מערך שיעור
תמיכה ראויה
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בהפעלה זאת נדון בערך החברות ובערך העזרה לחבר בעת צרה וננסה לבדוק מהי תמיכה ראויה בחברים שעברו עברה, וכיצד תמיכה בחברים שעשו מעשה פסול משפיעה על החברה.

רקע

הערך חברות והערך עזרה לחבר בעת צרה הם ערכים חשובים. אך האם צריך לתמוך בחבר או בחברה בכל מקרה? האם צריך לתמוך במי שהתעלל במישהו אחר, גנב, סחט כספים או אנס? בהפעלה זאת נדון בשאלות האלה וננסה לבדוק מהי תמיכה ראויה בחברים שעברו עברה, וכיצד תמיכה בחברים שעשו מעשה פסול משפיעה על החברה.

מטרות

1. לבדוק האם צריך לתמוך בחבר או בחברה בכל מקרה.
2. לקבוע קריטריונים לתמיכה בחבר/ה.

הנחיות

בפעילות זאת שבעה שלבים:

שלב א: הפעלת פתיחה
כיתה יב2 סוערת ונרעשת. כבר מספר ימים שרוני לא הגיע לבית-הספר, וכעת התגלתה להם הסיבה לכך: לפני כשבוע נתפס רוני כשהוא יוצא מחנות הספרים שבמרכז העיר ובכיס מעילו חמישה דיסקים, שעבורם לא שילם. המשטרה הוזמנה מיד למקום, רוני נלקח לחקירה, הוריו הוזעקו, והשמועות אומרות שעומדים להגיש נגדו כתב אישום. רוני הוא תלמיד מצוין, פעיל במועצת התלמידים ואהוד על חבריו, וכולם בהלם! הייתכן שהוא באמת גנב? נירה, המחנכת, מציעה שבמקום שיעור היסטוריה, תיערך שיחה בכיתה על מה שקרה וכיצד יש להגיב.
– מה דעתכם?
1. ערכו רשימת תגובות אפשריות של חבריו, וכתבו ליד כל תגובה מהו המסר העולה מכל תגובה.
2. דונו באפשרויות השונות, וערכו הצבעה לבחירת דרך הפעולה הראויה ביותר בעיניכם.

שלב ב: פרשה
באוגוסט 1999 הורשעו 7 נערים מרמת השרון בהתעללות מינית ובמעשים מגונים בנערה בת 16 שלמדה בבית ספרם. בית המשפט קיבל במלואה את גרסת הנערה ודחה בחריפות את טענות הנערים. בתקופה שהמשפט התנהל, הפגינו חבריהם של הנאשמים מול בית המשפט, כהבעה של תמיכה בנאשמים.
1. לפניכם סיבות אפשריות שונות לתמיכה בנאשמים. אילו סיבות, לפי דעתכם, ראויות, ואילו אינן ראויות, ומדוע?
א. אנחנו לא מאמינים שהם באמת עשו את זה.
ב. גם אם הם באמת עשו את מה שמאשימים אותם שעשו, הם לא עשו משהו רע. כך כולם מתנהגים, וגם אנחנו היינו עושים אותו הדבר באותן הנסיבות.
ג. הם חברים שלנו ולא משנה מה הם עשו, אנחנו רוצים שהם ידעו שאנחנו עדיין חברים שלהם.
ד. הם בסך הכל ילדים טובים, שהסתבכו, והם זקוקים לעזרה ולא לעונש.
ה. התקשורת הרשיעה אותם עוד לפני ההליכים המשפטיים, וזה לא צודק!
ו. הם רק חשודים ועדיין לא הורשעו. כל אחד זכאי עד שלא הוכחה אשמתו.
ז. חברות היא ערך חשוב ולא נוטשים חבר בעת צרה.
ח. אנחנו חברים שלהם ולא שלה, ולכן נתמוך בהם ולא בה.
ט. אנחנו תומכים בהם, כי הם חברים שלנו, אבל זה לא אומר שאנחנו חושבים שמה שהם עשו זה בסדר.
י. גם לעבריינים יש זכויות, וביניהן הזכות לכבוד האדם.

שלב ג: תרגיל היגדים
עם איזה היגד אתם מזדהים? מדוע?

  • אם חבר הכי טוב שלי עבר עבירה – הוא מפסיק להיות חבר שלי!
  • אני מאמין בערכים כמו חברות וכמו עזרה לחבר בעת צרה!

שלב ד: אירוע
בטיול השנתי נעלם הארנק של טל. החשד נפל על אסנת ועל תמר – שתי הבנות שעמן חלקה את חדרה באכסניה. כל הבנות ניחמו את טל ועודדו אותה, ואילו שתי הבנות האחרות זכו ליחס צונן ועוין מהכיתה כולה, ולא עזרו להן ההכחשות. לאחר שטל חזרה הביתה היא גילתה את הארנק בתוך כיס פנימי במעיל שלה..
·   כיצד, לדעתכם, הרגישה טל לאחר שהאשימה את שתי חברותיה לכיתה לשווא?
·   כיצד, לדעתכם, חשו שתי החשודות, במצב שלא מאמינים להן ולא תומכים בהן? כיצד הייתם מרגישים במקומן?
·   איך הייתם אתם נוהגים? מהי הדרך הראויה לנהוג במקרה כזה? 

שלב ה: מחשבה
האם הייתם תומכים בחבר שעשה מעשה נתעב במיוחד, כמו רצח או אונס?

שלב ו: השוואה
סעיף 31 לחוק העונשין קובע כי מסייע לדבר עבירה הוא מי שפעל למניעת תפיסת המבצע או למניעת גילוי העבירה.

·  ידוע לכם כי רמי החבר הטוב שלכם, הוא שגנב את טופס הבחינה מחדר המורים. הכיתה כולה תקבל אפס במבחן אם לא יתגלה הגנב. אם לא תגלו את הידוע לכם, מתוך רצון לתמוך בחבר – האם ייחשב הדבר חברות ראויה או – סיוע לדבר עבירה?

שלב ז: צו עשה
רשמו מספר קריטריונים לתמיכה ראויה באדם שעשה מעשה פסול, ושלחו אותם כמכתב למערכת של עיתון יומי.

לחצו להמשך קריאה
הקטן