מערך שיעור
יום העיתונות החופשית – 3 במאי
נועה שפירא, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת ביום העיתונות החופשית,ובערך חופש העיתונות. הפעילות מיועדת לכיתות ה'-ו'.

רקע

יום העיתונות החופשית חל בכל שנה בתאריך 3 במאי. יום זה מתאים לעיסוק בחשיבות החופש העיתונאי במדינה דמוקרטית, תוך הקפדה על כללי האתיקה העיתונאית, ובהם, בראש ובראשונה כבוד האדם:
1. הגנה על חופש הביטוי בצד הגנה על צנעת הפרט
2. הימנעות מלשון הרע
3. הגינות בהשגת המידע

ערכים אלה חשובים בהקשר של אקלים בית-הספר בכלל והכתיבה בעיתון בית-הספר בפרט, המחייבת לשמור על אותם הערכים ולהימנע מפגיעה באחרים.

מטרות

א. חינוך חברתי – הגנה על כבוד האדם: שמירה על צנעת הפרט והימנעות מלשון הרע בצד הקפדה על חופש הביטוי והזכות להביע את דעתנו
ב. מעגל השנה – עיסוק בנושא יום העיתונות החופשית, שחל כל שנה בתאריך 3 במאי

הנחיות

בפעילות זאת נעסוק בערך חופש העיתונות.
א. התלמידים יהיו עורכים בעיתון בית-הספר. יינתנו להם 4 כתבות, והם יחליטו אם לפרסם אותן בהתאם לכללי האתיקה
העיתונאית, ובמרכזם – כבוד האדם.
ב. בעקבות הפעילות יתקיים דיון בכיתה.

הפעילות

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדף לתלמידים ולדיון בכיתה: כ-45 דקות
ג. התלמידים ידווחו אילו כתבות החליטו לפרסם, ואילו החליטו לדחות, וינמקו זאת.
בתהליך קבלת ההחלטות עליהם להתייחס לכללי האתיקה העיתונאית: חופש הביטוי, הגנה על צנעת הפרט, הימנעות
מלשון הרע, הגינות בהשגת המידע.
ד. התלמידים ינסחו ביחד שלושה כללים להגנה על חופש הביטוי ולשמירה על כבוד
האדם בעיתון הכיתה או בעיתון בית-הספר. הציעו להם להוסיף כללים נוספים על אלה שלמדו, כגון:
1. אנחנו מספקים מידע אמיתי ולא מסולף או מעוות.
2. אנחנו מאפשרים לאדם שכותבים עליו, להגיב בכתבה לפני פרסומה.
3. אנו שומרים על חופש הביטוי ועל הזכות של כל אחד ואחת להביע את דעתם.

לחצו להמשך קריאה
הקטן