שאלה ותשובה
קושי בכיתה א'

שאלה בנושא כניסה וקליטה בבית ספר: כיתה א'.

פרופסור אליעזר יריב פסיכולוג חינוכי, מרצה ומנחה סדנאות לבתי-ספר, מרצה אורח באוניברסיטאות, במכללות ובמכון מופ"ת.
שאלה
הבן השני שלי (מתוך שלושה) התחיל בשעה טובה ללמוד בכיתה א'. הוא בן 6 ו-7 חודשים. קשה לו מאד בבית הספר, הוא לא רוצה ללכת לבית הספר, מתלונן על מיחושים שונים בגוף (בטן, ראש, ברכיים) והיום אפילו בכה בבוקר. המעבר ממסגרת של גן למסגרת שבה יש צורך לשבת שעתיים ברצף ולעבוד קשה לו מאד ובאופן כללי, גם בגן הוא לא אהב לשבת ולעבוד והעדיף לשחק.
הוא גם מגדיר כך את הקושי שלו ומבקש שאבוא לקחת אותו בהפסקה, כי לומדים הרבה שעות. מהכרותי אותו הקושי נובע גם ממספר השעות וגם מהעובדה שצריך לשבת ברצף ולבצע משימות.
הוא גם לא רוצה להכין את שיעורי הבית, למרות שהוא ילד אחראי ויודע בדיוק מה עליו לעשות ואף מודיע לי את הודעות שנמסרו בבית הספר. אשמח לקבל טיפים איך לעזור לו להתגבר על הקושי בבית הספר ואיך לדרבן אותו להכין את שיעורי הבית מבלי להוריד את האחריות ממנו ולקחת אותה עלי.
תודה
תשובה

לא מעט ילדים חוששים מהמפגש עם בית הספר, חלקם מגלים קשיי פרידה ולאחרים לוקח כמה ימים ושבועות להסתגל למסגרת החדשה. מהתיאור שלך הבעיות לא התחילו השנה ויתכן שזהו סימן לקושי יותר מהותי. יתכן שמדובר בקשיים רגשיים (למשל חוסר בשלות) ויתכן שחוסר הרצון להשקיע בכתיבה ולהתרכז בלימודים מצביע על קושי קוגניטיבי. קשה בשלב המוקדם הזה לדעת בודאות וכדאי לעקוב. אם הקשיים לא ייעלמו בשבועות הקרובים כדאי, לדעתי, לערוך אבחון פסיכו-דידקטי. מכל מקום, כתרופה מיידית, כדאי להציע למחנכת להוריד את הלחץ, לאפשר לו להתקדם בקצב שלו, להרגיע אותו שגם בימים שהוא מתקשה לעמוד בדרישות זה לא נורא. אני מאחל לבנך שילמד לחיות בשלום ולהפקי תועלת מהמוסד שהוא עתיד לבלות בו בשנים העשר השנים הקרובות (לפחות).

בהצלחה,
פרופ' אליעזר יריב
לחצו להמשך קריאה
הקטן