מאמר
חזרה לשגרה חברתית עם תובנות חדשניות או: מה היא הדרך לשגרה חברתית הכוללת ריחוק פיזי?
רבקה אלקובי

מגפת הקורונה מערערת את היציבות ואת תחושת הביטחון של רבים. השינויים בכל תחומי החיים, השמועות המפחידות, ההשלכות הכלכליות וההגבלות השונות, כל אלו יצרו סימני שאלה בקרב רבים. השינויים באורחות החיים יוצרים קושי גדול – כולם נשארים במרחב הביתי, הילדים לא הולכים לבית הספר, פעמים רבות גם ההורים נשארים בבית בעקבות פיטורין, חל"ת או עבודה מהבית. כך נוצר ריחוק חברתי מהחברים ומהעמיתים שנהגנו לפגוש בחיי השגרה, וכך נוצר צורך להתרגל לשהות המשותפת בבית ולסדר היום החדש.

תוכן

עם החלת הכללים החדשים שנקטו מובילי מערכת הבריאות בישראל כדי למגר את מגפת הקורונה בישראל, פנו אליי שתים-עשרה משפחות עם ילדים בגילים שונים (חלק מהם עם צרכים מיוחדים), שחוו קושי בהתמודדות עם השינויים מרחיקי הלכת בחיי היום-יום ועם ההתנהלות במצב החדש. החיים המשותפים בבית לוו במריבות, בהתפרצויות ובשבירת סדרים בחיי היום-יום. ההורים לא הצליחו לנהל את החיים בבית כראוי ולבנות מערך הגיוני של סדר יום. בעקבות זאת, נוצר אצלם צורך משמעותי בהבניה מחדש של מערכות החיים ושל תחושת קוהרנטיות.

החוקר פרופ' אהרון אנטונובסקי פיתח מודל בשם "המודל הסלוטוגני", כחלק מתיאוריה המכוונת לקידום הבריאות. בעבודתו תיאר את תחושת הקוהרנטיות שלדעתו מהווה בסיס להתמודדות עם מצבי לחץ מתמשכים. תפיסת עולם קוהרנטית נוטה לראות את העולם כמקום הגיוני וסביר, אשר ניתן לניהול רגשי ואינסטרומנטלי.

תפיסת עולם זו מורכבת משלושה מאפיינים: מובנות, נהילות ומשמעותיות.

מובנות מבטאת את המידה שבה האדם תופס את העולם כניתן לניבוי, כלומר הוא יכול לשער את סדר יומו ולתכנן תוכניות לטווח הקצר או הארוך;

נהילות מבטאת את המידה שבה האדם תופס שיש לו יכולת להתמודד, שיש לו כלים ומשאבים לנהל את משימות החיים בהצלחה;

משמעותיות מבטאת את המידה שבה האדם מוצא משמעות רגשית בחייו, בחברויות שהוא מקיים ובהענקה מעצמו לזולת.

הנחיתי את ההורים כיצד להתנהל באופן מעשי עם הילדים על פי עקרונות אלו.

 

בתקופת הקורונה הפכו הורים רבים להיות גם המורים של ילדיהם. כעת, עם החזרה ההדרגתית למוסדות החינוך, כדאי שהמורים יהיו שותפים לתהליך ההורי ויאמצו גם הם מודל זה בכיתה או בלימודים מרחוק. מומלץ שהמורים ידריכו את התלמידים ליצירת קוהרנטיות בחיי החברה שלהם, משום שההנחיות למניעת התפשטות הקורונה, הבידודים, הסגרים והמרחק האישי יצרו מרחק חברתי.

ליכולות החברתיות יש השפעה דרמטית על חוויית הילד ועל הצלחתו. מיומנות חברתית טובה עשויה להוביל להצלחה ברבדים בולטים רבים בחיי הפרט, ולהיפך. עם זאת, חשוב להבין שהיעדר כישורים חברתיים אינו גזירת גורל, משום שאלו כישורים הניתנים לפיתוח ולרכישה. ובנקודה זו בדיוק המורים יכולים לסייע.

להלן הכלים לפיתוח הקשר החברתי של התלמידים בהכוונת המורים, על פי המודל הסלוטוגני:

מובנות – המורים יסבירו את צורת התקשורת החברתית החדשה בין האנשים, שמתבצעת בעיקר באמצעות מלל ולא באמצעות מגע פיזי, וינחו כיצד לקיים אותה; חשוב להבהיר לתלמידים כי העובדה ששומרים על מרחק פיזי אינה סיבה למרחק רגשי. שמירת המרחק הפיזי נועדה אך ורק לשמירה על הבריאות שלנו ולא להתרחקות מוחלטת מהזולת.

כחלק מהמובנות, המורים ידברו על האלמנטים החדשים שנוספו לחיים – מסכה, שטיפת ידיים, כפפות במידת הצורך. חשוב לעשות תיווך רגשי בנוגע לאופן שבו התלמיד תופס את השימוש באמצעים הללו ואיך הוא חווה זאת מול הזולת. לדוגמה, אם משהו אומר לו "תתרחק ממני, שמור על מרחק של 2 מטרים", האם התלמיד מסוגל לתפוס את זה כרצון להגנה ולא כדחייה רגשית?

נהילות – המורים יתייחסו להתנהלות הכיתתית ולמרקם החברתי – כפי שהיו לפני הקורונה וכפי שהם עכשיו. חשוב לשים לב לנורות אזהרה המעידות שהתלמיד נמנע מהתנהלות חברתית (הימנעותי):

  • תלמידים שאינם שולחים עבודות כנדרש, אינם מתעניינים, אינם מגיבים להודעות וואטסאפ. החברים הקרובים מספרים כי לא ניתן ליצור עימם קשר.
  • תלמידים שהיו במעבר מיסודי לחט"ב, או מחט"ב לתיכון (כלומר נכנסו בשנה הנוכחית לכיתה חדשה) ועדיין לא התמקמו במערך החברתי של הכיתה.
  • תלמידים שלא נכנסים למפגשי זום.
  • תלמידים שלא מבטאים את עצמם במפגשי הלמידה או בשיח כיתתי או בוואטסאפ.

כיצד המורים יכולים לעזור?

  • ליצור קשר אישי עם תלמידים הימנעותיים – קשר טלפוני, שליחת וואטסאפ או כל קשר אחר.
  • ליזום ולקיים מפגשים מכוונים המפגישים בין תלמידים שמתקשים חברתית ובין תלמידים חברותיים – באופן מקוון או במפגש קצר.

 

משמעותיות – המורים ידאגו ליצור לתלמיד חיבור עם מטרה משותפת של הכיתה. אפשר לפתח עבודה בקבוצות ולתת משימות לדיון או משימות משותפות המובילות לתוצר, ובכך ליצור משמעות לקבוצה. אפשר להכין חידון על חוויות כיתתיות משותפות וכן ליזום למידת עמיתים שבה התלמיד יעביר לשאר התלמידים יחידת לימוד או משהו מתחומי ההתעניינות שלו. לבסוף יש לדאוג למשוב חיובי מחברי הכיתה.

 

 

  • אתם מוזמנים ליהנות מיחידת הוראה חברתית "חזרה לשגרת קורונה" https://bit.ly/Playonlineharmonia

ביבליוגרפיה

המאמר באדיבות רבקה אלקובי

יזמית ומיסדת B-Friend

דוקטורנטית בח"מ

יועצת חינוכית

פסיכותרפסטית

https://harmonya.co.il/

לחצו להמשך קריאה
הקטן