וידאו
רכילות וירטואלית
דינה ציונית ושלמה זיס, מטח והקרן לקידום מקצועי

סרטון העוסק ברכילות ובאופן בו היא משפיעה על כולם.

על הסרט

תלמידי הכיתה מתרגשים היום. בערב תתקיים אסיפת הורים. טלי מתרגשת במיוחד, היא לחוצה ועצובה. היא דואגת, מי מהוריה יבוא לאסיפה. היא מגלה לענת בסוד שלפני יומיים אביה עזב את הבית. יסעור, האחראי לפורום הכיתתי, שומע את השיחה. הוא מפרסם את "הידיעה" בפורום החדש. הרכילות הולכת ומתעצמת.

מטרות

התלמידים יבינו את עוצמת ההשפעה של רכילות בכלל ושל רכילות ברשת בפרט.
התלמידים יציעו כללים להתמודד עם התופעה ויקבלו החלטה לעמוד בהם.

נקודות למחשבה:
רכילות.
לשון הרע ברשת.

הנחיות

מומלץ לקיים את השיעור בחדר מחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות שנית בסרט, ולהתעכב על הפרטים ועל הרמזים שבו.

  1. צפו בסרט יחד עם התלמידים.
  2. קיימו את הפעילות בכיתה, שאלו את השאלות לדיון.
    פתחו את השיעור בשאלה: במה עוסק הסרט?
    הגדירו לתלמידים את המונח רכילות: רכילות היא שיחה שמרכזה ונושאה העיקריים הם אנשים, מעשיהם ותכונותיהם. הרכילות מתמקדת במכרים ובידוענים; מפיצה מידע, לעתים מידע שגוי או שקרי, בדרך כלל תוך חדירה לפרטיות, תוך שימוש בלשון הרע ומתוך שמחה לאיד.
    האם ההגדרה מתאימה למה שמתרחש בסרט?
    התורה אוסרת רכילות: "לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ" (ויקרא י"ט 16). הרכילות במקרא היא העברת מידע שקרי בכוונה, כדי לגרום לסכסוך בין אנשים.
    צטטו מובאה זו: "וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח…" (במדבר י"ב 1). בספר במדבר מסופר על מרים, אחותו של משה, שריכלה על אחיה – ובשל כך לקתה במחלת הצרעת (מחלה קשה ומידבקת המחייבת בידוד והרחקה מחברת בני אדם).
    הסיפור המקראי רוצה לומר לנו כי רכילות כמוה כמחלה הפוגעת בחברה, ומי שמרכל אינו יכול להיות חלק מהחברה. האם אתם מסכימים לכך? חשבו על הנזק שהמרכל גורם לאדם שהוא מרכל עליו. האם הוא גורם להוצאתו מן החברה?
    בסרט נוכחנו בשני סוגי רכילות: רכילות במהלך שיחה ורכילות וירטואלית.  השוו ביניהם על פי הקריטריונים האלה:

• מי המרכל?

• על מי מרכלים?

• מהי ההשפעה על מי שמרכלים עליו?

• איך האדם שמרכלים עליו יכול להתמודד עם הרכילות?

תוכלו להוסיף קריטריונים משלכם.
שאלו: האם פורום כיתתי מיועד להפצת מידע מסוג זה שהופץ בסרט?
חשבו: היום, כשכמעט לכל אחד יש אפשרות טכנית לעדכן בזמן אמת בפורמים, להגיב בפייסבוק או בטוויטר באמצעות הטלפון הנייד – איזה עולם צפוי לנו, אם כל אחד יעשה כרצונו ולא יחשוב אם וכיצד מעשיו עלולים להשפיע על אחרים או לפגוע במישהו?

פעילות סיכום: חשבו על כללים שימנעו הפצת מידע רכילותי ברשת. נסחו את הכללים.
קיימו הצבעה לגבי הכללים שהתלמידים הציעו וקבלו החלטה שכללים אלה ייושמו בין חברי הכיתה ברשת.

ביבליוגרפיה

מתוך תוכנית הטלוויזיה ההפסקה הגדולה- ערוץ 23.

לחצו להמשך קריאה
הקטן