תוכן
הורים לילדי גן עם בעיות התנהגות מתמודדים עם עומסים רגשיים ולחצים רבים, וחוויית ההורות המתישה שלהם מושפעת הן מניסיונות לא יעילים דיים לאכוף משמעת והן מתחושה הולכת וגוברת של חוסר אונים. במאמר זה נפרש בהרחבה מסע טיפולי שליווה זוג הורים לילד בן חמש שהפגין בעיות התנהגות חמורות. בתוך כך מוצג הרציונל התיאורטי והרקע המחקרי העומדים מאחורי הגישה האינטגרטיבית שהנחתה את העבודה הטיפולית. לפי ההנחה המרכזית של גישה זאת, בעבודה פרטנית עם הורים שילדיהם הצעירים מפגינים התנהגות תוקפנית, נגטיבית ולא מווסתת מומלץ לשלב בין הקניית מיומנויות לאכיפת משמעת עקבית ואסרטיבית לבין קידום של הוויסות הרגשי ההורי ושיפור החוויה ההורית.
המקרה הטיפולי שיוצג לאורך מאמר זה מדגים גישה אינטגרטיבית לעבודה עם הורים לילדי גן עם בעיות התנהגות אשר מתבססת על התובנות המחקריות הללו. הגישה האינטגרטיבית כורכת יחדיו, בבחינת שלם הגדול מסכום חלקיו, המשגות ושיטות של התערבויות קוגניטיביות-התנהגותיות, גישות טיפוליות מבוססות התקשרות וטכניקות הנגזרות מגישות נרטיביות, משפחתיות-מערכתיות וממוקדות-רגש (כהן, 2017). בעיצוב הגישה שאבתי השראה מניסיוני כמטפל בהורים ומניסיוני כמנחה ומדריך בתכנית "התקשרו"ת" (ראשי תיבות של "הורות תומכת קשר ותקווה") – תכנית פסיכו-חינוכית להכשרת הורים לילדי גן עם בעיות התנהגות שפותחה בשיתוף פעולה בין שפ"י, האגף הקדם יסודי במשרד החינוך ופרופ' יואל אליצור מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית (אליצור, 2015). תכנית "התקשרו"ת" נועדה לחולל שינוי בהתנהגות הורים ובקשר בין הורים לילדם באמצעות טיפוח הורות תומכת, שומרת, יציבה ומתואמת (עקרונות "מודל תשי"ם"; אליצור, 2015).