מערך שיעור
המצחיקה עם העגילים
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות נלווית לספר "המצחיקה עם העגילים" שכתבה יעל רוזמן העוסק בילדה עולה חדשה ובקשיים החברתיים בקליטתה בחברת ילדי כיתתה.

רקע

"אני שמח להציג בפניכם את מריאנה שבאה מארץ רחוקה, מעבר למסך הברזל. היא תלמד בכתתכם ואני מקווה שתעזרו לה להיקלט בכתתה החדשה ובארצה החדשה".

מריאנה, ילדה שחחורת, בעלת שתי צמות שחורות קלועות כסל סביב ראשה וזוג עגילים גדולים, עלתה עם אביה לישראל מברית המועצות. מריאנה ואביה מחפשים את אמה של מריאנה שעלתה לארץ לפני תשע שנים, כדי להחלים, ומאז עקבותיה נעלמו.
בנוסף לקשיים של מריאנה, המחפשת את אמה האובדת, היא נתקלת גם בקשיי קליטה.
היא עדיין לא יודעת עברית ולכן, בזמן שעבדה במסעדה של בית הספר, שמה בעוגה חמש כפות מלח במקום חמש כוסות סוכר… כבר בשיעור הראשון הדביקו על גבה פתק עם שלט: 'אני חמור' ושתי מלכות הכיתה עשו יד אחת להציק לה והסיתו נגדה את שאר ילדי הכיתה.

מטרות

מדינת ישראל היא מדינה קולטת עליה. כמעט בכל כיתה יש מספר עולים חדשים המנסים להיקלט ולהתקבל בחברת הילדים. חשוב להביא למודעות הילדים את הקשיים המתעוררים כשמגיעים לארץ חדשה, בעלת תרבות זרה ושפה בלתי מוכרת. ילדים שיכירו את הקשיים יוכלו לסייע בקליטה מהירה ומוצלחת של העולים החדשים.

הנחיות

א. האם בכיתה שלכם יש עולים חדשים?

ב. האם העולים החדשים נקלטו בכיתה? האם יש להם חברים ישראלים?

ג. איך, לדעתכם, מרגיש ילד שמגיע לארץ חדשה עם שפה ומנהגים שהוא לא מכיר?

ד. איך אפשר לעזור לעולים חדשים להיקלט בכיתה ובחברה?

לחצו להמשך קריאה
הקטן