מערך שיעור
המשבר הכלכלי נכנס לכיתה
נעה שפירא, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

המשבר הכלכלי משפיע על חיי היומיום של כולנו, והוא נכנס גם לכיתה ולבית-הספר.

רקע

"הילדים ישלמו את מחיר המשבר הכלכלי" – דברים אלה אמר פרופ' יחזקאל טלר, נשיא המרכז האקדמי "כרמל". לדבריו, בקרוב נראה יותר ויותר תופעות של אלימות במשפחה, גירושים וכן הידרדרות ברמת הלימודים של ילדים בבתי הספר. (וואלה חדשות, 19.02.2009) "עם זאת, בגיל הזה גדלה השפעת הסביבה על הילד… השילוב של הלחץ להיות מקובל והחשיפה הגדולה לפרסום בטלוויזיה גורמים לסגידה למותגים ולעלייה דרסטית [מהירה] בדרישה לבגדים חדשים, ממותגים ויקרים." (מתוך: רוני לינדר-גנץ, "ילדים זה הוצאה", הארץ, 30.4.2005) כמו כן "המותגים היום הם נשק חברתי. מי שיש לו מותגים ומוצרים יוקרתיים משתייך לקבוצה ה'טובה'." (מתוך: לימור גריף, "ילדי המותגים", נענע, 28.4.2008)

כידוע לכם, המשבר הכלכלי משפיע על חיי היומיום של כולנו, והוא נכנס גם לכיתה ולבית-הספר. וכך, לעומת ילדים, שהוריהם פוטרו מעבודתם או איבדו מקור הכנסה, יש בכיתה גם פערים כלכליים וחוסר שוויון. בהקשר זה חשוב לעסוק בכיתה בערכים חברתיים, כגון: שוויון, כבוד לכל אדם ללא קשר למצבו הכלכלי, אכפתיות והתחשבות בסביבה. הסביבה במקרה זה היא ילדים אחרים בכיתה, המורים וגם ההורים.

מטרות

1. לפתח אצל התלמידים:
א. התייחסות מכבדת לילדים, שיש להם פחות מאתנו
ב. התחשבות בילדים אחרים ובהורים בתקופה של משבר כלכלי
ג. מודעות לחשיבותם של ערכים, כגון: שוויון וכבוד לכל אדם בכלל, בכל זמן ובמיוחד הדבר חשוב בתקופה זאת של משבר כלכלי.

הנחיות

קראו לתלמידים את האירוע הבא, ודונו אתם בשאלות שאחריו.
אירוע: אולי יש שם בעיה כלכלית… – "אלה, את באה היום למסיבה של רותי?", שאלה עינת. – "… אה… לא, אני לא יכולה…", גמגמה אלה. עינת הביטה בה ולא אמרה דבר אבל נזכרה שגם ליום ההולדת של אייל, בשבוע שעבר, אלה לא באה. ובעצם, גם לזה של גיא… בשבוע שלפני כן. עינת סיפרה על כך לאמה, וביקשה לדעת מה היא חושבת. – "אולי יש שם בעיה של כסף…", הרהרה אימא בקול. "את יודעת שלמסיבה מביאים מתנה, ומתנות הן לא זולות…, ואצלכם בכיתה נהוג להביא מתנות יקרות…"

שאלות
1. מה נהוג בכיתה שלכם? האם אתם קונים לחבריכם מתנות יקרות לימי ההולדת או מסתפקים במתנות סמליות?
2. מה דעתכם: האם כדאי לקבוע בכיתה כלל שכולכם קונים לימי ההולדת רק מתנות לא יקרות? ואולי יש לכם פתרון אחר?

תרגיל:
כל אדם מושפע גם מדברים חיצוניים. רבים אוהבים להיות בקרבת אנשים יפים, מצליחים, אהובים, לבושים יפה. אבל האם אלה הדברים החשובים באמת? כיצד נבחר את חברינו? מה חשוב יותר ומה חשוב פחות כשבוחרים חברים?
שימו לב: האירוע נמצא גם במדור אני והחבר'ה. לאחר הדיון (ראו בהמשך) תוכלו להפנות לשם את
התלמידים, כדי שימשיכו ויביעו דעה מנומקת לדיון המתקיים שם.

לפניכם רשימת תכונות של ילדים.
1. בחרו 3 תכונות, שהן החשובות לכם ביותר כשאתם בוחרים חברים.
2. מדוע בחרתם בתכונות אלה?

תכונות של ילדים-
א. תלמידים טובים.
ב. הבגדים שלהם הכי אופנתיים.
ג. חברים טובים שמוכנים לעזור.
ד. המסיבות שלהם הכי שוות.
ה. מבלים במקומות הכי נחשבים.
ו. תמיד מוכנים להקשיב.
ז. יודעים לעודד ולנחם.
ח. ההופעה שלהם מרשימה.
ט. הטלפון הנייד שלהם הוא הכי חדיש.
י. נאמנים ויודעים לשמור סוד.

שאלות לדיון

1. אם אנו מתייחסים אל ילדים אחרים לפי הלבוש או לפי האביזרים שיש להם (או שאין להם) – מה זה אומר עלינו כחברה?
2. האם בכיתה שלכם היו מקרים של קנאה בילדים שיש להם יותר? ספרו על כך.
3. האם יש בכיתה יש תחרות בין ילדים על דברים יקרים? ספרו על כך.
4. מה, לדעתכם, אפשר לעשות, כדי לא לפגוע בילדים שיש להם פחות?

לחצו להמשך קריאה
הקטן