מאמר
תהליך ההנהגה של מורים: לשנות מתוך המערכת
לשכת המדען הראשי

חוקרים ליוו שלושה צוותי הובלה לשינוי ההוראה ושיפורה בבתי ספר בארה"ב. עומק השינוי שהצוותים הצליחו להוביל הושפע ממידת ההבנה של חברי הצוות את תפקידם ביחס לכלל המערכות המקיפות את בית הספר, וביניהן צוות בית הספר, ההורים והקהילה.

תוכן

במאמר שפורסם בשנת 2016 בכתב עת אקדמי המוקדש לנושא של שינוי מערכות חינוך נכתב כי רפורמות לצמצום פערים במערכות חינוך מתבססות לעתים קרובות על שיפור ההוראה בבתי הספר. לשם כך טוענים החוקרים כי יש צורך שמורים בבתי ספר יטלו על עצמם תפקידים של מנהיגות חינוכית )Leaders Teacher ,)אשר יעסקו בפיתוח מקצועי המשולב בתוך העשייה החינוכית היומיומית (Development Professional Embedded). כמו כן החוקרים טוענים כי
נדרש שפיתוח מקצועי זה ישנה באופן אפקטיבי את הדרך שבה מתבצעת ההוראה בבית הספר וישפרה.
הכותבים ביקשו להתחקות אחר השיטות בהן משתמשים מורים-מנהיגים לצורך הובלת שינוי בית ספרי. לשם כך הם בחרו שלושה בתי ספר במערב התיכון בארה"ב שהיו במהלך של שינוי בית ספרי בהובלת מורים. החוקרים ליוו את הצוותים שהובילו את השינוי במהלך שנת עבודתם (2012-2013) וביססו את מחקרם על ראיונות עם צוותי ההובלה, וכן סקר שנערך בקרב כלל המורים בסוף השנה. כל צוות מוביל הורכב ממנהל בית הספר ועוד 2 עד 5 מורים, וסה"כ
החוקרים ליוו 11 חברי צוותים מובילים בשלושה בתי ספר עירוניים.
החוקרים שיערו שהיכולת של המורים להוביל שינוי תלויה ביכולתם להתמודד עם מספר רב של מערכות המשפיעות על בית הספר, וזאת בהתאם לתיאוריית המורכבות (Theory Complex) המתארת את אופן פעולתן של מערכות מורכבות. כמו כן, החוקרים ביססו את הערכתם את צעדי
2 השינוי שהובילו הצוותים על בסיס הסכמה של קוטר (Kotter) לשינוי ארגוני.
החוקרים גילו כי ההשפעה של המערכות המקיפות את המערכת הבית ספרית על יכולת השינוי של צוותי ההובלה הייתה משמעותית ומכרעת. על פי מסקנות המחקר, מידת השינוי שהתרחשה בפועל הייתה תלויה ביכולת ההתמודדות של צוותי השינוי עם צוותי המורים כמערכת, צוותי הניהול של בתי הספר (יצוין שכל בתי הספר היו בתי ספר צ'ארטר), וכן ההורים והקהילה המקיפים את בית הספר.
החוקרים מייחסים משקל מכריע ליחס של המנהלים והמורים בצוותי ההובלה של השינוי למערכות אלו, ולאופן שבו הגדירו את תפקידם ביחס אליהן. צוותי הובלה שהשכיל להגדיר את תפקידם באופן מלא ביחס לכלל המערכות, הצליחו גם לממש את צעדי השינוי על פי הסכמה של קוטר, אך בשני הצוותים שהגדרה זו הייתה לוקה בחסר ניכרו גם שגיאות (Missteps, כהגדרת החוקרים) באופן שבו נעשתה ההתקדמות לעבר השינוי. מסקנות אלו חוזקו בנתונים שהגיעו מעמדות המורים, אשר העידו על עומק ועצמת השינוי שהם חוו בתהליך ההוראה הבית ספרי.

ביבליוגרפיה

המאמר באדיבות לשכת המדען הראשי, משרד החינוך

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן