פעילות מתוקשבת
עבודת צוות – איך כדאי להתנהל בקבוצה?
מור ורכזון-קאשי ורבקה נאמן, צוות למידה חברתית-רגשית (SEL); פיתוח טכנולוגי: פולינה אטנסוב, מטח; בשיתוף הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים

פעילות אישית העוסקת בדילמות ובקשיים שמתלווים לעבודה בקבוצה

רקע

כשמדברים על "מיומנויות המאה ה-21", מתכוונים ליכולות, למיומנויות ולכישורים הנדרשים כדי להשתלב בחברה דינמית בעידן הדיגיטלי.

אחת ממיומנויות המאה ה-21 היא למידה שיתופית. למידה שיתופית היא תהליך חברתי של הבנית ידע באמצעות שיתוף פעולה בקבוצות ותקשורת יעילה. עבודה בקבוצות מאפשרת לתלמידים להתבטא בקבוצה, ללמד אחרים וללמוד מהם, להקשיב לדעות שונות, להתמודד עם מחלוקות ועוד. שיתוף הפעולה והתקשורת השיתופית מובילים להפקת תוצר משותף (רעיון, פתרון בעיה וכדומה) שלא יכול להיווצר לולא ישבו התלמידים יחד. למרות היתרונות הרבים של למידה שיתופית ועבודה בקבוצות, מחקרים מגלים כי צורה זו של למידה, כפי שהיא מתקיימת בפועל, לרוב אינה פורייה ואפקטיבית. המחקרים מראים כי אף שתלמידים לומדים לא מעט בקבוצות קטנות, האינטראקציה הלימודית האיכותית ביניהם נדירה למדי, ולרוב אינה מובילה ליצירת תוצר שהוא פרי של חשיבה ועבודה משותפות. מדוע זה קורה?

העבודה בקבוצות מאתגרת, וכוללת לעיתים קרובות קשיים ודילמות חברתיות ובין-אישיות. כדי לעבוד נכון בקבוצה יש לדעת מתי לעמוד על שלי ומתי לגלות גמישות ולוותר, לדעת להקשיב לאחרים ולדעת לקבל דעות שונות משלי. למעשה, היכולת לעבוד בצוות ולשתף פעולה טומנת בחובה מיומנויות ויכולות חברתיות-רגשיות (SEL):

  1. מודעות עצמית – התבוננות פנימית ברגשות, ברצונות, ביכולות ובקשיים שלי.
  2. ניהול עצמי – היכולת לווסת באופן מוצלח רגשות, מחשבות והתנהגויות במגוון סיטואציות, כמו ביטוי עצמי, איפוק, סבלנות, גמישות.
  3. מודעות חברתית – היכולת לקבל נקודות מבט שונות, היכולת להביע אמפתיה.
  4. בניית מערכות יחסים – היכולת ליצור ולשמר מערכת יחסים בריאה ומתגמלת עם פרטים וקבוצות (כרוכה ביכולת להקשיב, להתפשר, לוותר).

כדי ליהנות מהיתרונות המשמעותיים של למידה שיתופית, ולהפיק ממנה את המרב, יש לטפח את המיומנויות האלה בקרב התלמידים.

פעילות זו מיועדת לתת מענה ראשוני לאתגרים אלה. הפעילות עוסקת בדילמות ובקשיים שמתלווים לעבודה בקבוצה.

מטרות

הפעילות היא אישית, ומטרתה להביא לידי ביטוי את המיומנויות האלה:

  1. אינטראקציה יעילה מול אחרים – לזהות מתי כדאי להקשיב ומתי כדאי לדבר.
  2. הקשבה לאחרים, למידה מאחרים.
  3. גמישות – לזהות באילו מקרים חשוב לעמוד על שלי ובאילו מקרים עדיף לוותר.

הנחיות

הפעילות מזמינה את התלמידים להיכנס לעולמה של גל, תלמידת כיתה ו'.

גל התקבלה לוועדת יום הולדת עם 4 חברים מהכיתה, ויחד הם צריכים לתכנן את מסיבת יום ההולדת של ילידי וילידות חודש מרץ. גל מתמודדת עם דילמות ועם קשיים ומזמינה את התלמידים לעזור לה לפתור אותם. דרך הצגת הדילמה והאפשרויות להתמודדות איתה – התלמידים מרחיבים את זווית ההסתכלות שלהם על הבעיה ובכך מפתחים את תבניות החשיבה שלהם. בכל פעם שהתלמידים עוזרים לגל לחשוב על דרכים להתמודד עם הבעיה, הם מתקדמים ברכישת ערכים ומיומנויות שנחוצים בעבודת צוות, כמו ביטוי עצמי בקבוצה, הקשבה, למידה מאחרים, גמישות, ויתור, תרומה לקבוצה.

לאחר כל בחירה של התלמידים מתקבל משוב מיידי. אף שאין "נכון" או "לא נכון" בדרכי ההתמודדות עם כל דילמה, פעולות מסוימות עשויות לקדם אותי יותר, ואחרות – פחות. המשוב לא שולל את בחירת התלמידים, אלא מציג להם אפשרות לחשוב בדרך אחרת על הבחירה שלהם.

הפעילות חדשנית באופן שבו היא מאפשרת לתלמידים להתנתק מהעולם שלהם, להיכנס לסיפור של גל בצורה אינטראקטיבית ולקחת חלק בבחירות שלה.

 

הפעילות האישית כהקדמה לפעילות במליאה 

לאחר הפעילות האישית מומלץ לדון עם התלמידים בכיתה ולברר איתם מה הם לקחו מהפעילות, במה הפעילות חידשה להם, מה הם גילו על עצמם ועל היכולת שלהם לעבוד בצוות 

כמו כן, מומלץ לתת לתלמידים משימה לעבודה בקבוצות, כדי שיוכלו להתנסות וליישם את מה שלמדו.  

לאחר הפעילות בקבוצות אפשר לעשות רפלקציה על העבודה הקבוצתית, לפי מחוון 

המיומנות  כלל לא  במידה מסוימת  במידה רבה 
אמונה בעצמי   הרגשתי שאין לי מה לתרום לשיח הקבוצתי  לעיתים הרגשתי שיש לי מחשבות או רעיונות שיכולים לתרום לקבוצה.  הרגשתי שהמחשבות והרעיונות שלי טובים ויכולים לתרום לקבוצה. 
ביטוי עצמי  היה לי קשה למצוא את הדרך להגיד את מה שהיה לי לומר, ולכן נמנעתי מכך.  לעיתים היה לי קשה למצוא את הרגע הנכון לדבר על הרעיונות שלי, אבל לעיתים כן הצלחתי בכך.  במשך כל זמן העבודה בקבוצות הצלחתי לדבר ולשתף את האחרים ברעיונות ובמחשבות שלי. 
הקשבה, למידה מאחרים  היה לי קשה להקשיב לאחרים, ורוב הזמן התווכחתי עם כולם שהדעה שלי היא הנכונה.  לעיתים היה לי קשה להקשיב לרעיונות של האחרים ולכבד אותם, ולעיתים הצלחתי בכך (תלוי אם הסכמתי איתם או לא).  הקשבתי לכל חברי הקבוצה ולכל הרעיונות שעלו. גם כשלא הסכמתי איתם  דיברתי על זה בצורה מכבדת ועניינית 
גמישות   היה לי קשה להתגמש ולוותר, רציתי שהדברים ייעשו בדרך שלי.  השתדלתי לגלות גמישות ולקבל מחשבות ורעיונות של אחרים כדי שנוכל להתקדם מהר יותר במשימה, אבל לא תמיד הצלחתי בכך  גיליתי גמישות וויתרתי על דברים מסוימים  כדי שנצליח להשיג את המטרה המשותפת שלנו כקבוצה.  

 

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן