מערך שיעור
שומרים על עצמנו מהשמש
דינה ציונית, צוות למידה חברתית רגשית (sel), מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים. ייעוץ: ד"ר עידית ליוש

בפעילות זו נתמקד באחת מסכנות הקיץ – חשיפה מרובה לשמש. נשוחח על השיר "קיץ" שכתבה שרה זוטא. השיר עוסק בעיקר בהנאה מהשכשוך בים, אבל את השיחה נוביל לסכנה שבחשיפה מרובה לשמש. נדבר על הסכנות שבכך, נשחק במשחק "הצל שלי ואני" ונכיר אמצעים להתגוננות מפני השמש.

לפעילות מצורף קובץ תמונות

רקע

"החופש הגדול" בקיץ הוא חופשה שילדים רבים מצפים לה, אך היא גם טומנת בחובה סכנות רבות, שלא תמיד הילדים מודעים להן. ילדים לא חווים את עצמם כמסוגלים באמת להיפגע. בגיל מסוים הם אולי מבינים את זה בשכל, בתיאוריה, אבל לא בבטן, לא בגוף, לא בהוויה שלהם. הכנת הילדים לחופשת הקיץ חשובה, ועשויה לסייע להם להתמודד עם האתגרים והסכנות שמזמנת חופשה זו.

כאשר מדברים עם ילדים על סכנות, יש לעשות זאת בזהירות כדי להימנע מלעורר חרדות ופחדים. אילו היו חווים את העולם כמסוכן להם באמת, הם היו משתתקים ומתקשים מאוד להשיג לעצמם כישורים ומיומנויות שיקדמו ויפתחו אותם. אפשר להכין ילדים לסיטואציות, דרך תיווך והסבר, ולזהות יחד איתם את הסכנות. יש לתאר את המצב ואת הסכנה הטמונה בו, ולהגדיר בצורה ברורה ועניינית את כללי ההתנהגות הנכונים והמצופים. אין צורך לפרט פירוט יתר, כדי לא להעצים פחדים. במהלך השיחה חשוב לתת לילדים לבטא את עצמם, רק כך אפשר לבחון מה הם יודעים ומבינים.

בפעילות זו נתמקד באחת מסכנות הקיץ – חשיפה מרובה לשמש. נשוחח על השיר "קיץ" שכתבה שרה זוטא. השיר עוסק בעיקר בהנאה מהשכשוך בים, אבל את השיחה נוביל לסכנה שבחשיפה מרובה לשמש. נדבר על הסכנות שבכך, נשחק במשחק "הצל שלי ואני" ונכיר אמצעים להתגוננות מפני השמש.

בפעילות זו נעבוד במליאה וגם בקבוצה קטנה. קבוצה קטנה מאפשרת אינטראקציות חברתיות והזדמנויות למידה עשירות, בעקבות התרומה ההדדית וההתפתחות הפנימית של הפעילות. לגננת ולצוות הגן תפקיד מרכזי בתכנון ובארגון הסביבה החינוכית לעידוד פעילויות בקבוצות קטנות. כאשר מתכננים פעילות בקבוצה קטנה חשוב להביא בחשבון את מאפייני הגן: מספר הילדים, שעות העבודה, מאפייני צוות הגן והצוות המקצועי הנוסף התומך בילדים מסוימים. מומלץ לשקול את היתרונות של קבוצה הטרוגנית ושל קבוצה הומוגנית. בבחירת דרכי הפעולה כדאי להתחשב במאפייני הילדים – קצב אישי, יכולות, סגנון למידה, מוטיבציה ללמידה, העדפות ותחומי עניין משותפים – ובמטרות התפתחותיות ולימודיות שמעוניינים לקדם.

 

מבוסס על:

עשייה חינוכית בגן-הילדים, קווים מנחים לצוות החינוכי

איך מלמדים ילדים להיזהר מסכנות, בלי לפחד מהחיים

מטרות

 

  1. להבין שהחשיפה לשמש במרחבים חווייתיים בחופש הגדול טומנת בחובה גם סכנה.
  2. לפתח דמיון והבעה באמצעות תנועה במרחב.
  3. לטפח מיומנויות SEL בתחומים האלה:

מיומנויות תוך-אישיות – ניהול עצמי.

מיומנויות בין-אישיות – התנהלות חברתית: שיתוף פעולה.

אוריינות גופנית ובריאותית – אורח חיים בריא ולמידה באמצעות ובשילוב תנועה.

 

מיומנויות SEL

SEL (Social Emotional Learning) הוא התהליך של הלמידה הרגשית-חברתית. באמצעות סוג למידה זה רוכשים ידע, כישורים, עמדות ומיומנויות הנדרשים כדי להתמודד עם אתגרי היום-יום, ומשתמשים בהם ביעילות. מיומנויות SEL מסייעות לילדים להתפתח לאנשים סקרנים המסוגלים להבין את הרגשות של עצמם ושל האחרים, לקיים אינטראקציות חיוביות עם אחרים, לפעול מתוך מוטיבציה פנימית, לקבל החלטות אחראיות ולהפגין גמישות מחשבתית, יכולת התמדה וויסות רגשי והתנהגותי.

 

  • ככל שמקנים מיומנויות SEL בגיל צעיר יותר, כחלק אינטגרלי מהתוכנית החינוכית, השפעתן חזקה יותר.
  • הקניית מיומנויות SEL תורמת לכלל הילדים, ולא רק לילדים המתמודדים עם קשיים או לילדים בסיכון.

(מתוך: מה זה SEL? המרכז הבינתחומי הרצליה)

הנחיות

הפעילות במליאה

נשוחח עם הילדים על החופש הגדול.

