מערך שיעור
תכנית מוגנות ואחריות ב'הס' חולון
שושנה כרמי, עדינה אורנשטיין, ריקי בצרי, ד"ר רות פילשהאור, דרורית שניידרמן

מודל בית ספרי העוסק במניעת אלימות באמצעות : מוגנות ואחריות.

רקע

בתכנית מוגנות ואחריות משתמשים בבתי-הספר בחולון ובאזור, בהנחיית המדריכה המחוזית, עדינה אורנשטיין.
על-פי התכנית, ארבעת הגורמים הבאים זכאים לסביבה מוגנת:
א. התלמידים: לכל תלמיד ותלמידה יש זכות ללמוד בסביבה מוגנת, בלי פחד מפגיעות פיזיות, מבריונות וממגע לא רצוי.
ב. אנשי הצוות: לכל אנשי הצוות יש זכות לסביבה מוגנת מפני פגיעה של תלמידים, של אנשי צוות, של הורים או של גורמים אחרים.
ג. ההורים: לכל ההורים יש זכות לשלוח את ילדיהם לבית-ספר בטוח.
ד. מערכת החינוך: חובתה להבטיח את שלומם הנפשי והפיזי של התלמידים ולאפשר להם תנאים הולמים. מערכת החינוך תשים דגש על ההתנהגות בהווה ולא על סיבות או על מניעים מן מהעבר.

מטרות

מניעת אלימות באמצעות מודל: מוגנות ואחריות.

הנחיות

מטרות המודל
א. הפרט
    1. עלייה בתחושת המוגנות של התלמידים בבית-ספר.
2. צמצום התנהגויות סיכוניות.
3. טיפוח אווירה המאפשרת לילדים מימוש עצמי, תחושה של ערך, של כבוד ושל שייכות.
4. פיתוח כישורי אחריות ומיומנויות חברתיות לתיעול כעסים ולפתרון קונפליקטים.

ב. הצוות החינוכי
    1. פיתוח תחושת מסוגלות להתמודדות עם מצבי חיים בבית-הספר.
2. אימון הצוות בהתמודדות עם התנהגויות סיכוניות.
3. העצמה ופיתוח מיומנויות של עבודת צוות.

ג. המערכת
   1. הטמעת עקרונות המוגנות כאורח חיים מיטבי.
2. רתימת קהילת ההורים למעורבות ולתמיכה ביצירת סביבה מוגנת.

דרכי פעולה-
1. אבחון המערכת
2. גיוס מנהל בית-הספר לתכנית
3. גיוס צוות מוביל
4. מליאה – גיוס הסכמה של כל המורים להובלת המודל וקבלתו
5. בניית חוקים ופירוט התנהגויות
6. בניית תגובות (סנקציות)
7. התארגנות מוסדות לקראת הפעלת התכנית
8. שיתוף הורים ותלמידים
9. הפעלת התכנית
10. מעקב ותחזוקה

 פיתוח צוות-
1. התכנית ממוקדת בצוות הלומד את עקרונות המודל: הצוות יוצר ומפתח את התכנית לפי החזון של בית-הספר.
2. קביעת גבולות בית-ספריים – החוקים עוסקים בביטחון ובמוגנות הבסיסית של האדם. החוקים אינם ניתנים למשא ומתן, והם מוגדרים: חוקי "אל-יעבור".
3. בניית שגרה ונהלים כיתתיים – השגרה מכילה את ה'אני מאמין' הבית-ספרי. השגרה שתיקבע תהיה סדר היום החינוכי של בית-הספר. היא תיבנה על-ידי הצוות הבוגר, אך ניתן לשתף תלמידים והורים – על-פי החלטה בית-ספרית.
4. קביעת תגובות ידועות מראש כלפי תלמידים שמפרים את החוקים ואת הנהלים של בית-הספר –התגובות הידועות מראש יוצרות אף הן תחושה של מוגנות. התלמידים יודעים שכאשר הם עוברים על החוק, תופעל עליהם סנקציה שנקבעה מראש, שהיא הידועה להם. הפרת החוק היא בחירה של התלמידים, ולכן עליהם לשאת בתוצאות.
5. יצירת שפה אחידה, משותפת ועקבית של כל אנשי צוות.
6. קביעת מערכת תגובות כלפי אנשי צוות, שאינם נוהגים על-פי מחויבותם ועל- פי חוקי בית-הספר.
7. בניית ערוצי תקשורת יום יומיים, שיאפשרו זרימת מידע לכל הצוות.
8. עבודה עם הורי התלמידים – העבודה מתבססת על כבוד הדדי, על שמירת גבולות, על מסירת אינפורמציה ועל בניית ערוצי תקשורת מסודרים וקבועים.
9. בניית תכניות אישיות לתלמידים, שאינם מצליחים להפנים את חוקי בית-הספר ואת נורמות ההתנהגות המקובלות על-פי הערכים שלו  .

דרכי הפעולה-
תכנית המוגנות היא תכנית מובנית, ולפיה קובעים את גבולות בית-ספרים. התכנית מדורגת וניתן לחלק את אותה לשלבים. עם זאת, לכל הכללים יש אותה החשיבות, ללא מדרג (היררכיה).

התכנית כוללת:
1. קביעת חוקים בית-ספריים, שאינם נתונים למשא ומתן.
2. קביעת תגובות כלפי אנשי צוות, שאינם נוהגים על-פי מחויבותם ועל-פי חוקי בית-הספר.
3. קביעת תגובות כלפי תלמידים המפרים את חוקי בית-הספר.
***
4. בניית נהלים בית-ספריים.
5. בניית נהלים כיתתיים.
6. יצירת שפה אחידה, משותפת ועקבית לכל אנשי הצוות ובעזרתם.
***
7. בניית ערוצי תקשורת מסודרים וקבועים עם:
    ההורים – ערוצים אלה מתבססים על כבוד הדדי, על שמירת גבולות ועל העברת מידע.
    הצוות – ערוצים אלה מאפשרים זרימת מידע רב-כיווני ביניהם.

תוצאות 

1. העלאה משמעותית בתחושת המוגנות של התלמידים.
2. הגברת תחושת השייכות של כל באי בית-הספר.
3. אמון הקהילה ביכולתו של בית-הספר ליצור סביבה מוגנת לתלמידיו.
4. הפחתה משמעותית של התנהגויות אלימות ותופעות סיכוניות העלולות להוביל לפגיעה בפרט.
5. פיתוח מיומנויות של התלמידים: תיעול כעסים, שליטה ואיפוק.
6. פיתוח מיומנויות תקשורת בינאישית ויצירת דיאלוג משמעותי בין מורים לתלמידים ובין מורים להורים.
7. פיתוח אחריות ומחויבות של מורים ושל תלמידים.
8. הגברת עבודת הצוות של המורים.
9. שיתוף ההורים בתמיכה בתכנית המוגנת.

איש קשר:
עדינה אורנשטיין, מדריכה מחוזית, מחוז תל אביב טלפון: 050-6288957
שושנה כרמי, מנהלת בית-ספר הס, חולון טלפון: 5598499- 03

לחצו להמשך קריאה
הקטן