מאמר
"צמיחה אישית בקהילה אכפתית": תכנית להפחתת אלימות ולקידום התחשבות בדרך תומכת אוטונומיה
עפרה פינברג, חיה קפלן, אבי עשור, יניב קנת-מימון

המאמר מציג את תכנית "צמיחה אישית בקהילה אכפתית" ואת תוצריה.

תוכן

רקע

המאמר מציג את תכנית "צמיחה אישית בקהילה אכפתית" ואת תוצריה, ומתמקד בטענה כי רפורמה בית ספרית המבוססת על תאוריית ההכוונה העצמית  (להלן SDT, ראו &Deci, 2000a,b,c Ryan) ועל יישומיה בחינוך עשור 2001,, 2003; קפלן ועשור, 2004) אשר מדגישה את מושג ההפנמה, יכולה להביא לתוצרים אלה: (1) קידום התחשבות בין תלמידים והפחתת אלימות, שאינם מלווים בדיכוי אוטונומיה; (2) הזדהות של מורים עם מטרות הרפורמה ויכולתם להפעילה באופן איכותי. התכנית הופעלה במשך שלוש שנים בשלושה בתי ספר יסודיים,ולוותה במחקר שבדק את התהליך ואת תוצרי ההתערבות תוך כדי השוואה לשלושה בתי ספר ששימשו כקבוצת ביקורת. ממצאי המחקר מראים, שבעקבות החשיפה לתכנית השינוי דיווחו תלמידים על הפחתה באלימות ועל עלייה ברמת ההתחשבות בין תלמידים בכיתה. עוד נמצא שתלמידים מבתי ספר שלקחו חלק בתכנית ההתערבות, תפסו את מורותיהם כיותר מגבילות אלימות וכפחות מדכאות אוטונומיה, יחסית לקבוצת ביקורת שלא נחשפה לתכנית. הניתוח האיכותני הראה כי תמיכה בצרכים הבסיסיים של המורות, ובמיוחד בצורך באוטונומיה, נתפסה בעיני המורות כחשובה במיוחד.

להמשך קריאת המאמר

ביבליוגרפיה

המאמר באדיבות מכון מופת

דפים 46 (2008) עמודים 21 – 61 

לחצו להמשך קריאה
הקטן