רקע
ריב הוא דבר טבעי, שתמיד היה ותמיד יהיה. הוא יכול להתרחש בכל גיל ובכל מקום, בין ילדים ובין מבוגרים. אבל כשאנו רבים זה עם זה ומסוכסכים נוצרת הרגשה לא נעימה. אפשר להפיג אותה באמצעות התנצלות וסליחה.
בפעילות זו נעסוק בנושא פיוס. נעשה זאת באמצעות יצירתה של מרים ילן-שטקליס לילדים. השיר "נתפייסה" והשיח בעקבותיו יאפשרו לנו להרחיק את הנושא מהילדים עצמם ולפנות מקום ניטרלי להבנה טובה של נושא הפיוס. כדאי לקיים את המפגש לקראת יום הכיפורים.
חשיבות הסליחה והפיוס:
מחקרים מצאו שהסליחה מאפשרת לתקן מערכות יחסים ולשמר אותן, היא מקדמת רווחה נפשית ומפחיתה אלימות. בקרב ילדים, פיוס מאפשר לכעס להתפוגג ומשפיע לטובה על היבטים גופניים, נפשיים וחברתיים. עוד נמצא, שילדים צעירים עשויים שלא להבין את משמעות הסליחה לצורך פיוס. בגיל צעיר ישנו שלב שקודם ליכולת לסלוח, אך גם הוא חשוב כי לאחריו מתרחשים שינויים קוגניטיביים ורגשיים שעשויים להבשיל לסליחה ולפיוס של ממש. לצורך כך חשוב לתרגם את המושג המופשט למונח התנהגותי ולתרגל אותו. בשלב הראשון חשוב לתת דוגמה לדרכי פיוס וסליחה.
מבוסס על:
Domines, M. Duffy, C. (2020), Romanticism and the Cultures of Infancy, Chapter 1
לפניכם מידע על מרים ילן-שטקליס. תוכלו לספר אותו לילדים.
מרים ילן-שטקליס הייתה משוררת ומספרת שחיה בשנים 1900 עד 1984. היא כתבה בעיקר לילדים, ושיריה מלאי עליצות ושובבות. השירים בעלי חריזה טבעית ומתנגנת (אפשר לתת דוגמאות). את שיריה הראשונים כתבה ילן-שטקליס ברוסית, בעברית וביידיש. בכתיבת שירי ילדים החלה כמעט במקרה – באחד הימים כתבה שיר בעברית על דני שנתן לנורית הכול, אבל נורית הלכה לשחק עם ילד אחר. לאחר עיון בשיר החליטה ילן-שטקליס כי הוא מתאים ביותר לילדים, אך היססה לשלוח אותו לאחד העיתונים. לבסוף שלחה אותו לעיתון "דבר לילדים" והוא הודפס שם. השיר כבש את לב הקוראים והפך לשגור בפי כול, כמעט כמו שיר עם. מאז כתבה ילן-שטקליס שירים רבים לילדים והם נדפסו בעיתוני ילדים וקובצו לאחר מכן לספרים. ספריה של ילן-שטקליס זכו למהדורות רבות, והקנו לה מקום של כבוד בשירה העברית.
מתוך: אביב חדש: האנציקלופדיה הישראלית לנוער, כרך 8, 2004.