וידאו
שבור את הדממה
דינה ציונית ושלמה זיס המחלקה לחינוך אזרחי ולדמוקרטיה, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בסרט מוצגות שתי בעיות – האחת גלויה: קבוצת ילדים משועממת מטילה פחד, מציקה ומכה ילדים רק כי הם נחשבים בעיניהם ל"חנונים". בעיה אחרת המוצגת בסרט היא בעיית אלימות של אב כלפי בנו. האלימות במשפחה נשארת בדלתיים סגורות.

על הסרט

בסרט מוצגות שתי בעיות – האחת גלויה: קבוצת ילדים משועממת מטילה פחד, מציקה ומכה ילדים רק כי הם נחשבים בעיניהם ל"חנונים". מנהיג החבורה הוא ילד שמציק בעיקר לילד אחר הגר בשכנות לו. בעיה אחרת המוצגת בסרט היא בעיית אלימות של אב כלפי בנו. האלימות במשפחה נשארת בדלתיים סגורות. הילד המכה, הוא בעצמו קורבן לאלימות מצד האב בביתו. מי שמגלה זאת הוא אותו ילד שהוא היכה, שאוזר כוחות, פונה אל הילד שהיכה אותו ומציע את עזרתו בהתמודדות עם האב האלים.

רקע

מעין ספיר נרצחה באכזריות ליד ביתה ברחובות ב 27.5.05. משפחתה בחרה להנציח את זכרה באמצעות תחרות סרטים קצרים. נושא התחרות הוא המלחמה באלימות, בסמים ובאלכוהול. כאמור, התחרות היא פרי יוזמתה של המשפחה. שותפים לכך גם עיריית רחובות, המשרד לביטחון הפנים באמצעות אגף קהילה ומניעת פשיעה – מצילה, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול  ומשטרת ישראל.
המידע מתוך: אתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים.
הסרט באדיבותתחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל.
תודות: למשפחת ספיר וליענקל'ה שמעוני, מפיק התחרות.

מטרות

  • לעודד את התלמידים להרגיש אמפתיה, הבנה והזדהות כלפי אחרים.
  • לפתח רגישות כלפי מצוקות של האחר.
  • ללמוד למי כדאי לפנות כשנתקלים בבעיית אלימות.

הנחיות

מומלץ לקיים את השיעור בחדר מחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות שוב בסרט ולהתמקד בפרטים וברמזים שבו.

  • צפו בסרט עם התלמידים.
  1. ספרו על מעין ספיר ועל נסיבות הירצחה.
  2. קיימו את הפעילות בכיתה:דונו בסרט:
    מדוע, לדעתכם, הסרט נקרא "שבור את הדממה"?
    הסבו את תשומת לב התלמידים לשני הנושאים שבהם עוסק הסרט:
    – אלימות מילולית ופיזית של קבוצת ילדים כנגד קורבן, ללא סיבה נראית לעין.
    – אלימות הורים.

שרטטו טבלה על הלוח לפי הנתונים בסרט:

סצנה א – אלימות ילדים

סצנה ב – אלימות הורים

התוקף

הקורבן

משתפי הפעולה

  • משתפי הפעולה בסצנת האלימות נגד הילד הם הילדים המציקים והמכים, אך גם אלו שמביטים מהצד ושאינם מדווחים.
  • משתפי הפעולה בסצנת האלימות של האב, הם מי שידע ולא סיפר/ לא דיווח.

דונו בשאלה מה היה קורה אילו הילדים היו מדווחים על אלימות של הקבוצה כלפי הילד?
מה היה קורה אילו הילד לא היה עוזר לילד שאביו מכה אותו והם לא היו פונים לעזרת היועצת? מה היה עלול לקרות?

שאלו את הילדים:
האם חשוב לדווח?
האם יש הבדל בין הדיווח בשני המקרים?
האם הם יודעים למי אפשר לפנות במקרים של אלימות ילדים או הורים.

רשמו את ההצעות על הלוח והוסיפו:

ער"ן (עזרה ראשונה נפשית)

משרד החינוך – היחידה למניעת התעללות בילדים ובבני נוער

על"ם – עמותה לנוער במצבי סיכון

אל"י – האגודה להגנת הילד

המועצה הלאומית לשלום הילד

משרד החינוך – היחידה למניעת התעללות

נעמ"ת – מניעת אלימות במשפחה

התמודדות עם אלימות במשפחה בחברה הדתית

איגוד מרכזי לסיוע לנפגעות תקיפה מינית ולנפגעי תקיפה מינית בישראל

ויצ"ו – מניעת אלימות נגד נשים וילדים

משטרת ישראל – מידע לנפגעי עבירות

עמותת ל.א. – לחימה באלימות נגד נשים

משרד החינוך – היחידה למניעת עישון, אלכוהול וסמים

בזכות – המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות

סה"ר – סיוע והקשבה ברשת

אב"י – האגודה הבינלאומית לזכויות הילד

עמותת אל הלב

 המידע לקוח מאתר המשרד לביטחון פנים.

ביבליוגרפיה

יוצרי הסרט:

כיתה ו1, בית ספר ויצמן, רחובות.
בעלי זכויות על הסרט: תחרות הסרטים על שם מעין ספיר ז"ל

לחצו להמשך קריאה
הקטן