רקע
לפי מחקר, שנערך עבור חברת 'גוגל' ביולי 2011 בקרב 300 ילדים ו-300 הורים, ילדים צעירים מבלים שעתיים ביום בממוצע באינטרנט, ובני נוער – ארבע שעות ביממה בממוצע. השימוש המרכזי ברשת עבור ילדים ובני נוער הוא הרשתות החברתיות, כשפייסבוק בראשן. בני נוער רבים רואים בנוכחותם ברשת חלק קריטי בקביעת הפופולאריות החברתית שלהם. עקב כך, למרות שגיל הכניסה לרשתות חברתיות הוא 13, ילדים רבים מזייפים את גילם ונכנסים לפייסבוק כבר בגיל 10. שם הם עלולים להיחשף לתכנים פוגעניים.
יחד עם הרבה מאד דברים טובים שהרשת מספקת לנו, ישנן תופעות שליליות אשר עולות בהקשר לשימוש. לדוגמה- לפי המחקר שמוזכר -, 40% מקרב ילדים בגילאי שש עד שמונה הודו כי עברו הטרדה באינטרנט, ממבוגר זר או מבן נוער מוכר או זר. קשיים ואתגרים אלו אינם נחלת האינטרנט- אלימות, חרם והצקות קיימים גם בעולם המציאותי ולא רק בעולם הווירטואלי. יחד עם זאת לשימוש באלימות ברשת מאפיינים ייחודיים כגון- הפומביות של האירוע, הפרסום שלו והצופים מהצד ועל כן דורש התייחסות שונה מצד עולם המבוגרים והתערבות במקומות הנדרשים.
לעיתים נגלה כי כאשר אנו באים לדבר עם תלמידים על האינטרנט לעיתים אנו מגלים לדעת- כי הם מביעים התנגדות גדולה לכך. אחת הסיבות לכך תמונה בעובדה שהרשתות החברתיות למעשה מאפשרות לילד ליצור עולם משלו ודרכן הוא ממש את העצמאות שלו. ולכן כאשר אנו מנסים "להיכנס לו לעניינים" או לקבוע לו דברים, ההתנגדות עלולה להיות גדולה. חשוב להיות מודעים לכך ונסות ולא לשפוט את עולמן של הילד אך כן להעביר מסרים שחשובים לנו.
בנוסף, אם נפרוק את המסרים החשובים לנו למרכיבים נגלה כי המסרים אינם שונים מכל הקניית ערכים אחרת. גם כאן נעסוק בהקניית ערכים כגון- כבוד לזולת, אכפתיות התחשבות. האופן בו התלמידים ישתמשו בערכים אלו יבוא לידי ביטוי גם ברשת האינטרנט.
שימוש במשפט ציבורי כמתודה
הפעילות המתודית המוצעת היא משפט ציבורי.
משפט ציבורי הוא סוג של משחק הדמיה (סימולציה), שבו מעלים לדיון פומבי דילמה, אירוע, בעיה אמיתית או דמיונית. הפעילות מתבצעת במתכונת של פעילות בית משפט, בו אמורה להתקבל החלטה חד משמעית. יתרונה של המתודה בכך שהיא מאפשרת להשיג מגוון מטרות:
בהיבט הערכי – היא מאפשרת, מצד אחד, להבהיר ערכים, לנקוט עמדה ולגבש החלטה, ומצד שני – להתנסות בפעולתו של בית המשפט כמוסד האמון על שמירת החוק ועשיית הצדק.
בהיבט החברתי – היא מעודדת שיתוף פעולה, הקשבה והבנת הצד השני.
בהיבט פיתוח מיומנויות – היא מאפשרת פיתוח מיומנויות מגוונות, וביניהן היכולת להציג טיעון מנומק, יכולת להציג עמדה או מסר ברור.
בנוסף, מכיוון שבתום כל משפט ציבורי מוצגים פסק דין או מובאת הכרעה ברורה לטובת אחד הצדדים, ניתן לעסוק בהיבט העקרוני של הנושא. כשם שבכל הכרעה שיפוטית נוצרת נורמה שיפוטית או חברתית, כך גם בפסקי הדין הנקבעים בהפעלה: ההכרעה שמתקבלת מאפשרת להמשיך לדון בהיבט העקרוני של ההחלטה- מה הן הנורמות הנובעות מההחלטה? כיצד הן ישפיעו על החברה בעתיד? ועוד.