מערך שיעור
נתפייסה – מרים ילן-שטקליס, פעילות בנושא פיוס
צוות למידה חברתית רגשית Sel מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים. ייעוץ: ד"ר עידית ליוש

פעילות לילדים צעירים בנושא פיוס באמצעות השיר "נתפייסה" מאת מרים ילן-שטקליס.

לפעילות מצורף גלגל פתרונות

רקע

ריב הוא דבר טבעי, שתמיד היה ותמיד יהיה. הוא יכול להתרחש בכל גיל ובכל מקום, בין ילדים ובין מבוגרים. אבל כשאנו רבים זה עם זה ומסוכסכים נוצרת הרגשה לא נעימה. אפשר להפיג אותה באמצעות התנצלות וסליחה.

בפעילות זו נעסוק בנושא פיוס. נעשה זאת באמצעות יצירתה של מרים ילן-שטקליס לילדים. השיר "נתפייסה" והשיח בעקבותיו יאפשרו לנו להרחיק את הנושא מהילדים עצמם ולפנות מקום ניטרלי להבנה טובה של נושא הפיוס. כדאי לקיים את המפגש לקראת יום הכיפורים.

חשיבות הסליחה והפיוס:

מחקרים מצאו שהסליחה מאפשרת לתקן מערכות יחסים ולשמר אותן, היא מקדמת רווחה נפשית ומפחיתה אלימות. בקרב ילדים, פיוס מאפשר לכעס להתפוגג ומשפיע לטובה על היבטים גופניים, נפשיים וחברתיים. עוד נמצא, שילדים צעירים עשויים שלא להבין את משמעות הסליחה לצורך פיוס. בגיל צעיר ישנו שלב שקודם ליכולת לסלוח, אך גם הוא חשוב כי לאחריו מתרחשים שינויים קוגניטיביים ורגשיים שעשויים להבשיל לסליחה ולפיוס של ממש. לצורך כך חשוב לתרגם את המושג המופשט למונח התנהגותי ולתרגל אותו. בשלב הראשון חשוב לתת דוגמה לדרכי פיוס וסליחה.

מבוסס על:

Domines, M. Duffy, C. (2020), Romanticism and the Cultures of Infancy, Chapter 1

 

לפניכם מידע על מרים ילן-שטקליס. תוכלו לספר אותו לילדים.

מרים ילן-שטקליס הייתה משוררת ומספרת שחיה בשנים 1900 עד 1984. היא כתבה בעיקר לילדים, ושיריה מלאי עליצות ושובבות. השירים בעלי חריזה טבעית ומתנגנת (אפשר לתת דוגמאות). את שיריה הראשונים כתבה ילן-שטקליס ברוסית, בעברית וביידיש. בכתיבת שירי ילדים החלה כמעט במקרה – באחד הימים כתבה שיר בעברית על דני שנתן לנורית הכול, אבל נורית הלכה לשחק עם ילד אחר. לאחר עיון בשיר החליטה ילן-שטקליס כי הוא מתאים ביותר לילדים, אך היססה לשלוח אותו לאחד העיתונים. לבסוף שלחה אותו לעיתון "דבר לילדים" והוא הודפס שם. השיר כבש את לב הקוראים והפך לשגור בפי כול, כמעט כמו שיר עם. מאז כתבה ילן-שטקליס שירים רבים לילדים והם נדפסו בעיתוני ילדים וקובצו לאחר מכן לספרים. ספריה של ילן-שטקליס זכו למהדורות רבות, והקנו לה מקום של כבוד בשירה העברית.

מתוך: אביב חדש: האנציקלופדיה הישראלית לנוער, כרך 8, 2004.

מטרות

 

  1. הכרת חייה ויצירתה של המשוררת מרים ילן-שטקליס.
  2. העלאת המודעות של הילדים לדרכים השונות לפתרון סכסוך ולפיוס.
  3. מציאת נקודות חיבור בין פיוס לסליחה ביום הכיפורים.

 

מיומנויות SEL שנרצה לקדם באמצעות הפעילות

מיומנויות תוך-אישיות – מודעות עצמית, ניהול עצמי, פתרון בעיות.

מיומנויות בין-אישיות – מיומנות חברתית: ניהול קונפליקטים, ניהול יחסים בין-אישיים.

הנחיות

שיחת פתיחה:

ספרו שבקרוב נציין את יום הכיפורים, שחל בי' בתשרי. יום הכיפורים הוא אחד מהימים הקדושים בשנה. ביום זה אנשים עושים חשבון נפש, מתפללים ומבקשים סליחה אדם מחברו. למה כדאי לבקש סליחה?

