שאלה ותשובה
קשיים חברתיים בכיתה חדשה

קשיי התאקלמות בכיתה חדשה.

פרופסור אליעזר יריב פסיכולוג חינוכי, מרצה ומנחה סדנאות לבתי-ספר, מרצה אורח באוניברסיטאות, במכללות ובמכון מופ"ת.
שאלה

שלום,
ביתי התחילה השנה כיתה ג בעיר חדשה עקב מעבר דירה שלנו.
לביתי לא היו כל בעיות חברתיות בביה"ס הישן, חברותית ומוקפת חברות ,ביטחון, ביישנות מעטה. במהרה התחברה עם ילדה אחת שנצמדה אליה חזק-ואז הסתבר לי שזו ילדה שסובלת מחרם כבר שנתיים. הדבר חרה לביתי שהיא ילדה מצפונית מאוד ולא הכירה זאת קודם. אמנם יש לה עוד כ2 חברות אבל היא לא מרחיבה עוד מעגלים למרות שמנסים כל הזמן בעזרתנו. כעת הבנות המקובלות בכיתה מתחילות למדר גם את ביתי מקבוצות וואצאפ למיניהן ואיני יודעת איזה הפתעות יהיו לי אם מחר אעשה לה מסיבת בנות. מי יופיע? הרי היא חברה של ה"מוקצה" המסכנה… ביה"ס מודע לחרם .הילדה המוחרמת מטופלת אצל היועצת אבל ברור לי שהם כשלו בטיפול-הרי זה ממשיך ובגדול. מה לעשות? למי לפנות?
תודה.

תשובה

אם יקרה שלום,
מבין סוגי האלימות שאנו נתקלים בהם בבית הספר, זו שפוגעת ביחסים בין אישיים היא בעיני החמורה ביותר. הבידוד שהיא כופה על הילד או הילדה גורמת לנזקים רגשיים ומדרדרת את הביטחון העצמי וגם גורמת לסבל רב. מערכת החינוך יודעת להתמודד היטב עם אלימות פיזית אבל המורים מתקשים לאתר את הגורמים לאלימות החברתית ולטפל בה. המלצתי החמה היא לדרוש בכל תוקף מהמחנכת, היועצת והמנהל להתערב ולהפסיק את ההתרחשות הזו. אם נחוץ תוכלי לפנות למפקח של משרד החינוך ואפילו לשר החינוך בכבודו ובעצמו כדי שיטילו את מלוא השפעתם. אני משוכנע שהתגייסות של הצוות אכן תסיים את הסבל המתמשך של ביתך וחברתה. בעיני זוהי חובתו המוסרית של בית ספר וכל צוות המורים לדאוג שכל תלמיד יחזור בתום יום הלימודים בריא בגופו ובנפשו.

בברכה,
פרופ' אליעזר יריב
לפרטים נוספים ראו באתר שלי  eliezeryariv.co.il

לחצו להמשך קריאה
הקטן