מערך שיעור
קירות שלא רואים
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מלווה לספר "קירות שלא רואים" מאת עפרה גלברט- אבני, העוסק בחרם.

רקע

"מי שלא החרימו אותו, אין לו מושג מה זה חרם. מין הרגשה שאתה לבד בכל מקום – בכיתה, בהפסקות, בדרך לבית הספר ובדרך הביתה. כאילו קירות שלא רואים אותם מפרידים אותך מכולם."
דליה, גיבורת הסיפור, מתמודדת עם דילמה לא פשוטה: האם להצטרף לחרם על חברתה מירית, כדי שלא יחרימו גם אותה, או להישאר נאמנה לחברתה הטובה ביותר. מירית מוחרמת בגלל שהיא לא כמו כולם. כל הכיתה, כולם כאחד,מלוכדת סביב החרם על מירית. והדבר הכי גרוע הוא, שמירית לא יודעת מתי זה יעבור…
דליה נשארת נאמנה למירית, מוחרמת גם היא אבל נעזרת במורה כדי לסיים אותו.

מטרות

נקודה למחשבה:
אלימות פיזית היא לא בהכרח האלימות הגרועה ביותר. חרם יכול להיות פוגע באותה מידה אם לא יותר. ילדים מטילים חרם, חדשות לבקרים, על החלשים והשונים ופוגעים בהם בצורה חמורה ביותר. חשוב מאוד לטפל בנושא הזה ולא להתעלם ממנו.

הנחיות

שאלות לדיון:

  1. האם גם בכיתה שלכם מטילים חרם על ילדים?
  2. איזה סוג של ילדים מחרימים? חלשים? חזקים? מקובלים? לא מקובלים? שונים? מדוע?
  3. איך, לדעתכם, מרגיש ילד שמטילים עליו חרם?
  4. איך הייתם נוהגים אם היו מטילים חרם על החבר הטוב ביותר שלכם? מצטרפים לחרם או נשארים נאמנים לו?
לחצו להמשך קריאה
הקטן