כי כשמבקשים סליחה מרגישים יותר טוב. תנו דוגמה של מקרה מחייכם האישיים שבו ביקשתם סליחה ממישהו שפגעתם בו. ספרו איך הרגשתם לאחר שהבעתם חרטה וביקשתם סליחה ואיך הרגיש מי שביקשתם ממנו סליחה.

כשאנו מבקשים ממישהו סליחה והוא סולח – זה נקרא פיוס. אנו משלימים ולא כועסים יותר.

ספרו לילדים שהיום נשמע שיר על פיוס. הקריאו לילדים את השיר, אפשר גם להשמיע אותו.

נִתְפַּיְּסָה


נִתְפַּיְּסָה תְּנִי לִי יָד

נִתְפַּיֵּס מִיָּד מִיָּד

נִתְפַּיְּסָה נִזְדָּרֵז

פֶּן יָבוֹאוּ גְּדִי וָעֵז

 

פֶּן יַגִּידוּ הַקָּטֹן

הַקָּטֹן טִפְּשׁוֹן טִפְּשׁוֹן

נִתְפַּיְּסָה תְּנִי לִי יָד

נִתְפַּיֵּס מִיָּד מִיָּד

 

וְהָעֵז תִּצְחַק לְךָ

זֶה טִפְּשׁוֹן כַּהֲלָכָה

וְיִצְחַק לְךָ הַגְּדִי

רַק טִפְּשׁוֹן כּוֹעֵס בִּכְדִי

 

רַק טִפְּשׁוֹן תָּמִיד כּוֹעֵס

נִתְפַּיְּסָה נִתְפַּיֵּס

נִתְפַּיְּסָה תֵּן לִי יָד

נִתְפַּיֵּס מִיָּד מִיָּד

 

רַק טִפְּשׁוֹן תָּמִיד כּוֹעֵס

נִתְפַּיְּסָה נִתְפַּיֵּס

נִתְפַּיְּסָה תֵּן לִי יָד

נִתְפַּיֵּס מִיָּד מִיָּד

 

נִתְפַּיְּסָה תְּנִי לִי יָד

נִתְפַּיֵּס מִיָּד מִיָּד

(כל הזכויות שמורות ליוצרת ולאקו"ם)

 

שאלו: מה זה נתפייסה?

נתפייסה זו צורת בקשה לפיוס. פיוס זה להשלים זה עם זה אחרי ריב או חילוקי דעות. בפיוס אנו מנסים לעשות דברים טובים ונעימים למען האחר – משלימים, מוותרים, מתפשרים ולא נשארים בהרגשה של הריב.

שאלו:

  • למה הילד או הילדה בשיר מבקשים להתפייס?
  • איזו הרגשה יש לנו כשאנו שכועסים?
  • האם זו הרגשה נעימה?
  • למה כדאי להתפייס?
  • איזו הרגשה יש לנו כשאנו מתפייסים?
  • מה אנחנו יכולים לעשות כשאנחנו רבים, או כשילדים אחרים רבים?

ניתן להיעזר בגלגל הפתרונות המצורף

* חשוב להראות לילדים מה כתוב על הגלגל כדי שבמשך הזמן הם ידעו לזהות את הכתוב.

כדאי להפנות את תשומת הלב של הילדים למילה "טיפשון" שנאמרת בשיר, ולשאול אותם איך מכנים בשיר את הילד הכועס.

שאלו: מה דעתכם, האם מותר לכעוס? (כן, ודאי. הסבירו שכל רגש הוא לגיטימי, גם כעס).

הסבירו: ישנם מצבים שיכולים לגרום לנו לחוש רגשות לא נעימים. יש דברים שמכעיסים אותנו, שגורמים לנו להרגיש עצובים או שמעליבים אותנו, וכל אחד לפעמים מרגיש רגש לא נעים.

תנו דוגמה למשהו שגורם לכם להרגיש כעס, עצב או עלבון.

הסבירו: זה בסדר להרגיש רגשות לא נעימים, אבל אפשר לשנות את ההרגשה הזו. כדי לשנות את ההרגשה מלא נעימה לנעימה, אפשר לעשות פעולות מסוימות ואז הרגש הלא נעים מתחלף ברגש נעים. זה בדיוק מה שקורה כשמתפייסים. בואו נראה איך משנים הרגשה.

אם באותו היום התרחש בגן ריב, אתם יכולים להדגים בעזרתו את תהליך הפיוס. ניתן להיעזר בגלגל הפתרונות המצורף.

לסיכום: קשרו בין המושג סליחה ופיוס ליום הכיפורים ושאלו מה אפשר לעשות לקראת יום הכיפורים כדי להתפייס עם חברים.

לחצו להמשך קריאה
הקטן