נאמר: נעצום את העיניים וננסה להיזכר – מה עושים בחופש הגדול? היכן מבלים?

נשאל: אם נרצה לתלות בלוח התוכן שלנו דברים שקשורים לחופש הגדול, מה נתלה?

(תשובות אפשריות: שמש, ים, בגדים קצרים, קרם הגנה, בריכה, טיולים, ארטיק, גלידה, פירות קיץ…)

נכון. הולכים לים, לובשים בגדים קצרים, שותים מים קרים ואוכלים ארטיק. למה?

(אם הם לא יענו, נשאל: למה לא עושים את כל זה בחורף?)

כי בקיץ חם. חם מאוד. למה כל כך חם בקיץ?

כי השמש מחממת מאוד. בחורף יש עננים וגשם וקור, אבל בקיץ אין עננים. השמש קופחת כל היום. וחם!

נאמר לילדים שעכשיו נקריא שיר בשם "קיץ", שכתבה שרה זוטא. נבקש שישימו לב למילה שחוזרת בשיר פעמים רבות.

קַיִץ קַיִץ כַּמָה חַם,

כֵּיף, הוֹלְכִים לִשְׂפַת הַיָם.

בַּיָדַיִם עַל הַחוֹל

וּבַמַיִם שְׁפְּרִיץ גָדוֹל.

 

קַיִץ קַיִץ כַּמָה חַם

כֵּיף, הוֹלְכִים לִשְׂפַת הַיָם.

בָּרַגְלַיִם קְפִיץ – קְפִיצָה

וְלַמַיִם בְּרִיצָה.

 

קַיִץ קַיִץ כַּמָה חַם

כֵּיף, הוֹלְכִים לִשְׂפַת הַיָם.

עִם הַגוּף בֵּין הַגַלִים

כֵּיף, כֻּלָם מִשְׁתוֹלְלִים.

 

קַיִץ קַיִץ כַּמָה חַם

כֵּיף, הוֹלְכִים לִשְׂפַת הַיָם.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם

 

למדי את הילדים את התנועות המלוות את השיר. תוכלי להיעזר בסרטון המצורף.

 

נשאל:

אילו מילים חוזרות בשיר פעמים רבות?

קיץ, שפת הים, ים ו… חם.

נכון. היום נדבר על החום. בשיר יש משפט שחוזר שוב ושוב: קיץ קיץ כמה חם.
נסביר שבקיץ חם מאוד.

נאמר בדרמטיות: אבל אני רוצה להיות בחוץ, בשמש! כל היום! זה רעיון טוב?

כך נפתח דיון קצר על היתרונות ועל החסרונות שבחשיפה לשמש.

יתרונות – נעים, לא קר, משתזפים ויש ויטמינים שהגוף מקבל בעקבות החשיפה לשמש.

חסרונות – סִנוור, חום וזיעה, כוויות, מכת חום, התייבשות.

נסכם: טוב להיות בשמש, אבל רק לזמן קצר של כמה דקות ורק בשעות המתאימות (לא בשעות הכי חמות). ומה נעשה בשאר היום? איך אפשר להגן על עצמנו בקיץ מפני השמש?

נכין מראש את הפריטים האלה או שנציג תמונות:

כובע, קרם הגנה, מים, שמשייה, משקפי שמש. בנוגע לכל פריט נסביר בקצרה איך הוא תורם להגנה מפני השמש.

לסיכום:

נשאל את הילדים – מה למדנו שצריך לעשות בקיץ?

 

אפשר לבקש מזוג ילדים להציג לפני שאר הילדים איך מתכוננים ליציאה החוצה בקיץ.

נאמר: ויש עוד משהו שיכול לסייע לנו בהגנה מפני השמש. את זה נראה בקבוצה הקטנה.

 

פעילות בקבוצה הקטנה: הצל שלי ואני

נצא עם קבוצת ילדים לחצר.

נראה להם את השמש ונאמר: אמרנו שצריך להיות חכמים בקיץ ולהיזהר מהשמש.

אמרנו שהשמש חשובה וטובה לנו, אבל היא גם עלולה לחמם אותנו יותר מדי. ולכן עכשיו נחפש צל.

נבקש מאחד הילדים לעמוד ונראה לילדים את הצל שלו.

משחק: נחלק את הילדים לזוגות. אחד הילדים ינסה לדרוך על הצל של חברו תוך כדי ריצה בחצר. כאשר הילד יצליח "לתפוס" את הצל של חברו, הילדים יתחלפו בתפקידים.

לאחר כמה סבבים של משחק הצל נרכז את הקבוצה במקום מוצל.

נשאל: נהניתם מהמשחק?

ממה הכי נהניתם? (משיתוף פעולה עם חבר, מזה שרצנו וזה מהנה לרוץ, מזה שהצלחנו לדרוך על הצל)

הערה: בקבוצה הקטנה חשוב לעשות סבב, וחשוב לשים לב שכל ילד יענה. גם אם זו חזרה על תשובה שכבר נאמרה. זו אינה "העתקה", כך ילדים לומדים.

נפנה לילד אחד ונשאל: היית יכול ליהנות מהמשחק הזה לבד?

לסיכום נשאל: איך אתם מרגישים כשאתם נמצאים בצל?

נאמר לילדים שגם כשהם יוצאים לחופשה, כדאי להם לחפש מקומות מוצלים.

נבקש מהילדים להסתובב בחצר הגן ולחפש מקומות מוצלים מפני השמש.

 

  • התמונות מתוך shutterstock
לחצו להמשך קריאה
הקטן