שקיבלתם אינן הגיוניות?
– האם, לדעתכם, יש מקרים שבהם יש מקום למשמעת עיוורת?
5. תרגיל: לפניכם הוראות ששמעתם לא פעם מן המבוגרים. מה נראה לכם חשוב, ועל אילו הוראות לא תתאמצו להקפיד?
1. אסור להתרחץ בים כאשר דגל שחור מונף.
2. אל תשתו קוקה קולה! המשקה מזיק לבריאות!
3. על ילד בן עשר ללכת לישון בשעה תשע!
4. אסור לצפות בטלויזיה ולשחק במחשב יותר משעה ביום.
5. אסור לחצות את הכביש באור אדום.
6. אסור לקלל!
7. יש להישמע לשוטרים!
8. אסור להרעיש בחצר משעה שתיים עד ארבע!
– לשם מה נוצרו כללים?
– מה יכולה להיות התוצאה מאי קיום הכללים?
6. אירוע: בשיעור חברה התפתח דיון בין הילדים על השפעתם של סגנונות הוראה על הלימודים. המורה למדעים מקפידה על משמעת. בשיעורים שלה יש שקט ואווירה לימודית, והילדים עובדים ומספיקים את החומר, אך אף ילד אינו מעז לדבר והאווירה מתוחה.
לעומתה, המורה לספרות אינה מקפידה על משמעת, והיא מאפשרת לילדים להחליף מקומות לצחוק ולדבר. הם מאוד אוהבים את המורה ואת המקצוע ומחכים לשיעורים בציפייה רבה. הצרה היא שלא מספיקים ללמוד את כל החומר.
– איזה סגנון הוראה אתם מעדיפים?
– איך, לדעתכם, תרגישו לפני מבחן גדול בכל אחד מהמקצועות שהוזכרו? באיזה מקצוע תצליחו יותר? לאור התשובה מה, לדעתכם, צריכה להיות המשמעת בשיעור?
7. פרשה: לפני המשחק החשוב נגד קפריסין החליט מאמן נבחרת הכדורגל הלאומית לסלק חמישה שחקני מפתח.
הסיבה: הם הפרו את כללי המשמעת הנהוגים לפני משחק, ויצאו לצפות בסרט. הוא טען שהמשמעת חשובה יותר
מהניצחון.
– האם, לדעתכם, צדק המאמן?
– האם לא עדיף היה להעניש את השחקנים לאחר המשחק.