בכיתה שלי יש ילד שהגדירו אותו או. די. די. הילד חוץ מאבחון לא עבר שום טיפול. הוא הופך עולמות ומקלקל את כל הכיתה. המשפחה לא משתפת פעולה.
מה ניתן לעשות איתו????
שאלה בנושא ניהול כיתה והתמודדות עם ילד המאובחן כילד או די די.
בכיתה שלי יש ילד שהגדירו אותו או. די. די. הילד חוץ מאבחון לא עבר שום טיפול. הוא הופך עולמות ומקלקל את כל הכיתה. המשפחה לא משתפת פעולה.
מה ניתן לעשות איתו????
אורנה מידן וחגית ארי-עם, מומחיות תחום התנהגות במתי"א:
שלום לך,
התמודדות עם ילד המאובחן כילד או די די – ילד סרבן היא אתגר.
ננסה לענות בקיצור, אך כדאי ללמוד את הנושא בהרחבה, ולכן בסוף התשובה נצרף כמה מקורות מהם ניתן ללמוד ולתכנן כיצד ניתן לסייע לילד להפחית את סרבנותו ולהגביר את שיתוף הפעולה.
נתחיל בתיאור קצר של תופעת הסרבנות. ובהמשך ניתן מספר נקודות שעשויות לסייע בהפחתת תופעה זו.
ילדים עם – ODD Oppositional Defiant Disorder – הפרעת התנגדותית מרדנית מפגינים
דפוס של התנהגות שלילית, עוינת הכוללת התנהגויות שונות – מרבים להתווכח עם מבוגרים, נוטים להתריס או לסרב לציית לדרישות ולכללים, לעיתים מציקים, נוטים להאשים אחרים במחדלים או בהתנהגות שלילית שלהם, נעלבים, מתרגזים בקלות, נוטים לאבד שליטה עצמית ולהתפרץ, כמו כן הם נוטים לכעוס ולהתמרמר.
ההתנהגות שילדים אלה מפגינים נוטה להכעיס את האנשים בסביבה ובעיקר את המבוגרים הסמכותיים. לעיתים קרובות אנו נכנסים ל"מלחמה" ורוב התקשורת מסתכמת בניסיונותינו להביא את הילד לציית ובהתנגדות שלו לדרישות.
כפי שאמרנו, כדי לסייע לילד להפחית את התנגדותו ולהגביר את שיתוף הפעולה שלו, עלינו ללמוד את התחום, להכין מגוון של דרכים אחרות לתקשורת עם הילד. בנוסף עלינו לזכור שילדים אלה מעוררים בנו, המבוגרים, כעס וככל שנהיה מקצועיים יותר ונפעל בדרך מתוכננת ובטוחה, כך נצליח לסייע לילד להפחית את התנגדותו ונשמור על עצמנו מפני מערבולת של תחושות שליליות וכעס. ידוע כי התעמתות תכופה עם ילדים אלו, מחזקת אצלם את התחושה שהעולם מכוון כנגדם ומגבירה את ההתנהגויות השליליות שלהם. למרות שלעיתים אנו מתקשים לאתר אצלם התנהגויות נאותות, חשוב, למצוא התנהגויות אלה ולעודד אותן, מתוך מטרה להגביר ולהעצים התנהגויות נאותות במצבים שונים.
כדי ללמוד את הנושא, אנו ממליצות על מספר ספרים מצוינים המסבירים את התופעה ומציעים דרכי פעולה אופרטיביות להתמודדות עם התנהגותם של ילדים אלה:
אנו מביאות פה מספר נקודות שמציע ריצ'ארד לאבוי בספרו "פריצת דרך במוטיבציה", בפרק המתייחס לילדים המונעים על ידי כוח.
דרכים להפחתת מאבקי כוח
* יש לבחור על אילו נושאים לנהל את מאבקי הכוח ולהתמקד בהם, לא לנהל מאבק על כל הנושאים בבת אחת…
* חשוב מאוד להקשיב, להקשיב, להקשיב לילד.
* כדאי לשתף אותו בדיונים ולהתחשב במידת האפשר בהעדפותיו
* העניקו אפשרויות בחירה (מזעריות)
* הטילו אחריות, תנו לילד משימות ומטלות לביצוע על בסיס קבוע
* השתמשו בפיקוח מקרוב
* קבעו כללים והקפידו לאכוף אותם.
* הציבו שעת שי"ן (מועד אחרון): ילדים המונעים על ידי כוח מגיבים היטב לשעת שי"ן, בייחוד כאלה שהם קובעים
בעצמם.
* טכניקת "התקליט השבור" להתמודדות כאשר ילד מפר את הכלל:
* מתן רמז לילד להפסיק את הויכוח –
* פיתרון קונפליקטים עוד לפני שהם מתעוררים. –
* חשוב לידע את הילד באשר לאירועים, תוכניות או שינויים העומדים להתרחש.
* אל תשכחו "לנקות את הלוח"
* בריונות:
בהצלחה!
ארנה מידן וחגית ארי-עם