מאמר
כשלקות למידה והפרעת קשב פוגשות את הלמידה המקוונת מרחוק
אגף לקויות למידה והפרעת קשב, שפ"י, משרד החינוך

הכלת השונה והתאמת ההוראה והלמידה לאוכלוסיית התלמידים עם צרכים שונים עומדות בראש סדר העדיפויות של משרד החינוך בכל עת ובעתות משבר על אחת כמה וכמה. משבר הקורונה העביר את תהליכי ההוראה-למידה מזירת הכיתה ובית הספר לזירה המקוונת. בהתראה קצרה נדרשו צוותי החינוך לערוך התאמות בדרכי ההוראה והלמידה השגרתיות.

מסמך זה נכתב בימים בהם מערכת החינוך חוזרת באופן הדרגתי ללמידה בבית הספר. אולם, הנחת העבודה היא שהחודשים הקרובים יתאפיינו במעברים חדים בין למידה מרחוק לבין למידה בבית הספר, לפיכך המערכת תידרש להמשך למידה מרחוק, זאת  בנוסף ללמידה מקוונת שמתקיימת מאז ומתמיד גם בתוך הכיתה.

תוכן

גם בתקופה מיוחדת זו אגף לקויות למידה והפרעת קשב רואה עצמו מחויב ליישום ההתאמות למען כל תלמיד וכל תלמידה עם לקות למידה או הפרעת קשב. במהלך השבועות האחרונים הקשיב צוות האגף למורים ולמנהלים, שמע תלמידים, התייעץ עם מומחים מהאקדמיה וגיבש המלצות ותובנות חשובות בנוגע  למשמעות הלמידה המקוונת עבור תלמידים עם לקויות למידה וקשב. משמעות שבהקשרה הרחב בוודאי תשרת גם תלמידים נוספים. במסמך זה  אנו מבקשים להאיר את דרכם של צוותי החינוך המומחים בתחומי התוכן ובהוראתם גם מרחוק. התאמות אלה יאפשרו לתכנן, לארגן ולנהל את ההוראה, החינוך והלמידה מרחוק באופן שיותאם גם לתלמידים עם לקויות למידה וקשב ובאופן שיסייע  בהבניית ידע ובהקניית מיומנויות גם לשאר התלמידים בכיתה.

ההתאמה ללמידה מרחוק היא נדבך נוסף ברצף ההתערבויות המומלצות בעבודה עם תלמידים עם לקות למידה וקשב. מסמך זה אינו מפרט את ההתערבויות השוטפות, אלא שם דגש ומיקוד על הלמידה מרחוק בהיבטים פסיכו-פדגוגיים ומערכתיים שיסירו חסמים ויאפשרו להעצים את התלמידים עם לקות הלמידה או הקשב .

ההמלצות והמידע נכתבו, נערכו ונאספו על ידי צוות מומחי אגף לקויות למידה והפרעת הקשב במשרד החינוך  בשיתוף עם בכירי האקדמיה בארץ בתחום לקויות הלמידה והפרעת קשב, יחד עם נציגי עמותת 'קווים ומחשבות'. מידע זה יוכל לשמש אתכם גם בעבודתכם המתמשכת בעתיד עם תלמידים שוני צרכים בשילוב למידה מקוונת בלמידה השוטפת.

אנו מקוות  שהמידע המעמיק והנרחב שמוצג להלן יהיה לכם לעזר וישמש את כל צוותי החינוך העוסקים בעבודה החינוכית החשובה עם אוכלוסייה הטרוגנית המאופיינת בשונות רבה ובכללה התלמידים עם לקות הלמידה או הפרעת הקשב. אנו מקוות כי הקריאה והעיון יהוו עבורכם מקור לחשיבה נוספת, לבדיקה ולעשייה המותאמת לייחודיות בית ספרכם ולצרכי תלמידיכם.

לקריאת המאמר המלא

ביבליוגרפיה

באדיבות פרסום של אגף לקויות למידה והפרעת קשב, שפ"י, משרד החינוך, המאמר המקורי פורסם במאי 2020

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן