רקע
לעתים קרובות גם לעומדים מן הצד ולכיתה כולה יש אחריות על מעשה הראוי לעונש. מצד שני, עונש קיבוצי אינו צודק והוא פוגע גם במי שלא היו שותפים למעשה. בהפעלה זאת נבחן את ההיבטים השונים של העונש הקיבוצי.
בהפעלה זאת נבחן את ההיבטים השונים של העונש הקיבוצי.
לעתים קרובות גם לעומדים מן הצד ולכיתה כולה יש אחריות על מעשה הראוי לעונש. מצד שני, עונש קיבוצי אינו צודק והוא פוגע גם במי שלא היו שותפים למעשה. בהפעלה זאת נבחן את ההיבטים השונים של העונש הקיבוצי.
1. לשפר את האקלים החברתי בכיתה.
2. לעורר את מחשבתם של התלמידים להיבטים השונים של ענישה ודרכי ענישה.
3. לשלב ערכים בתהליכי קבלת החלטות.
בפעילות זאת ארבעה שלבים.
שלב א: סיפור גיבורי הספסל האחורי/ סיפור מאת נגה מרון
כבר מהבוקר הם ידעו שסערה עומדת להתחולל. פניה הזועפות של המורה בצאתה מחדר המנהל, אמרו כמעט הכול.
"צר לי שעליי לפתוח כך את הבוקר", היא פתחה עם כניסתה לכיתה, "לא האמנתי שאתם מסוגלים למעשה מביש כזה! אין לכם מושג איזו אכזבה גרמתם לי, כשנודע לי על מה שקרה אתמול כשנסענו למוזיאון."
"מה קרה במוזיאון?", מלמלו כמה ילדים והביטו זה בזה בפליאה.
"אל תעמידו פנים תמימות," ענתה בכעס. "זה קרה בזמן הנסיעה חזרה. כמה מכם השחיתו את הריפוד של הספסל הלפני אחרון מצד ימין באוטובוס שהסיע אותנו. אני דורשת שהגיבורים שעשו זאת יהיו אמיצים, יקומו, ויקבלו על עצמם את האשמה, וגם ישלמו את הנזק שבית-הספר חייב עכשיו לחברת האוטובוסים!" דממה השתררה בחדר.
"חבל שלאיש אין אומץ", אמרה המורה, "רציתי לתת לכם הזדמנות להודות. אם כך, ניאלץ להטיל את התשלום על הכיתה כולה. יהיה עליכם לגייס את הסכום שצריך לשלם. מחר אדע בדיוק כמה, אבל אני משערת שכל אחד מתלמידי הכיתה יצטרך לשלם לפחות מאה שקלים, ומוטיב שתודיעו זאת להוריכם. בנוסף על כך הטיול השנתי שלכם מבוטל!"
בבת אחת פרצה הסערה.
"מה פתאום? מה אנחנו אשמים? אני לא מביא שום כסף! יש לי עדים שראו שאני ישבתי בספסל קדמי! זו ממש חוצפה להטיל על כולם עונש בגלל תלמיד אחד!", קראו קולות בערבוביה.
"אני ישבתי על ידך, המורה! בספסל הראשון," אמרה אפרת.
"איך יכולתי לעשות משהו בספסל הלפני אחרון? תשאלי את אלה שישבו בסוף, אולי הם ראו מי עשה את זה?"
"אני ישבתי מאחור, אבל לא ראיתי שום דבר," אמר רוני.
"לא ייתכן שאף אחד לא ראה השתוללות כזו", אמרה המורה.
"כמה מכם בוודאי היו עדים למעשה.אני רואה בהם שותפים גם בכך שלא עשו דבר כדי למנוע אותו!".
"איך למנוע?!", מחה רוני בקול רם, "אפילו הייתי רואה, לא הייתי יכול לעשות כלום. מי ישמע לי, אם אגיד לו להפסיק לקלקל? ויש גם כאלה שיכולים לאיים אם מישהו ינסה להגיד להם מה לעשות ומה לא לעשות!".
"אל תמעיט בערכך, רוני", ניגשה אליו המורה וטפחה בחיבה על שכמו, "ראיתי שדווקא לך יש השפעה רצינית בכיתה, כשאתה מעוניין להשפיע, כמובן. אתה רוצה שאזכיר לך גם כמה דוגמאות?".
"אני לא מבין למה כל הכיתה צריכה לסבול!", קרא יואל. "למה ילדים שלא ראו שום דבר יפסידו טיול, ועוד ישלמו כסף בעד נזק שהם לא גרמו?!".
"אז מה אתה מציע, יואל?", שאלה המורה, "מכיוון שאיננו יודעים מי אשם, מי צריך לדעתך לשלם את מחיר התיקון של הספסל?"
"מי? אולי… שיקחו מקופת בית-הספר", גמגם יואל.
"כלומר, אתה מציע שכל תלמידי בית-הספר ישלמו", אמרה המורה. "אל תשכח שקופת בית-הספר חייבת להספיק לצרכים רבים בשביל כל התלמידים. האם, לדעתך, זה יהיה צודק? לדעתי, צודק יותר שהכיתה של הבריון שעשה את המעשה, היא זאת שתשלם את הנזק!".
"המורה, אני בכל זאת חושב שעונש קיבוצי כזה אינו צודק", אמר גדי. "הכיתה לא הייתה שותפה למעשה הזה. רוב הילדים לא עשו כלום. רובם בכלל לא ראו מה שקרה."
"גם מי שלא השתתף במעשה באופן אישי, הוא שותף לו מפני שאתם כיתה מגובשת, שחייבת להיות בה גם אחריות הדדית, לטוב ולרע". אמרה המורה. "גם בעיניי העונש הזה אינו הפתרון הטוב ביותר. הייתי מעדיפה להטיל עונש אישי ולא קיבוצי. אבל זו האפשרות היחידה שלנו, ואולי היא גם תמנע מקרים דומים בעתיד. בכל זאת עדיין איני מתייאשת. אני מקווה שהחברים שלכם, אלה שעשו את המעשה, לא רק יתחרטו, אלא גם יבינו שהם פוגעים בחבריהם. אם יש בהם מידה של הגינות חברית, אולי הם ייגשו אליי בהפסקה, יודו באשמתם ויקבלו את העונש המגיע להם. בכך הם יסירו מעל הכיתה את העונש הקיבוצי הזה".
שלב ב: נקודות לבירור אישי
א. מה היה המעשה שהכעיס את המורה?
ב. מה היה העונש שהוטל על הכיתה?
ג. מדוע יואל מתקומם נגד העונש?
ד. מדוע המורה רואה בילדים, שהיו עדים למעשה – שותפים לפשע?
ה. מדוע רוני אינו מסכים עם המורה?
ו. כיצד המורה מצדיקה את הטלת העונש הקיבוצי?
שלב ג: נקודות לעבודה קבוצתית
1. האם, לדעתכם, התלמידים, שישבו באוטובוס ליד התלמידים שביצעו את המעשה, הם שותפים לפשע? מדוע?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________
2. האם כיתה מסוגלת להפעיל לחץ על תלמידים בודדים, שיגרום להם שלא יתנהגו בצורה פוגעת? מדוע?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________
3. האם יש להעניש כיתה שלמה בשל מעשה של תלמידים בודדים, אם האשמים אינם מתגלים? מדוע?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________
4. האם, לדעתכם, להנהלת בית-הספר יש אמצעים אחרים חוץ מביטול הטיול? נמקו את עמדתכם.
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________
שלב ד: הצעות לפעילות
1. פרשה:
בתנ"ך בפרשת סדום ועמורה אלוהים מחליט להשמיד את העיר סדום בגלל החטאים של תושביה (בראשית, יח'-יט'). אברהם טוען כנגד אלוהים: "האף תספה צדיק עם רשע?" (בראשית יח, כג). כלומר, האם אלוהים ישמיד גם את הצדיק? הוא שואל את אלוהים אם הוא יהיה מוכן לשנות את החלטתו אם יימצאו בעיר עשרה צדיקים. אלוהים מסכים. בסופו של דבר לא נמצאו אפילו עשרה צדיקים, והעיר סדום הושמדה, לאחר שאלוהים נתן ללוט ולבני משפחתו אפשרות למלט את עצמם.
2. אירוע:
כשהמורה בדקה את המבחנים, היא מצאה שמבחניהם של שני תלמידים, שישבו זה ליד זה, זהים לחלוטין. המורה ביקשה לדעת מי העתיק ממי. השניים סרבו לגלות לה, והיא פסלה את המבחנים לשניהם.
א. האם העונש מוצדק?
ב. אם אחד מהם ראה שחברו מעתיק, והוא הניח לו לעשות זאת – האם העונש מוצדק?
ג. אם אחד מהם העתיק מחברו, מבלי שזה ירגיש אך גם מבלי שהסתיר את מבחנו מחברו – האם אז העונש מוצדק?
ד. האם יש הבדל בין אירוע זה לבין הסיפור, מבחינת הצדקת העונש?