שאלה ותשובה
עזרה לילדה לא מקובלת

שאלת מורה בנושא ילדה לא מקובלת בכיתתה ואפשרויות טיפול ברפואה אלטרנטיבית לסיוע.

נילי גן-אור גרמנוב מטפלת ביחידה לרפואה משלימה במרפאה נוירולוגית התפתחותית בבי"ח וולפסון
שאלה

שלום,
בכיתה שאני מחנכת (ד) לומדת ילדה מאוד לא מקובלת. היא מוחרמת, מנודה, צוחקים עליה… ברור לי שה"תואר" הזה מסתיר בעיות בביטחון עצמי, דימוי עצמי וכו'. האם לרפואה המשלימה יש דרכים לעזור לילדים כאלה?
רונית

תשובה

רונית שלום רב,
המצב הכואב שאת מתארת, לצערי, אינו נדיר וגורם סבל רב הן לילדים ה"לא מקובלים" שבמקרים קיצוניים מוחרמים ומנודים, והן להוריהם.
בתשובתי אתייחס לבעיה של הילדה בשני מישורים עיקריים: המישור האישי של הילדה, והמישור הקבוצתי כלומר, הדינאמיקה הקבוצתית ויחסי הגומלין הקיימים בכיתה.
במישור האישי, לרפואה המשלימה כלים שונים להתמודד עם הבעיה. לפי התפיסה של הרפואה הסינית, יש להתייחס למצב הנוכחי של הילדה, היעדר הביטחון העצמי, הדימוי העצמי הירוד, כסימפטום ולא כשורש הבעיה. לאחר תשאול ובדיקה מקיפים ניתן לאבחן את שורש הבעיה, ולהתאים טיפול מתאים לאותה ילדה, שישפיע הן במישור הגופני והן במישור הרגשי.
דוגמא קצרה המתארת את גישת הרפואה הסינית למאפיינים הפיזיים ומאפייני האופי בקביעת אבחנה תוכלי לראות בתשובתי בנושא ריטלין כן- או לא המופיעה באתר.

מניסיוני בעבודה עם ילדים הטיפול במגע, שיאצו וטווינה, יעיל מאוד במצבים כאלה, בעיקר אם נוצר קשר טוב ואמון בין המטפל למטופל. הטיפול משלב הנחיות לתזונה מחזקת המותאמת לילדה בהתאם לאבחון לפי הרפואה הסינית, ובצוע תרגילי חיזוק , הרפיה ודמיון מודרך בבית.
גם בכלים מתחום הארומתרפיה , ניתן להשפיע על בעיות גופניות ונפשיות באמצעות החומרים הפעילים הנמצאים בשמנים ארומטיים של צמחים. לדוגמה, במצבי חוסר ביטחון, שמנים ארומטיים של יסמין וגרניום הם בעלי השפעה חיובית. ניתן להיעזר בתמציות פרחי באך, המטפלים במצבי חוסר בטחון ותחושת נחיתות, ובעיקר משמשים ככלי באמצעותו תלמד הילדה לזהות רגשות ולהתמודד איתם.
חלק מהטיפול יהיה מתן הנחיות להורים שיעזרו בחיזוק ביטחונה העצמי, כמו מציאת מסגרת חברתית נעימה לאחר שעות הלימודים, מתן חיזוקים חיוביים ומציאה וטיפוח תחום עניין או כישרון מיוחד בו הילדה תוכל להתגאות.
התמיכה במסגרת הטיפול, והשיפור בהרגשה ובביטחון העצמי, יתרום לשיפור בכל מעגלי החיים של הילדה, ובכללם גם לשיפור תפיסתה ועמדתה כלפי הכיתה ובית הספר.

במישור הקבוצתי, יש לשפר את האקלים החברתי בכיתה. יש לשנות את האווירה החברתית, ולהביא למצב בו נידוי, חרם או לעג לאחד מחברי הכיתה לא יהיה מקובל. אקלים הכיתה מושפע מהתנהגותם של התלמידים בתחום ההכרתי והרגשי. בעזרת כלים מתחום הרפואה המשלימה, ניתן להשפיע על תחומים אלה, ובכך לשפר את אקלים הכיתה בכוון הרצוי.
אפשר להנהיג בכיתה זמן לתרגילי נשימה והרפיה, דוגמא לכך תוכלי לראות באתר זה, בדרכי התמודדות למורים. ההפעלה נקראת השקט שאחרי ההפסקה. בתרגיל זה תוכלי לשלב גם הנחיות המתייחסות לרגשות כמו שחרור כעסים, יחסי ידידות וקבלה בכיתה.
המשוב ושיתוף כלל התלמידים בחוויות של כל אחד מהתלמידים הוא חלק חשוב שיגביר את האמפתיה. תרגיל זה יכול לשמש כפתיחה בשיעורי חברה בהם ניתן לחדד את נושא השלכה רגשית של המעשים או הדיבורים שלנו על הזולת, באמצעות משחקי תפקידים, שיחה על המושג אמפתיה, ודוגמאות להתנהגות אמפטית ולא אמפטית, ( יש להקפיד לא לציין שמות תלמידים כדי לא להביך).
השיאצו, שהוא כלי טיפול במגע המבוסס על הרפואה הסינית, ובו המטופל בלבוש מלא, זוכה מהמטפל לטיפול בלחיצות, ומתיחות עדינות באזורי הגוף השונים.בבית הספר נטפל בגב, רגליים, ידיים ופנים. שילוב לימודי השיאצו בכיתת בית הספר הוא כלי מצוין להקניית מודעות לזולת. בראשית השיעור נערכת הדגמה הכוללת הסבר, ולאחר מכן התלמידים עוברים לעבודה בזוגות. הזוגות המתחלפים לפחות פעמיים כל שיעור. המטרה היא שכל ילד בכיתה יעבוד עם כל הילדים האחרים במהלך השנה. הילדים נדרשים לגלות רגישות רבה לבן זוגם לתרגיל. להרגיש מתי הם מכאיבים לו ומתי המגע נעים. הם לומדים דרך החוויה את גבולות הגוף, הזדהות עם הזולת ,יכולת ספיגה והתמודדות לא אלימה עם מגע פחות נעים, ומשפרים את הדימוי העצמי ,הביטחון העצמי והאמפתיה.
גם לך כמורה בכיתה, אפשרות לעזור. חשוב שתעניקי לילדה תמיכה עידוד, וחיזוקים חיוביים שישפרו את מעמדה בכיתה. תוכלי למשל להדגים בעזרתה את התרגילים, למנות אותה כאחת מצוות האחראי על ארגון הכיתה בתחילת השיעור, או ניהול רישום החלוקה לעבודה בזוגות, וכד'.

העמקת המודעות לרגשות בכיתת בית הספר, ניתן ליישם גם בכלים נוספים מתחום הארומתרפיה, פרחי באך ודמיון מודרך. נדרשת הכשרה מתאימה בתחום הרפואה המשלימה וההדרכה, כדי להעביר נושאים אלה בכיתה.
לסיכום, המצב אותו את מתארת הוא מצב קשה, היכול להשאיר את רישומו גם במהלך החיים הבוגרים, ולכן הטיפול בו חשוב. לרפואה המשלימה כלים היכולים לעזור
הן במישור האישי והן במישור הקבוצתי בכיתה.

בברכה,
נילי גן-אור גרמנוב

לחצו להמשך קריאה
הקטן