מאמר
מתבגרים והורים בעולם האינטרנטי – והפעם, רק יתרונות

במרחב האינטרנטי גלומות סכנות רבות אך גם יתרונות רבים. בני-הנוער יכולים ליהנות מזמינות למידע רב ועשיר ומלמידה עצמית והרשתות החברתיות מאפשרות להם לפתח כישורים חברתיים נחוצים. ההורים, מאידך, יכולים באמצעות האינטרנט להתקרב יותר לעולמם של ילדיהם וליצור עימם ערוץ תקשורת נוסף ומהנה.

תוכן

בחמש השנים האחרונות אני מרצה בפני הורים ומתבגרים אודות הסכנות הטמונות בעולם הוירטולי. פדופילים ומטרידים, חשיפה לעולם תוכן שכולל פורנו ואלימות, נגישות לחומרים מסוכנים וממכרים כגון סמים ואלכוהול, התמכרות לרשת, פגיעה בכישורים חברתיים וסייבר בולינג – שימוש ברשת לצורך הטרדה ופגיעה של מתבגרים במתבגרים אחרים. כל אלו הן תופעות המוזכרות באופן קבוע בפעילויות שאנו במכון יסודות-יוזמות חברתיות מעבירים. במפגשים עם הורים, אנו מעבירים מסר להורים לגבי הצורך בנוכחותם גם במרחב האינטרנטי של ילדיהם, ולמתבגרים אנו מעבירים מסר לפעול ברשת באופן אחראי ומכבד. עם זאת, לצד כל היבטים המהווים סיכון ברשת החברתית עבור ילדינו, ברצוני להציג הפעם את היבטים חיוביים של העידן החדש, אלו שעשויים לסייע למתבגרים ולחזק את התקשורת בין הורים לילדיהם.

חשיפה לידע עשיר ומותאם

חשיפה לעולם תוכן עשיר מאפשרת במהירות וללא מאמץ נגישות למידע רב ומגוון היכול להעשיר את עולמו של הילד ולעורר סקרנות ועניין בכל הקשור לחיפוש וצריכת ידע. למעשה, הרשת יכולה להפוך ילדים מצרכנים סבילים של מערכת חינוך אחידה לצרכנים אקטיביים היוצרים לעצמם סביבת לימודים אינדיבידואלית ומותאמת להם. המתבגרים יכולים, תוך התאמת סביבת הגלישה, להינות מידע עשיר שפעמים רבות לא בנמצא במקורות מידע קונבנציונליים ומאפשר להם ללמוד וליזום למידה עצמית בתחומים המעסיקים אותם. השליטה שיש להם על האופן שבו ילמדו וקצב הלמידה, הופכת את חווית הלמידה האינטרנטית לחוויה אישית ומותאמת לצרכיו ומגבלותיו של כל ילד. גם אופני הלמידה באינטרנט מגוונים, ילדים יכולים לבחור האם ילמדו על ידי צפייה בסרטונים, משחקים אינטראקטיביים, קריאה, התנסות אישית השתתפות בפורומים ועוד. במקביל הרשת מאפשרת לילדים ובני-נוער לשאול שאלות ולהתייעץ עם גולשים אחרים בתחומים שונים, מבלי לחוש בושה על שאינם יודעים ומבלי לחשוש שלא יענו להם מפאת הקושי לענות לכל השאלות האישיות כשיש 40 תלמידים בכיתה.

גם ההורים נהנים מאפשרויות הקיימות ברשת. היום בעידן שבו הנגישות לידע גבוהה יותר, ההורים יכולים בקלות לצמצם פערים בינם ובין ילדיהם ולהיעזר ברשת על מנת להיות פעילים יותר בחינוך ילדיהם. הורים הרוצים בכך, קל להם יותר לדעת את החומר הנלמד ולקבל מידע על ילדיהם דרך תוכנות משוב. הורים אשר אינם יודעים את החומר הנלמד של ילדיהם יכולים בלחיצת כפתור ליצור לעצמם סביבת לימודים מותאמת. מעורבות הורית במובן זה מהווה דוגמא עבור הילדים לשימוש נכון וחיובי ברשת, חיזוק היוזמה האישית וחיזוק ערכים של חינוך ולמידה עצמית ועצמאית.

יתרונות השימוש ברשתות חברתיות

בימים האחרונים פורסם שחברת פייסבוק חצתה את קו מיליארדים חברים, שביניהם נכללים מרבית תלמידי בית הספר בישראל. רשתות החברתיות ובפעילות החברתית ברשת המאפשרות מפגש אינטראקטיבי בין גולשים יכולות לסייע ברכישת כישורים חברתיים וחיזוקם בתנאים בטוחים. למעשה זהו אימון לעולם האמיתי. בהכוונה ובקרה הורית נכונה, ילדים ומתבגרים, אשר נחשפים לפעילות חברתית ברשת או משתתפים בפעילות כזו יכולים ללמוד קודים התנהגותיים חשובים במהירות ובטווח רחב של מצבים. כמו כן הם לומדים כיצד להתנהל בזהירות ובביטחון בעולם הווירטואלי כמו גם בעולם שמחוץ לרשת. כישורים אלו חיוניים במיוחד לאור הממשק בין העולם הווירטואלי והעולם הממשי, שהם בעלי משקל זהה בעידן הנוכחי. פעילות מבוקרת ברשת יכולה לספק להם סביבה מוגנת להתנסות חברתית, במיוחד לילדים המתקשים ביצירת קשרים חברתיים, לאלו הגרים במקומות שבהם הקבוצה החברתית של בני-גילם מצומצמת או לאלו שהקבוצה החברתית במקום מגוריהם לא מתאימה להם. הרשת עשויה להוות פתרון לילדים עם קשיים חברתיים שבעבר הוו מתכון לבדידות או נידוי חברתי. כיום הרשת מאפשרת להם להתאים סביבה חברתית שתתן להם מענה לצרכים חברתיים ורגשיים.

ההורים, גם הם יכולים ליהנות מהאפשרויות שרשתות חברתיות מציאות להם. בעולם ההישגי בו אנו חיים, שלעיתים שני הורים נאלצים לעבוד שעות עבודה ארוכות, הרשת עשויה להוות אמצעי יעיל לשימור הקשר ההורי ולהעצמתו. הורים יכולים לקחת חלק פעיל בעולם זה ולהנכיח את עצמם במרחב הווירטואלי של ילדיהם. חשוב לקבוע בשיתוף איתם את מידת המעורבות ודרכי ההתקשרות. בדרך זו הורים יכולים ליצור קשר עם ילדיהם בשעות היום באמצעות מייילים, הודעות ופרסומים בפייסבוק, הם יכולים לסייע בזמן אמת בשיעורי הבית ואפילו להתגבר על הגעגועים באמצעות שיחות וידאו. כל האמצעים הללו לא היו זמינים להורי האלף הקודם.

במפגשים שלי עם הורים, חלקם מציינים שהם מתקשים לתפקד במסגרת הטכנולוגיות החדשות ואף נמנעים מלהצטרף ל"חגיגת הפייסבוק". להורים אלו אני נוהגת לומר שכפי שלמדנו להשתמש בטלפון סלולארי, כך ניתן לעשות זאת גם בכל הקשור לאינטרנט. בקשו מילדכם ללמד אתכם כיצד לפעול במרחב האינטרנטי וברשתות החברתיות בפרט. מניסיוני, בני נוער עושים זאת בשמחה ולישיבה והלמידה המשותפת רווחים רבים הכוללים בין היתר, תחושת שותפות בין הורים לילדיהם, דוגמה אישית לילדינו כיצד ניתן להתמודד עם אתגרים וקשיים וכיצד אנו פונים לעזרה בעת הצורך.

כך, בסביבה מותאמת לגיל ולכישורי גלישה, בהינתן בקרה והכוונה הורית, הרשת מאפשרת יתרונות להעשרת עולם הידע ועולם החברתי של המתבגרים, כלי באמצעותו ניתן לחזק ולשמר את הנוכחות ההורית ויצירת זמן איכות בין הורים לילדים במרחב שהוא נגיש וזמין לנו ולילדינו.

 

ביבליוגרפיה

אביטל גרשפלד-ליטוין, פסיכולוגית, מרצה במכון יסודות- יוזמות חברתיות

פורסם עיתון יסודות – גיליון 20 – דצמבר 2012

לחצו להמשך קריאה
הקטן