שאלה ותשובה
פיצול כיתות והרכבתן מחדש

שאלה בנושא שינויים בהרכב הכיתה בגלל אילוצים.

פרופסור אליעזר יריב פסיכולוג חינוכי, מרצה ומנחה סדנאות לבתי-ספר, מרצה אורח באוניברסיטאות, במכללות ובמכון מופ"ת.
שאלה

שלום רב,
בימים אלו אנו מתמודדים עם הצורך לפצל כיתות ולהרכיבן מחדש (משתי כיתות בשכבה לשלוש), בשל עומס בכיתות הקיימות (36-38 תלמידים בכיתה) וכניסת תלמידים חדשים לבית הספר (כ-8 בכל שכבה). אשמח לדעת האם ישנם מודלים שהוכחו כיעילים להרכבה מחודשת של כיתות? כמו כן, אשמח לבחון את העדיפות של השארת "גרעין" מהכיתות הקיימות לעומת הרכבה מחודשת של כלל תלמידי השכבה.
בתודה,
רונית

תשובה

לרונית שמתלבטת כיצד לפצל שתי כיתות לשלוש,

לא קיים לדעתי דגם או מערכת כללים לשינוי הרכב חברתי. הדבר נכון ביחס לשיבוץ כיתות א' ו ז' וגם לשינויים לא מתוכננים שמתרחשים במהלך השנים הבאות בבית הספר היסודי ובחטיבת הביניים. לא ניתן לחזות מראש איזה מערכת חברתית תיווצר וכבר ראיתי כיצד רשימה מבטיחה הפכה לקבוצה מסוכסכת ותחרותית (בלי להזכיר מעורבות הורים שעלולים לדרדר מרקם עדין ורגיש). אני ממליץ על הגרלה של התלמידים. לכל היותר ניתן לאפשר לכל אחד ואחת לסמן חבר או חברה שהיו רוצים להישאר אתם, וגם אז אין להתחייב על כך. חיוני להודיע על כך מראש לכל המעורבים. במקום לחפש 'כללים' ותכונות כאלה ואחרות של התלמידים, מוטב לבחון כיצד להעצים את המחנכים והמחנכות של בית הספר. חיוני לערוך פעולות גיבוש מוצלחות בתחילת שנת הלימודים; רצוי מאד לנטר את היחסים בכיתה, למשל באמצעות סקר סוציומטרי שהיועצת תערוך. מניסיוני זהו כלי מעולה שמאפשר התערבות מהירה כשמתעוררים קשיים. חשוב לשמור על קשר ישיר עם היועצת ועם מנהל בית הספר.

אשמח לקבל ממך עדכון במייל אם תשובתי הועילה לך.
בהצלחה,
פרופ' אליעזר יריב

לחצו להמשך קריאה
הקטן