רקע
התלמידים ישפרו את מודעותם בנושא: שיפור האווירה והתמודדות עם אלימות בבית-הספר שלנו וגם יתנסו בביצוע של ריאיון.
מטרת הפעילות היא לשפר את אווירת בית הספר ולהתנסות בביצוע ריאיון. הפעילות מיועדת לכיתות ה'-ו'.
התלמידים ישפרו את מודעותם בנושא: שיפור האווירה והתמודדות עם אלימות בבית-הספר שלנו וגם יתנסו בביצוע של ריאיון.
א. חינוך חברתי – שיפור האקלים ומניעת אלימות בבית-הספר
ב. חינוך לשוני – התנסות בתכנון של ריאיון ובביצוע ריאיון
שימו לב בכל שלב בפעילות לחינוך החברתי ולחינוך הלשוני.
התלמידים יראיינו אנשים בבית-הספר לצורך כתיבת כתבה על חיי היום-יום בבית-הספר בנושא: שיפור האווירה והתמודדות עם אלימות בבית-הספר שלנו. מומלץ לתאם את הפעילות עם ההנהלה ועם הגורמים המתאימים בבית-הספר, ולהקצות זמן מיוחד לראיונות.
א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים (ראו בהמשך)
ב. משך הזמן לעריכת ראיונות ודיון בכיתה: שני שיעורים
הקצו גם זמן לביצוע הראיונות (בתיאום עם ההנהלה והגורמים המתאימים בבית הספר)
ג. דיון בכיתה בעקבות הדף לתלמידים – דונו בשאלות הבאות:
1. את מי, לדעתכם, תוכלו לראיין בנושא: שיפור האקלים והתמודדות עם אלימות בבית-הספר שלנו?
2. אילו שאלות תשאלו את המרואיינים בנושא זה?
ד. דיון בעקבות ביצוע הראיונות – דונו בשאלות הבאות:
1. את מי ראיינתם?
2. האם למדתם דברים חדשים ומעניינים מן הראיונות?
3. האם בעקבות הריאיון יש לכם רעיון לכתבה?
ה. רמת הדיון בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
1. הקשבה
2. השתתפות
3. דיון ושיחה ב"תורות"
(על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח 2004. עמודים 166–167)
ביצוע ריאיון הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים כתיבת רשמים בעקבות אירוע (ריאיון)
דיון בכיתה הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות
א. בזמן האזנה ממוקדת לדברי המרואיינים, יש לבצע גם:
1. מעקב אחרי רצף הדברים
2. פרשנות, הערכה ונקיטת עמדה לגבי תוכן הדברים
ב. בזמן ההשתתפות בשיחה, יש לבצע גם:
1. הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים
2. השתלבות בדיבור על פי המוסכם
ג. 1. דיווח ענייני תוך הבחנה בין פרטים חשובים לבין פרטים שאינם חשובים למטרות
2. שחזור האירועים לשם מסירת מידע לנמענים שלא נכחו באירוע