מערך שיעור
יום המעשים הטובים (זולתנות – נתינה ללא תמורה)
שיר דרור וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות מיועדת להעלאת המודעות לרווחים שיש למי שנותן לאחר מבלי לצפות לתמורה.

רקע

יום המעשים הטובים הוא יוזמה של עמותת רוח טובה. ביום זה יש לנו הזדמנות לעשות מעשה טוב למען אחרים ולהרגיש טוב עם עצמנו.
הנתינה ביום זה מבוססת על זולתנות – נתינה ללא תמורה.

מטרות

א. התלמידים יבינו מהי זולתנות (נתינה ללא תמורה).
ב. התלמידים יבינו מה יתרונותיה של זולתנות לצד המעניק ולצד המקבל.
ג. הפעילות תעודד לזולתנות.

הנחיות

הגדרה
נתינה ללא תמורה (בעברית = זוּלָתָנוּת, בלועזית אלטרואיזם) היא נטייה, רצון או תכונה של דאגה לאחר, המתבטאת בהתנהגות המסבה טוב למישהו אחר ללא בקשה לקבלת החזר כלשהו.
דוגמה להתנהגות כזו היא התנדבות – פעולה מתוך רצון חופשי בלי לצפות לתמורה.

המקרה של יעל סטרוג
יעל, בת 28, מאיירת במקצועה, הודיעה לחברותיה לקראת חתונתה שבמקום מסיבת רווקות[1] היא מבקשת שיצטרפו אליה בשיפוץ גן לילדים אוטיסטים[2] באשקלון.
במשך יום שלם קישטו יעל ו-22 מחברותיה את קירות הגן בציורים מעולם האגדות בשילוב דמויות מהספרים פו הדוב, ספר הג'ונגל, פיטר פן ועוד. בסופו של היום המקום היה נראה אחרת לגמרי מאיך שהיה נראה בתחילתו.
(מבוסס על הידיעה ב-Ynet, 14.04.2015)

שאלו את התלמידים:
א. מה דעתכם על בחירתה של יעל לוותר על מסיבת הרווקות לטובת שיפוץ גן לילדים אוטיסטים? הסבירו.
ב. איך לדעתכם מעשיהן של יעל וחברותיה גרמו לילדי הגן להרגיש ומדוע? איך הן גרמו לצוות החינוכי (גננות וסייעות) להרגיש ומדוע?
ג. איך לדעתכן הרגישו יעל וחברותיה בסיום יום שיפוץ הגן ומדוע?

טיפ: ייתכן שיהיו תלמידים שיטענו שיעל "פראיירית" שוויתרה על מסיבת הרווקות המהנה בשביל יום עבודה למען האחרים. יש לתת מקום גם לאמירות מהסוג הזה וגם לאמירות אחרות ולעודד דיון סובלני. ניתן לנווט את הדיון לנושא המשמעות שבעצם הנתינה לילדי הגן. אפשר לשאול למשל: מה לדעתכם ייזכר למשך זמן רב יותר – מפגש חברתי מהנה עם חברות או שיפוץ גן לילדים אוטיסטים? עצם התשובה על השאלה תוביל לדיון במשמעות שבמעשה – קל יותר לזכור משהו משמעותי שעשינו למען האחרים לעומת עוד מפגש חברתי מהנה.

הידעת? מחקרים מצאו שזולתנות היא תכונה שקשורה לשביעות רצונו של אדם מחייו, לבריאותו הפיזית ולאריכות ימים. אנשים שדואגים לזולת נוטים לחיות שנים רבות יותר לעומת אלו שאינם דואגים לזולת (Post, S.P., 2005).
שאלו את התלמידים, מדוע זה כך לדעתכם?
למורה: סביר להניח שנתינה תורמת ליחסים בין-אישיים טובים יותר, ותמיכה חברתית משפיעה על מידת האושר והרווחה בחיים; נתינה נותנת משמעות בחיים.
בקשו מהתלמידים לשתף במקרים שבו נתנו משהו לאחרים ולא ביקשו תמורה.
לאחר השיתוף – בקשו שיתארו איך הרגישו בעקבות המעשה.
הסבירו כי הנתינה יכולה להיות נתינה חומרית, יכולה להיות השקעת זמן או השקעת מחשבה על האחר, ויכולה להיות כל נתינה אחרת שעולה על דעתם. התנדבות, למשל, זו השקעת זמן בנתינה למען זרים. לעומת זאת, גם להתפשר עם אחים ולתת להם משהו על חשבוני בהשלמה ובשמחה זהו ביטוי לזולתנות.
שאלו את התלמידים: כיצד הרגשתם כשנתתם לאחרים? כיצד הרגשתם כשקיבלתם מאחרים? מה לדעתכם היה קורה אם כל האנשים היו נוהגים מתוך נתינה זה לזה? איך זה היה יכול להשפיע על החברה?

עיצוב כרזה
בקשו מהתלמידים להכין כרזה לעידוד זולתנות בכיתה.
לשם כך בקשו מהם לבחור סלוגן קליט לעידוד זולתנות, להוסיף דוגמאות בכתב/ בציור/ בקטעי עיתונות או בכל דרך יצירתית אחרת העולה על דעתם.

פעילות הרחבה
פרויקט נתינה ללא תמורה: בקשו מהתלמידים לחשוב על נתינה ללא תמורה שירצו להעניק במשך שבוע – במסגרת הכיתה, השכבה או בית הספר. בשבוע שאותו יגדירו "שבוע הזולתנות" הם יתנו מזמנם, ממרצם ומכישוריהם למען האחר.
הצעות לרעיונות: חונכות אישית לתלמידי הכיתות הנמוכות שמתקשים בתחום דעת מסוים; הנחיית שיעור בתחום שמתמצאים בו (רקדנית, למשל, יכולה ללמד ריקוד); שיפוץ כיתה המשמשת כמועדונית; ארגון שוק קח-תן של חפצים שאין בהם צורך או של פרי יצירתם (מיצים, מאפים) וכיוצא באלו.

טיפ: יש להימנע מנתינה חומרית כדי למנוע מצב שבו תלמידים מסוימים יכולים לתת בשל מצבם הכלכלי ותלמידים אחרים אינם יכולים לתת. כמו כן, נתינה חומרית לא תמחיש לילדים את ההשקעה הכרוכה בנתינה.
בסיכום שבוע הזולתנות, יש להקדיש מפגש שבו יציגו התלמידים את פועלם וכן יציגו רשמים אישיים – כיצד הרגישו? מה חשבו? מה הרגישו הילדים שקיבלו מהם?

לסיכום, שאלו את התלמידים: מה התחדש או התחדד לכם בעקבות הפעילות היום? כיצד תוכלו להרבות בנתינה בחייכם? פרטו.

[1] מסיבת רווקות – מפגש חברות עם הכלה המיועדת כדי לציין את המעבר מימי רווקותה לנישואיה. אירוע זה נועד לשמח את הכלה לעתיד, ולרוב כולל פעילות פנאי מהנה כגון ארוחה וכדומה.
[2] אוטיזם זוהי לקות התפתחותית. להרחבה ניתן לקרוא על אוטיזם באתר אלו"ט.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן