משחק
נקודות האור שבי – משחק מסלול בנושא העצמה עצמית
תמר ינישסקי, צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח, ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

משחק מסלול המעודד שיח והתנסות בחשיבה חיובית ותורם להעצמה האישית של הילדים המשחקים, תוך כדי הכרה בחוזקות וביכולות שלהם.

מצורפים קבצים להדפסה: לוח משחקקלפי משחקאסימוני להבה

מטרות

  • לתרום להעצמה אישית של הילדים
  • לאפשר התנסות בחשיבה חיובית
  • לאפשר התנסות באמירות חיוביות, עידוד עצמי
  • לתת לילדים להכיר בחוזקות וביכולות שלהם

הנחיות

רקע

הערכה עצמית היא האופן שבו אדם מעריך את עצמו והדעה שיש לו על עצמו. אדם בעל הערכה עצמית מרגיש אהוב, חשוב, ומוכשר. הערכה עצמית חיובית מאפשרת להתנסות בדברים חדשים ולפתור בעיות, ומספקת בסיס מוצק לתהליכי למידה והתפתחות. הדרך שבה ילדים תופסים את עצמם משתנה לאורך השנים, כאשר בכל גיל הם זקוקים לסוגי תמיכה שונים כדי לבנות הערכה עצמית בריאה.

https://gadalta.org.il/building-self-esteem-ages-1-8-heb/

אחת הדרכים לחזק את ההערכה העצמית היא התנסות בחשיבה חיובית. מחקרים מצביעים על כך שאנשים הנוטים לחשוב באופן חיובי מתארים את עצמם כבעלי איכות חיים טובה, כבעלי רמת אושר גבוהה, סיפוק ושביעות רצון טובים. אמונה ביכולת להצליח ולהשיג את הרצוי מביאה להצלחות ולהישגים רצויים. התנסות בחשיבה חיובית יכולה להתחיל כבר בגילאים הצעירים. אפשר לסייע לילדים לחשוב על עצמם באופן חיובי, תוך זיהוי החוזקות האישיות ומחשבות הגורמות להרגשה טובה. לאופן שבו ילדים מדברים לעצמם ועל עצמם יש השפעה על ההערכה העצמית שלהם, לכן אנו המחנכים צריכים לעודד את הילדים להביע את דעותיהם, להראות כי יש מי מקשיב להם ושקולם הוא קול נשמע וחשוב. ילדים שלומדים לדבר באופן חיובי על עצמם ועל הסביבה יפנימו גם את החשיבה החיובית. אפשר להעצים את הילדים דרך עשייה חיובית, פעילויות שמעניקות תחושת הצלחה וסיפוק והתנסות באמירות חיוביות.

אביזרים

לוח משחק להדפסה (מומלץ להדפיס בגודל A3)

אסימוני להבה לגזירה, הדפסה וניילון

קלפי משחק להדפסה וניילון (הקלפים מסודרים בצמדים – גב הקלף וגוף הקלף. יש לגזור את הצמדים הסמוכים ולהדביקם גב לגוף).

4 חיילי משחק

1 קוביית משחק

 

הנחיות למשחק

המשחק מיועד לעבודה בקבוצות קטנות בתיווך הגננת.

הגננת תתווך לילדים את המשחק. לגננת יש תפקיד בהנחיית המשחק (הקראת השאלות שעל גבי הקלפים לילדים) וביצירת אוירה קשובה שמכבדת כל ילד ומעניקה לו מקום לביטוי.

המשחק מיועד לארבעה משתתפים.

כל משתתף יקבל חייל משחק. בהטלת קוביה לפי תור המשתתפים יתקדמו במשחק. בכל עצירה על משבצת עם איור יש להרים את הקלף המתאים.

במשחק ארבעה סוגי קלפים: קלפי להבה (הבעת אסוציאציה), קלפי נר (תיאור יכולות), קלפי מנורה  (משפטי העצמה) וקלפי ברק (התגברות על מכשול).

לאחר שהמשתתף יענה על השאלה שעל הקלף יזכה בלהבה.

המשתתף שיגיע ראשון לקו הסיום יסיים את המשחק וימתין לסיום של האחרים. כשכולם יסיימו כל אחד יספור את כמות הלהבות שבידו. המנצח הוא בעל כמות הלהבות הגדולה ביותר.

 

סיכום – בסיום המשחק

הגננת תבקש מכל אחד מהילדים לספר איזו נקודת אור במשחק שימחה אותו ביותר. הגננת תגיד כי בכל אחד מאתנו יש נקודות אור. לפעמים הלהבה חלשה, למשל כשאנחנו עצובים או מרגישים חלשים. אבל תמיד אפשר להגדיל את הלהבה שלנו ולהיזכר בנקודות האור שבתוכנו.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן