וידאו
פעילות מלווה לפרק "לא לפחד ולספר הכול" בסדרה "בבית של פיסטוק"
שיר דרור, שלמה זיס, צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות נלווית לסרטון העוסק בקושי להודות בטעות אל מול החשיבות שבלקיחת אחריות על מעשינו.

על הסרט

פיסטוק בונה עפיפון גדול בדיוק כשרגע נכנס עם עציץ שבור. רגע מבקש מפיסטוק לתקן את העציץ ששבר לדודלי בטעות, ומתברר שרגע בכלל לא סיפר לדודלי על התקרית. בזמן שפיסטוק יוצא לקנות דבק, רגע קורע את העפיפון בלי כוונה ושוב מנסה להסתיר זאת, הפעם מפני פיסטוק. פיסטוק מאשים את רגע בחוסר זהירות ובחוסר אומץ להודות בטעויותיו ולקחת עליהן אחריות, אך רגע מוכיח לו שלכל אחד זה יכול לקרות, גם לפיסטוק.

הנחיות

שאלות בעקבות הצפייה בסרטון:

  1. למה רגע לא סיפר לדודלי ששבר את העציץ ולא סיפר לפיסטוק שקרע לו את העפיפון?
  2. מה חושב פיסטוק על כך שרגע מסתיר את הנזקים שעשה בלי כוונה?
  3. מה מגלה פיסטוק בסוף?
  4. למה קשה לרגע לספר לפיסטוק שהוא קרע את העפיפון שלו?
  5. האם קרה לכם פעם שעשיתם נזק בלי כוונה? מה עשיתם לאחר מכן – האם נהגתם כמו רגע והסתרתם, או שסיפרתם על מה שקרה? מה היו התוצאות של החלטתכם? מה למדתם מזה?
  6. מה יכול לעזור לנו לשתף אחרים בטעויות שלנו? (למשל: שלא יכעסו עלינו, שיאמינו לנו שזה נעשה בטעות, שימשיכו לסמוך עלינו ולהיות חברים שלנו)
  7. תארו בכתב או בציור מקרה שבו עשיתם טעות וגרמתם נזק לאחר בלי שהתכוונתם. אם תבחרו לצייר, אפשר לצייר ציור אחד של מה שקרה ברגע הטעות ואיך הרגשתם, וציור שני של מה קרה כשזה התגלה ואיך הרגשתם.
    לצורך תיאור הרגשות ניתן להיעזר במחסן רגשות: להציג לילדים מגוון של רגשות ולעזור להם להמשיג כל אחד מהם כדי שיוכלו לבחור אילו רגשות הכי התאימו להם.
    מחסן רגשות:
    בושה, אשמה, חרטה, עצב, התרגשות, עייפות, חוסר אונים, כאב, תסכול.

 

לסיכום

איזה דבר חדש למדתם מהפעילות היום? האם יש מישהו בכיתה שעד היום לא סיפר כשעשה טעות, אבל אחרי השיעור היום אולי ינהג אחרת בעתיד? שתפו במחשבותיכם.

ביבליוגרפיה

משתתפים: ספי ריבלין, ציפי מור/הלל
בימוי: יעל גרף, מוטי אבירם
הפקה: שושנה צחור
עריכת תסריט: חנן פלד
בעלי זכויות: ערוץ 23 – הטלוויזיה החינוכית הישראלית

לחצו להמשך קריאה
הקטן