מערך שיעור
רבים ומשלימים – סכסוכים ופתרונות בגן הילדים
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות בנושא ריבים והתפייסות.

רקע

שולם שולם לעולם. ריב הוא דבר טבעי, שתמיד היה ותמיד יהיה. הוא קיים אצל ילדים ואצל מבוגרים – למעשה, בכל גיל ובכל מקום. למה אנשים רבים? כיצד אפשר להימנע מריב? איך משלימים לאחר ריב? האם 'ברוגז' הוא פתרון? בשאלות אלה ואחרות נעסוק בהפעלה זאת, במטרה להעלות את המודעות להיבטים שונים הקשורים לסכסוכים בין אנשים, וכדי לעזור לילדים להתמודד עם מצבים של ריב, של סכסוך ושל חילוקי דעות.

באתר האינטרנט של הספרייה למוזיקה של מכללת לוינסקי לחינוך תוכלו למצוא רשימה של יצירות לילדים על נושא מריבה והתפייסות. הכתובת:
https://www.levinsky.macam98.ac.il/music/me-fight.htm

מטרות

1. להעלות את המודעות של הילדים להיבטים שונים הקשורים לסכסוכים בין אנשים.
2. לעזור לילדים הצעירים להתמודד עם מצבים של ריב, של סכסוך ושל חילוקי דעות.

הנחיות

פעילות 1 : אתמול רבתי עם…
מטרה: לחשוב על סיבות שונות למריבות, ולגלות שרוב המריבות נְסַבּוֹת על דברים לא חשובים.
תיאור הפעילות:

1. התחילו את הפעילות בהקראת השיר (המלא) אתמול רבתי עם גיורא מאת יהונתן גפן (מתוך הספר שירים שיהונתן אוהב במיוחד)
הנה קטע מהשיר:
כשמשעמם לי נורא ואין מה לשחק
אני יוצא החוצה לריב עם גיורא
הבן של השכן…
אתמול רבתי עם גיורא
הילד של השכן
הוא אמר שיש אנשים על הירח

2. לאחר קריאת השיר חלקו את הילדים לזוגות.
א. בני הזוג ישוחחו על ריב שהיה לכל אחד ואחת מהם ועל סיבת הריב.
ב. הילדים יציירו את הריב שחבריהם סיפרו להם.
ג. תלו את הציורים בגן.

3. בקשו מהילדים לסייר בתערוכת הציורים, להתבונן בהם ולנסות לגלות סיבות שונות למריבות.

4. לסיום, דונו במליאה על הסיבות למריבות, ובררו אם הן משמעותיות, או שלפעמים רבים על שטויות (כי משעמם קצת, כמו לילד בשיר).

פעילות 2 : ברוגז ברוגז – אף פעם…
מטרות:
1. לעסוק בנושא השכיח בין ילדים – 'ברוגז', ולחשוב ביחד: איזה סוג של פתרון הוא ה'ברוגז'? האם זהו פתרון רצוי?
2. לעסוק גם בפתרון הטוב יותר – ה'שולם'.
תיאור הפעילות:
1. התחילו בפעילות לשונית: פתחו בשיחה עם הילדים על המילים 'ברוגז' ו'שולם', על שורשיהן ועל מקורותיהן.
המילה 'ברוגז' מזכירה לנו את המילים רוגזלהתרגזמרגיז. כשאנו עושים 'ברוגז', אנחנו רוגזים, ממשיכים לכעוס ולא מדברים זה עם זה.
המילה 'שולם' מזכירה לנו את המילה שלום'להשלים עם מישהו'. כשאנו עושים 'שולם', אנחנו עושים שלום, מתפייסים, אומרים שלום זה לזה, מדברים זה עם זה.

2. איך קל יותר לפתור בעיה – בעזרת דיבור או ללא דיבור?
שחקו משחק: תנו לקבוצת ילדים בעיה שעליהם לפתור – ללא דיבור. למשל, ילד/ה שכח/ה את האוכל בבית, וצריך/ה למצוא משהו לאכול בארוחת עשר; ילד/ה איבד/ה משהו, ורוצה שיעזרו לו/ה לחפש…

3. דונו במליאה: איך יותר קל לפתור בעיות – בדיבור או בשתיקה, ב'ברוגז' או ב'שולם'?

פעילות 3:  לכל סכסוך יש פתרון!
מטרות: להבין שאפשר לפתור סכסוכים בדרכי שלום – בלי לריב ובלי לכעוס.
תיאור הפעילות:
א. לפניכם ארבעה אירועים דמיוניים, המתארים סכסוכים בין ילדים.
ב. חלקו את ילדי הגן לקבוצות.
ג. קראו לכל קבוצה את אחד האירועים הדמיוניים שלפניכם.
ד. בקשו מהקבוצה להציע פתרון או פתרונות לסכסוך המתואר.

אירוע 1: דנה ורמה היו חברות טובות. יום אחד הן החליטו לשחק ב"אימא ובת", אבל, שתיהן רצו להיות אימא! דנה לא הסכימה לוותר לרמה. "את היית בפעם הקודמת," היא אמרה, ורמה השיבה: "אבל את תמיד אימא, אני הייתי רק פעם אחת." עכשיו פרץ ביניהן ריב אמתי, והן היו 'ברוגז'.

אירוע 2: שירי הזמינה את גילי לביתה אחר הצהריים לשחק. כשגילי הגיעה, הציעה שירי שישחקו ב"ברביות", אך גילי אמרה שלא מתחשק לה, ושהיא רוצה לשחק בכדור. "אבל אימא שלי לא מרשה לשחק בכדור בבית," אמרה שירי. "אז נצא לחצר", אמרה גילי. "אבל לא בא לי לצאת, קר בחוץ," אמרה שירי. וכך התווכחו השתיים עוד ועוד, עד שהחשיך, ועוד מעט אימא של גילי תבוא לקחת אותה הביתה.

אירוע 3: קבוצת ילדים שיחקה בחצר הגן. נעמי ועודד ביקשו להצטרף למשחק. "לא, כי עוד ילדים יקלקלו את המשחק," פסק דן. לתמר ולאביעד בכלל לא היה אכפת לצרף עוד ילדים, אבל הם שתקו. דן ונעמי נעלבו. הם אמרו: "גם אנחנו לא נשתף אתכם במשחקים שלנו," והלכו משם.

אירוע 4: יעל ואורן שיחקו בפינת התחפושות. "אוף, כמה זמן אתה עם התחפושת של החתול," רטנה יעל, "גם אני רוצה אותה קצת!" "בעיה שלך," השיב אורן, "אני תפסתי ראשון!" ליעל נמאס, והיא הלכה לשחק במקום אחר. אורן נשאר לבדו.

ה. שוחחו במליאה עם הילדים על הפתרונות שהציעו, ובדקו ביחד מה הפתרונות האלה דורשים מהילדים. נסו להשתמש במושגים, כגון:  ויתורהתחשבותהתבטאות נאותה.

פעילות 4 :  סליחה, חבר, וקצת יותר 
מטרת: בקשת הסליחה הפכה למין "טקס" לא מחייב, ריק, שאין מאחוריו מחשבה או רצון אמתי כלשהו. לפעמים נדמה שמספיק לבקש סליחה, והעניין נפתר. וכך, הילד או הילדה הפוגעים מבקשים מיד סליחה, כי הם יודעים שידרשו זאת מהם, אך מיד פוגעים שוב, ושוב – מבקשים סליחה.
בפעילות זאת ננסה להעניק משמעות אמתית לבקשת הסליחה, ולהציע שהסליחה תהיה אחד הצעדים, אך לא הצעד היחידי: לפעמים מתחילים בסליחה, כצעד שעוזר להתחיל מחדש; ולפעמים מסיימים בסליחה, לאחר שגמרנו לברר את סיבות הריב.
תיאור הפעילות:
1. קראו לילדים את השיר סליחה שלפניכם.
סליחה
כשאמיר ואני רבים בחצר,
אז שולה הגננת אומרת: "מהר,
בבקשה, ילדים – לבקש סליחה,
אתה – ממנה, והיא – ממך…".
כששולה אומרת – אז אין בררה,
אבל בלב אני אומרת: "זה לא פייר!
היא התחילה, ואני רק החזרתי,
'אחת, שתיים, שלוש, ולא סלחתי!"

2. שוחחו עם הילדים על השיר, ועל בקשת סליחה בעזרת השאלות הבאות:
א. האם לפעמים אתם מרגישים כמו הילדה בשיר?
ב. האם קל או קשה לבקש סליחה?
ג. מי צריך לבקש סליחה? האם רק מי שלא בסדר, או שכאשר יש ריב בין שניים, השניים צריכים לבקש סליחה זה מזה?
ד. האם כשמבקשים מכם סליחה – אתם סולחים?
ה.האם בקשת סליחה פותרת את הבעיה? האם אחרי שביקשו מכם סליחה אתם מרגישים טוב יותר?
ו.מה אפשר לעשות לפני או אחרי שמבקשים סליחה, כדי שהסליחה באמת תעזור לפתור את המריבה?

פעילות 5 : שולם שולם לעולם!
מטרה: לפעמים רוצים 'להשלים', אבל לא יודעים איך. הריב כבר חלף, אך קשה 'להשלים'. בהפעלה זאת נחשוב על דרכים יצירתיות לעשות זאת.
תיאור הפעילות: בפעילות זאת יחשבו כל ילד וילדה על משהו נחמד לעשות לחבר או לחברה. כך הם יתנסו בדרכים שונות להתקרב זה לזה, גם לאחר מריבה, וגם ללא קשר למריבה.
א. הכינו פתקים של שמות כל הילדים.
ב. שימו את כל הפתקים בכובע או בסל גדול, ותנו לכל ילד וילדה לשלוף פתק. (אם שלפו פתק של השם שלהם – יחזירו אותו וייקחו אחר.)
ג. בקשו מהילדים לא לגלות את השם שהגרילו, כדי שתהיה הפתעה לילדים המקבלים.
ד. הילדים יכינו (ליום המחרת או ליום שישי) משהו נחמד לחבר או לחברה שאת שמם הגרילו, יצרפו את שמם, וייתנו לחבר/ה. זה יכול להיות ממתק קטן, ציור, בלון, וכדומה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן