הנחיות
על הספר
ביל ואימו מבלים בעיר הגדולה. ציפור נחבטת בחלון זכוכית ונופלת לכביש. היא שרועה על הכביש, אך אנשים העוברים לידה אינם מבחינים בה. בהיותו ילד, נמוך משאר האנשים, ביל מבחין בציפור. אך אין זו הסיבה היחידה לכך שביל שם לב לציפור הפצועה. למרות הצפיפות
הרבה בעיר הגדולה הוא סקרן ומגיע לציפור. הוא מרים אותה ובעדינות, עוטף אותה בצעיף של אימו, מביא אותה הביתה ומנסה לתקן את הנוצה שנשרה ממנה. יחד עם הוריו הוא מטפל בציפור כדי לאחות ולרפא את הכנף הפגועה. כשהציפור מחלימה, ביל והוריו מחזירים אותה לאותו מקום שבו מצאו אותה, והציפור עפה לשמים.
הפעילות
1. התחילו את הפעילות בהקראת הסיפור. כדאי להראות את האיורים לילדים ולבקש מהם לתאר מה קורה בכל עמוד. כדאי לאפשר להם לבטא את עצמם באמצעות עולם המושגים שלהם. יחד עם זה, הספר מזמן העשרה לשונית ומושגית כמו המילה "תהליך". בספר באים לידי ביטוי תהליך הנפילה של הציפור ותהליך ההחלמה שלה.
הילדים ישימו לב לחלוקת הדף שבו מתואר תהליך הנפילה של הציפור – לשלושה חלקים. החלק הראשון מתאר את הציפור בשמים, בחלק השני היא נופלת, ובחלק השלישי היא שוכבת פצועה על הארץ. הציפור מסומנת בצבע אדום. כל האנשים באיור צבועים באפור חוץ מהילד – שהוא צבעוני.
שאלות מקדמות דיון:
ספרו במילים שלכם, מה קרה.
מדוע אף אחד מהעוברים ושבים לא שם לב לציפור?
איך הרגיש ביל ביחס לציפור, כשראה שהיא פצועה?
מה הוא עשה?
האם זה מעשה טוב?
בסוף הסיפור ביל שולח את הציפור לחופשי. מה דעתכם על מעשה זה?
לפי דעתכם, איך הרגיש ביל כשהוא שחרר את הציפור?
האם עזרתם פעם לבעל חיים?
בסיפור ראינו שביל עוזר לציפור בעת צרה. איזה מעשה טוב אתם יכולים לעשות כדי לעזור לחבר בצרה?
2. לפניכם כרטיסי – תמונה ובהן מתוארים מצבים שונים. פזרו אותם ובקשו מכל ילד לקחת כרטיס.
הילדים יענו על אותן השאלות ביחס לכל אירוע:
א. מה קורה בתמונה?
ב. איזה רגש עולה מהתמונה?
ג. מה תוכלו לעשות כדי לעזור?